Tervehditkö Sinä muiden lasten vanhempia päikyn eteisessä?
Olen huomannut, että on joitakin vanhempia, jotka eivät koskaan katso silmiin tai tevehdi päiväkodin eteisessä, vaikka tuovat lastaan samaan aikaan. On jopa vanhempia, joiden kanssa olen vuosia vienyt lapsia samaan päiväkotiin (useampi eri ikäinen lapsi), mutta jotka eivät koskaan katso päin eivätkä tervehdi päiväkodilla.
Olen miettinyt tätä ilmiötä, että mikä sen taustalla on? Eihän silmiin katsominen ja tervehtiminen edes tarkoita, että tarvitsisi pysähtyä juttelemaan jos ei halua puhua. Tuntuu oudolta väistellä ahtaassa tilassa ihmisiä, jotka eivät halua ottaa edes perustason kontaktia. Ymmärtäisin paremmin, jos tämä olisi joku tilanne, minkä jälkeen ei enää nähdä, mutta miksi sitä pitää jatkaa vuosia lähes joka aamu?
Selittäkää, etenkin te jotka ette tervehdi.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei nykyään hallitse käytöstapoja. Sitä se vain on. Ei ymmärretä, että kohteliaisuudella on paikkansa tässä maailmassa. Nykynuoret ajattelee, ettei mitään tarvitse tehdä, ketään ei tarvitse huomioida.
Tällä menolla yhteiskunnan välinpitämättömyys kasvaa, kukaan ei enää piittaa mistään. Ennen tätä sanottiin "möllimäisyydeksi."
O tempora, o mores.
En tiedä onko tässä edes pelkästään nuorista kyse. Mutulla heittäisin että kaiken ikäiset vanhemmat syyllistyvät tähän.
Ymmärrän toki, ettei kukaan kehtaa myöntää, ettei tervehdi. En siis pidätä henkeäni odotellessani selityksiä. Olisi kuitenkin kiva näin anonyymisti kuulla, mitä sellaiset ihmiset ajattelevat. Joten toivoisin että kommentoitte silläkin uhalla, etteivät peukutukset tai muiden mielipiteet ole teidän puolellanne
t.AP
Otan katsekontaktin ja tervehdin jos sellaisen saan. Jos olen joka aamu ainut tervehtijä, niin annan olla. Sama naapureitten kanssa.
Nyt tulee paskaa niskaan, mutta en ymmärrä miksi pitäisi. Yleensä siinä kohden on kiire töihin, henkilökunnan tervehtiminen totta kai kuuluu asiaan.
En tervehdi myöskään toistuvasti lenkeillä vastaan tulevia, lähikaupassa näkemäni kantisasiakkaita tms. ellei ole muutoin asiaa.
Käyn aamuisin aikaisin kävelemässä ja usein tuli nainen koiran kanssa vastaan. Yhtenä aamuna tämä nainen sanoi mulle "Huomenta" Tuli hyvä fiilis :)
Nähdään usein ja tervehditään, mutta ei sen enempää jutustella. Oikein odotan aamukävelyllä tapaavani tämän tervehtijän.
Tottakai tervehdin, kuuluu tapoihin. Tulee mieleen, että onko kysyjä Lahdesta? Siellä ei tervehditä, vaikka muualla Suomessa yleensä kyllä.
Tietenkin tervehdin! Ihana moikata pikkuista/pikkuisia söpöläisiä! 😊 Tulee itsellekin hyvä mieli.
Ihmiset ei nykyään hallitse käytöstapoja. Sitä se vain on. Ei ymmärretä, että kohteliaisuudella on paikkansa tässä maailmassa. Nykynuoret ajattelee, ettei mitään tarvitse tehdä, ketään ei tarvitse huomioida.
Tällä menolla yhteiskunnan välinpitämättömyys kasvaa, kukaan ei enää piittaa mistään. Ennen tätä sanottiin "möllimäisyydeksi."