Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Henkilökohtaisen avustajan työ ja työmatkakulut

Vierailija
25.10.2025 |

Olen töissä firmassa, jonka kautta teen keikkaa henkilökohtaisena avustajana. Minulla on tällä hetkellä useita eri avustettavia, jotka asuvat kaukana toisistaan. Voisin tehdä enemmänkin vuoroja jos matkakuluihin ei menisi niin paljon rahaa. Täällä syrjäseudulla oma auto on ainoa vaihtoehto ja bensa on kallista. Ei ole järkeä ajaa 15 km, että pääsee tekemään pari tuntia töitä pienellä tuntipalkalla. Maksetaanko jossain firmassa matkoista työntekijöille? Vaihtoehtona ei kuulemma ole saada pidempiä keikkoja, koska asiakkailla on monesti tarve vain lyhyelle käynnille.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tähän osaa sanoa vastausta, mutta esimerkiksi julkisella puolella kotihoidossa aikoinaan työskennellessäni kilometrikorvaukset oman auton käytöstä silloin 0,33 e/km (haja-asutusalueella tuli helposti kymmeniä kilsoja päivässä), olivat aivan naurettavat. Käytännössä maksoin itse omasta pussistani työvälineestä eli autostani auton hankkimis- ja korjauskulut sekä vakuutukset ja verot.

Kaupungissa, kun työskentelin, ei asiakkailla olut silloin mitään erillistä pysäköintilupaa kotihoidon työntekijöille tai työnantajakaupunki myöntänyt mitään erillistä pysäköintilupaa työtehtävien hoitamiseksi. 

Matka-aikoja ei työajassa asiakkaiden välillä realisistisesti huomioitu tai sitä, että auto piti jättää usein kauas asiakaskohteesta. Jos tuli pysäköintisakot, piti ne itse maksaa.

Hyvä diili työnantajalle, ku

Sääli on sairautta koska elämä on valintoja

Vierailija
22/23 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity liittoon 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt saanut muita vastauksia kuin että kotihoidossa tehdään näin ja näin (en työskentele kotihoidossa vaan henkkoht. avustajana yksityisen firman kautta) ja että kannattaisi tehdä töitä toiminimellä (olen mieluummin työsuhteessa ja annan yrityksen hoitaa paperityöt).

Eli onko kokemuksia juuri tätä työtä tekeviltä, maksetaanko jossain yrityksessä matkakuluja ja onko ne km-korvauksia vai korvattu jotenkin muuten? ap