Mihin talviaikaa tarvitaan kun enää ei lypsetä lehmiä klo 4.00 kynttilänvalossa?
Talviaikahan ei ollenkaan sovellu nykyihmisen rytmiin. Monet herää 7 paikkaille mutta ollaan hereillä ainakin 23-24 asti. Kesäaika sovittaa siis valon paljon paremmin nykyihmisen rytmiin.
Talviaika on jäänne siitä kun 4-5 aikaan aamulla piti kynttilänvalossa tehdä maatilan töitä. Nykyään lähinnä ajetaan töihin tai pyörillään valaistuilla kaduilla, ihan sama onko työ/koulumatkalla pimeää eikä valosta ainakaan voi nauttia kun joutuu heti sisälle työpaikkaan tai kouluun aamulla.
Arkien vapaa-ajalla taas sitä valoa tarvittaisiin ihan harrastuksia ja yleisesti liikuntaa varten. Ihan jo kansanterveyden takia ongelma että valo viedään arkien vapaa-ajalta.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ymmärtänyt hieman väärin koko kellojen siirron yhteyden maatalouteen.
Maatalouden ja käsiteollisten tehtaiden takia niitä kelloja just on siirretty. Jotta aamulla saattoi säästää sähköä ja tehtaassa tai navetassa ei tarvinnut aamulla sähkövaloja tai kynttilää polttaa.
Niissä vanhoissa punatiilisissä tehtaissa ym oli isot komeat lasi-ikkunat siksi, että se säästi kalliita kynttilöitä. Myös kellojen kääntö säästi aamulla kynttilöitä. Viis siitä että sitten työläisillä oli kotona pimeää illalla.
Eikö nyt käytössäoleva kesäaikavaihtelu alkanut 1981?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun kummitädille tuli sähköt joskus 70-luvulla ja heillä oli maalaistalo. Mutta kyllä isoissa oli sähköt jo 60-luvulla.
No oli sähköt tai ei, niin kyllä se on silti ulkona pimeää loka-marraskuussa klo 04 aamulypsyllä, oli kesäaika tai talviaika. Eli ap:n logiikka pikkuisen ontuu.
Tällä palstalla on ilmeisesti keskimäärin enemmän lypsykarjan käsitteleviä ihmisiä. Tosin eikö sinne navettaan saa nykyaikana sähkötkin vedettyä tai turvautuu sitten tiukan paikan tulleen saksalaiseen Feuerhand myrskylyhtyyn.
Ikuinen kesäaika olisi just hyvä. Olen töissä sisällä kuitenkin kaiken sen valoisan ajan näin syksyllä, niin olisi mukavaa ettei pimeä tule iltapäivällä ihan niin aikaisin! Talviaika on itselleni todella raskasta aikaa. Enkä ymmärrä niitä, jotka sanovat talviajan olevan normaaliaika. Ei ole minulle, koska mielestäni sopeudun paremmin kesäaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Talviaika on jäänne energiakriisistä. Jolloin energiaa tuotettiin niin vähän, että meinasi loppua.
Monta kertaa ovat yrittäneet purkaa sitä. Mutta eivät ole saaneet loppuun vietyä.
Silloin 1970-luvun öljykriisien aikana oltiin huolissaan raakaöljyn riittävyydestä seuraavan 30 vuoden ajaksi, mutta nykyisin se käyttöä halutaan vähentää aivan muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Normaaliajassa jo elokuun alussa tulee niin aikaisin pimeä että venesatamilta lähtee bisnes. Ja vastaavasti kesällä aurinko nousee klo 02! Ei mitään järkeä. Maaliskuussa on aina ihanaa kun kevät etenee valtavan harppauksen kun siirrytään kesäaikaan.
Onneksi mitä pitempään päätös pysyvästä talviajasta menee, sitä enemmän ihmisiä kääntyy pysyvän kesäajan kannalle kun talviaikaa fanittavat vanhukset poistuu.
So so! Täällä mummi 73v joka rakaastaa kesäaikaa ja minun ystäväpiirissäni kaikki muutkin mummit :D
Vierailija kirjoitti:
No normaaliaika on todettu ihmiselle terveellisemmäksi, piste. Kesäaika on turha, Suomessa on valoisaa silloin joka tapauksessa. Ihmeellistä vouhotusta ja ihmisten mutuilua, kun faktat on selvät. Valo on tarpeellisempaa aamulla kuin illalla.
Kukaan ei ole aamulla klo 5 sitä valoa ihastelemassa.
Kesäaika ehdottomasti parempi ihmisille mutta jos siirrytään vakituiseen aikaan niin finanssi ja pörssi haluaa "talviajan" käyttöön koska helpompi, siinä ei ihmisen mielipide juurikaan määrää vaan raha. Unohtakaa jo ne lypsy asiat, eläimillä ei ole kelloa.
Tässä on isompiakin ongelmia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No normaaliaika on todettu ihmiselle terveellisemmäksi, piste. Kesäaika on turha, Suomessa on valoisaa silloin joka tapauksessa. Ihmeellistä vouhotusta ja ihmisten mutuilua, kun faktat on selvät. Valo on tarpeellisempaa aamulla kuin illalla.
Kukaan ei ole aamulla klo 5 sitä valoa ihastelemassa.
No ei tietenkään ole, kun ei täällä tähän aikaan vuodesta ole aurinko noussutkaan aamulla klo 5.
Aamuun valoa. Sitä tarvitaan yhäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talviaikaa kannattaa ne, joiden mielestä asiat eivät saa muuttua. Pitää palata talviaikaan, koska se on "normaaliaika". Kellonajat on ihan vaan ihmisten keksimä konsepti. Oikeasti sillä ei ole mitään väliä onko se aurinko korkeimmillaan kello kahdeltatoista, kello viideltä vai kello 39487.
Tai mä ymmärrän paljon paremmin ihmisiä, joilla on joku järkevä syy talviajan valintaan, kuten se, että ne tykkää siitä, että aamulla on valoisaa. Noi normaaliajasta puhujat vaan vaikuttaa jotenkin oudoilta.
Jos on illanvirkku arvostaa enemmän sitä että iltapäivällä on pitempään valoisaa aikaa etenkin ulkona liikkumisen kannalta. Jos on siistissä sisätyössä noin klo 8-16 välisen ajan, niin luonnonvaloa ei pahimmallaan ehdi nähdä muussa yhteydessä kun käydessään keskipäivän aikaan lounasravintolassa. Huomenna sunnuntaina klo 17 on yhtä pimeää kuin tänään lauantaina
Ylihuomenna maanantaina minun lapseni saavat pyöräillä kouluun valoisassa eikä pimeässä kuten eilen perjantaina. Ja minä saan mennä töihin hieman vähemmän huolissani heidän turvallisuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäajan fanit, laittakaa kello soimaan tuntia aikaisemmin.
Kokeilepa sinä talviaikafani elää yksi kesä talviajassa ja muista raportoida tänne. Tosin sinun jatkuva rääkymisesi voi aiheuttaa ikuiset bannit, kiroilematta kun et siitä tule selviämään.
Hyvinhän se sujuisi. Pääsisi illallakin ajoissa nukkumaan kun aurinko laskisi aikaisemmin. Kesä menisi talviajassa kaikin puolin muutenkin paremmin.
Aloittajalle siis tuo kommentti 🎯🎯🎯 sama
Tämä on se alkuperäinen aika mihin nyt siirrytään!
Talviaika on normaaliaikaan ja kesäaika keksitty
"Ylihuomenna maanantaina minun lapseni saavat pyöräillä kouluun valoisassa eikä pimeässä kuten eilen perjantaina. Ja minä saan mennä töihin hieman vähemmän huolissani heidän turvallisuudestaan."
Eikö heillä ole valoja pyörissä, eikä heijastimia vaatteissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun kummitädille tuli sähköt joskus 70-luvulla ja heillä oli maalaistalo. Mutta kyllä isoissa oli sähköt jo 60-luvulla.
No oli sähköt tai ei, niin kyllä se on silti ulkona pimeää loka-marraskuussa klo 04 aamulypsyllä, oli kesäaika tai talviaika. Eli ap:n logiikka pikkuisen ontuu.
Tällä palstalla on ilmeisesti keskimäärin enemmän lypsykarjan käsitteleviä ihmisiä. Tosin eikö sinne navettaan saa nykyaikana sähkötkin vedettyä tai turvautuu sitten tiukan paikan tulleen saksalaiseen Feuerhand myrskylyhtyyn. Tollon vertaushan tuo alkuperäinen olikin,siitä huolimatta,että kesäaikahan on turha.
Onneksi tää talviaika kestää vain 5kk kunnes siirytään normaaliaikaan joka on 7kk.
Talviaika on jäänne energiakriisistä. Jolloin energiaa tuotettiin niin vähän, että meinasi loppua.
Monta kertaa ovat yrittäneet purkaa sitä. Mutta eivät ole saaneet loppuun vietyä.