Tein ekaa kertaa elämässä itselleni budjetin seuraavaan palkkapäivään
vähensin kaikki laskut tilin saldosta, ja jaoin päivillä. Voin käyttää 33€ päivässä :)
Kommentit (23)
Työttömäksi jäin, säästöt jo syöty, nykyään päivää kohti rahaa 2,80e ja saa kyllä miettiä mitä syö :D mulla kuitenkin hyvä tilanne, kun lähipiiristä saan ruokaa tosi halvalla (munia ja lihaa). Pärjään ihan okei sen takia. Muussa tapauksessa olisin varmaan aika nälkäinen.
Piti laittaa, että kannattaa säästää myös jos tulot ovat palkkatuloja, työt voi nykyään loppua milloin vaan. Katkerasti tämän todennut..
Minä laitan säästötilille 600 euroa. Sitten teen budjetin ruokaa varten. 200 euroa riittää yleensä ruokaan mutta joskus syön tosi halvalla ja sitten joskus kalliimpaa ruokaa. Rahaa ei mene mihinkään maksullisiin juttuihin eikä tapahtumiin vaan säästän. Loppukuusta voin laittaa vielä 150 euroa säästötilille yleensä.
Sama täällä. Nyt kun näkee kulut paperilla, ihmettelee, miten helposti rahat hupenee. Pärjään kohtalaisesti, mutta oli silti yllätys tuo rahan meno.
Minä olen harrastanut tuota 15-vuotiaasta saakka, viimeiset 40 vuotta. Ensin piti kesätyörahat saada riittämään seuraavaan kesään saakka, joten laskin, paljonko voin viikossa käyttää rahaa. Sama jatkui opintolainojen kanssa, kun ne nostettiin kahdesti vuodessa.
Kun pääsin töihin, olin talvet vuorotöissä, jolloin palkka oli paljon parempi. Laskin jälleen, paljonko kuukaudessa piti jäädä säästöön, että kesällä oli saman verran käyttörahaa.
Nyt alkaa olla sen verran hyvä palkka ja lainat maksettu, ettei enää tarvitsisi, mutta mihinkäs sitä opituista tavoistaan pääsisi. Sama taloustaulukoiden täyttäminen vaan jatkuu varmaan loppuelämän.
Käytättekö jotain netin ohjelmaa, exceliä tai ihan paperia ja kynää budjetointiin?
Vierailija kirjoitti:
Mä teen samoin mutta päivää kohti jätän käyttötilille vain 13 € ja kaikki loput 700-800 € siirrän heti palkkapäivänä suoraan säästötilille.
Idea hyvä, mutta mistä tilitä/ rahastosta maksat esim. asumisen, sähkön, veden, vakuutukset, puhelinlaskut, terveydenhoidon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen samoin mutta päivää kohti jätän käyttötilille vain 13 € ja kaikki loput 700-800 € siirrän heti palkkapäivänä suoraan säästötilille.
Idea hyvä, mutta mistä tilitä/ rahastosta maksat esim. asumisen, sähkön, veden, vakuutukset, puhelinlaskut, terveydenhoidon?
En oikein ymmärrä kysymystäsi. Tietysti asuminen, sähkö, vesi, puhelinlaskut maksetaan heti palkasta pois ennen säästötilille jakamista. Vakuutukset on kerran vuodessa joten siirrän laskutilille aina 12 € per kk niitä varten (kotivakuutus ja jatkuva matkavakuutus). Tervedenhoito? Lääkkeet maksan tuosta 13 € päiväbudjetista, jos nyt tulisi jotain muita terveydenhuollon laskuja, nekin maksaisin ennen kuin jää tuo ylimääräinen 700-800 € per kk. En oikein siis käsitä mihin viittaat, etteikö mulla olisi noita laskuja lainkaan vai mitä? En ole sanonut niin missään vaiheessa vaan että myöskin _lasken budjetin_ kuten ap:kin.
Sama juttu
- 3000€ säästötiilille
- 2000€ osakkeisiin
ja tilille jää noin 2000€ humputteluun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä kysymystäsi. Tietysti asuminen, sähkö, vesi, puhelinlaskut maksetaan heti palkasta pois ennen säästötilille jakamista. Vakuutukset on kerran vuodessa joten siirrän laskutilille aina 12 € per kk niitä varten (kotivakuutus ja jatkuva matkavakuutus). Tervedenhoito? Lääkkeet maksan tuosta 13 € päiväbudjetista, jos nyt tulisi jotain muita terveydenhuollon laskuja, nekin maksaisin ennen kuin jää tuo ylimääräinen 700-800 € per kk. En oikein siis käsitä mihin viittaat, etteikö mulla olisi noita laskuja lainkaan vai mitä? En
Väännän nyt vielä rautalangasta: palkka - säännölliset laskut (esim. asuminen) = summa A. Sen jälkeen vähennän tuosta summa A:sta vielä vaikka jonkun suuhygienistilaskun, jos sellainen on = summa B. Sitten summa B:stä vähennetään tuo 13 € * kuukauden päivien yhteislukumäärä, jonka jälkeen jää 700-800 € jonka siirrän säästötilille ja käyttötilille jää vain tuo 13 € * kuukauden päivien yhteislukumäärä, esim. 13 € * 30 = 390 €.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen harrastanut tuota 15-vuotiaasta saakka, viimeiset 40 vuotta. Ensin piti kesätyörahat saada riittämään seuraavaan kesään saakka, joten laskin, paljonko voin viikossa käyttää rahaa. Sama jatkui opintolainojen kanssa, kun ne nostettiin kahdesti vuodessa.
Kun pääsin töihin, olin talvet vuorotöissä, jolloin palkka oli paljon parempi. Laskin jälleen, paljonko kuukaudessa piti jäädä säästöön, että kesällä oli saman verran käyttörahaa.
Nyt alkaa olla sen verran hyvä palkka ja lainat maksettu, ettei enää tarvitsisi, mutta mihinkäs sitä opituista tavoistaan pääsisi. Sama taloustaulukoiden täyttäminen vaan jatkuu varmaan loppuelämän.
Kun ei lähde keulimaan isoilla ostoksilla, niin sopiva puskurirahasto kertyy sen kummemmin laskematta. Asuntolainaa ottaessa laskin hyvin tarkkaan mihin menee ja mitä tullee. Kerran sen jälkeen piti vähän tarkistaa, kun käteisellä hiljan ostettu auto sattui menemään katolleen liukkailla, eikä vakuutusta ollut. Olihan tosiaan vielä kolmaskin kerta, kun tuli avioero ja talolaina jäi omalle kontolle. Enkä todellakaan ole mikään kultalusikka suussa syntynyt, vaan ysärin lamaan valmistunut. Tarkka talous opittu kotona ja koulussa asioiden laskeminen ennalta, eikä mutu-tuntumalla elo.
Vierailija kirjoitti:
Käytättekö jotain netin ohjelmaa, exceliä tai ihan paperia ja kynää budjetointiin?
Minulla on vain perinteinen tilikirja, mihin erittelen kaikki menot ja tulot.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään eniten Google sheets taulukkolaskennasta kun sitä voi käyttää tietokoneella tai kännykällä ja välilehtiin saa ympättyä paljon vaihtoehtobudjettejakin. Menneisyys ei niinkään kiinnosta vaan lasken tulevaisuutta ennemminkin, tietysti seuraan että ne aiemmat laskelmat ja tavoitteet pitää mutta joku maitopurkin hinta on sama se kun kuukausibudjetti on se 13 € / pv
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Excel tuota varten. Otin sen aikoinaan pankkiin mukaan, kun hain lainaa. Pankkivirkailja oli niin ihastunut siihen, että halusi ottaa siitä kopion. Mihin lie käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Nostan hattua. Tää voiskin olla jatkossa sosiaalitukien edellytys, pakollinen budjetointi ennen kuin senttiäkään kilahtaa tilille. Budjetin ylityksestä aina parin kuukauden tukikarenssi.
Meillä tehty noin melkein 40v.
Jätän käyttötilille (=ruokatili) 20e/,päivä kahdelle ja muutama satanen ns omaa rahaa kummankin tilille.
Ensin oli vihkossa ja viimeiset 30v excelissä
Minä vain suunnittelen tekeväni noin, mutta mitään ei tapahdu. Tai siis kyllä tiedän, paljonko rahaa jää laskujen jälkeen, mutta tästä pitäisi edetä käytännön toteutukseen niin, että suunnittelisi edulliset ruoat etukäteen. En käytä rahaa juuri muuhun kuin välttämättömyyksiin, en ostele esim vaatteita juurikaan, joten ainoa mistä voisin isompia summia säästää, on ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostan hattua. Tää voiskin olla jatkossa sosiaalitukien edellytys, pakollinen budjetointi ennen kuin senttiäkään kilahtaa tilille. Budjetin ylityksestä aina parin kuukauden tukikarenssi.
Toimeentulotukihakemukseen noin täyttyy täyttääkin.
Onneksi ei ole mitä säästää, jos alkaa säästöt vaikuttaa päivärahaan.
Kela saa suoran yhteyden pankkitileihin.