Osaako lapsesi viisarikellon?
Tästä on nyt keskustelua, kun edes kaikki 20v ihmiset eivät ymmärrä viisarikellosta mitään. Todella hälyttävää ja kummallinen ajatus.
Kuinka on sinun ja lastesi tapauksessa? Löytyykö kotoa seinäkelloa? Osaako lapsesi viisarikellon ja ymmärtää ajan kulun sitä katsomalla?
Tärkeä taito tämä olisi esim kouluissa, joissa on seinäkellot eikä puhelimia saa käyttää. Oppilaat kysyvät 10min välein opettajilta mitä kello on, paljon on jäljellä/mennyt tuntia ja elävät jossain aikahöttöavaruudessa hahmottamatta itse ajan kulua. Ei ihme, että riehuvat ja pisatulokset laskee.
Miten oppivat kellonajan vieraissa kielissä, kun eivät osaa sitä suomeksikaan eivätkä ymmärrä mitä tarkoittaa vaille, yli ja vartti?
Jos lapsesi on vielä pieni, aiotko opettaa hänelle kellon?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Mennyttä maailmaa.
Osaatteko itse käyttää lennätintä?
Pösilö.
Minun kehitysvammainen 12v lapseni osaa kertoa, mitä kello on katsoessaan sen viisarikellosta, joten miten joku ns. "normaali" lapsi ei sitä oppisi?
Mä itse opetan alakoululaisille kieliä, joiden tiimoilta nämä kelloasiat tulee esiin säännöllisesti. Kyllä alakoululaisista suurin osa osaa viisarikellosta katsoa kellonajan, ja viisarikellojen kanssa noissa oppikirjoissa pelataan, koska niiden avulla on helpompi hahmottaa arkisessa kielenkäytössä käytetyt sanat kuten "puoli", "vaille" ja "yli". Itse olen oppilailleni sanonut, että ei tehdä siitä viisarikellosta ongelmaa, vaan harjoitellaan. Ja koska mä en arvio viisarikellon osaamista vaan sitä, osaako lapset ilmaista kellonajan vieraalla kielellä, kokeeseen lisään aina myös digitaaliajan helpottamaan kellonajan hahmottamista. Sitä Hesarin juttua lukiessani mietin, mitäköhän se matikan opettaja ajattelee teineille opettavansa niillä kellonaikapistareilla, joita aikoo pitää. Kenties sitä, että "hyi, olte yläkoululainen etkä osaa kelloa"?
Ei ole mitään syytä osata. Digitaalikello on keksitty.
Kyllä mun 21v lapsi ymmärtää viisarikellon. En ole kasvattanut lapsestani tyhmää luuseria.
osaavat katsoa kellon puhelimesta mutta se on kiellettyä nykyään, älylaitteita kun ei saa käyttää idioottien päättäjien toimesta
Osaako lapsesi roomalaiset numerot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat omat teinit osaa. Töissä yläkoulussa näitä osaamattomia on joka luokassa ja pakko myöntää, että pidän tällaisia lapsia tyhminä.
kouluohjaaja
Toivottavasti trolli.
Miksi olisi? Voin hyvin kuvitella, ettei tuollaista lasta pidetä koulun aikuisten keskuudessa kovinkaan fiksuna.
Kaikki yläkoululaiset eivät myöskään muista kuukausien järjestystä.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko latina ja roomalaiset numerot jotain, jota lapsi tarvitsee koulussa päivittäin moneen otteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly on jo täällä. Ja sitten mietitään jotain viisarikellon osaamista.
Tulee vielä aika jolloin kiveen hakataan taas viisarit ja ruoka ei ilmesty itsestään kauppojen hyllyille, sen ajan takaavat sotahullut sotaherrat.
Silloin ei mitään kelloja tarvita.
Näin on kivessä ei viisarit liiku mutta Aurinko voi antaa vihjeen ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Puhuuko lapsesi latinaa?
Taisi kolahtaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko latina ja roomalaiset numerot jotain, jota lapsi tarvitsee koulussa päivittäin moneen otteeseen?
Ei lapsi tarvitse kelloa. Rannekello saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Älykello on muuten kätevä, siihen voi itse valita viisarit tai numerot.
Koulussa oppilas ei saa käyttää älykelloa eikä matkapuhelinta. Aika katsotaan seinältä viisarikellosta.
Vierailija kirjoitti:
Osaa
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Meillä on seinäkello, josta on ne opetellut. Myös historian tunneilla ne on opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yläkoululaiset eivät myöskään muista kuukausien järjestystä.
Miksi ne pitäisi muistaa kun kalenterista voi tarkistaa?
Kellohan loppujen lopuksi vain orjuuttaa ihmistä, että hyvä vain jos nuoret eivät enää siitä välitä. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin kello ja ajankulu.
Jokainen voisi tätä faktaa tykönään miettiä ihan ajan kanssa.
Kaikki kolme osaavat, jopa lievästi kehitysvammainen oppi alakoulussa.