Kissa, kyllä vai ei?
Olen viikkojen ajan jahkaillut yhden tietyn kissan ostamista, mutta en osaa päättää ottaakko vai ei. Joka toinen hetki olen menossa jo hakemaan ja sitten taas tiedostan realiteetit esim. Kissa on yöeläin, karvat, mahdolliset terveysongelmat, kynsityt huonekalut jne.
Kissa on 8kk eli reilusti yli luovutusiän ja jännittää olisko sopeutuminenkin vaikeaa?
Itsellä ei ole tällä hetkellä muita lemmikkejä, kokemusta on useista koirista, joten tiedostan hyvin kaikki mahdolliset hankaluudet ym. ja ettei eläimeen sitoutuminen ole pelkästään vaan ihanaa ja kivaa.
Ajatuksia? Miten päädyit ottamaan kissan ja kaduitko myöhemmin?
Kommentit (52)
Viikkoja.. kissan hankintaa pitää miettiä pidempään. Kissan pitää päästä loppuelämän kotiin, se ei sopeudu uuteen paikkaan, niin hyvin kuin koirat.
Meillä oli lapsuudenkodissa kissa ja tiesin että haluan kissan jossain vaiheessa aikuisenakin. Halusin nimenomaan aikuisen kodinvaihtajan joka olisi edes vähän tottunut valjaisiin. Pentua en halunnut, jotenkin stressasi ajatus pienestä eläimestä yksin kotona työpäivien ajan. Näin kauhukuvia mielessäni että se ressukka hirttäytyy johonkin kengännauhaan.
Postasin Fb:hen että jos joku tietää kodinvaihtoa tarvitsevan kissan, hit me up. Meni vartti ja kaverin kaveri laittoi viestin että tule hakemaan, 2-vuotias valjaisiin tottunut poikakissa joka oli alkanut löylyttää siskoaan kunnolla säännöllisesti. Haettiin hänet kotiin muutaman päivän päästä. Nyt 7 vuotta yhteiseloa takana ja ei kyllä kaduta tippaakaan. Miehen kanssa just naureskeltiin että mistä me edes puhuttaisiin päivät pitkät, ellei kissasta.
Tosin tuo meidän on erityisen helppo ja tosi sopeutuvainen tapaus. Kaikki käy, ei raavi huonekaluja, nukkuu yöt kuin tukki ja antaa aamullakin tarpeen vaatiessa nukkua myöhään.
Astma sillä kyllä todettiin ja hammassyöpymä, eli vähän tyyriiksi on tullut. Mutta sen riskin olin valmis ottamaan. Onneksi on vakuutus.
En.
Kissa on vaativa eläin ja elää helposti 20v.
Ei kannata ottaa jos pienikin epäilys ettei voi hyviä olosuhteita tarjota.
No et ainakaan mistään Torista osta!
Mieti mieluummin vuosi(a) kuin vain viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin vasta, että tarkoitat jotain tiettyä kissaa, joten neuvoni ei päde.
Vierailija kirjoitti:
Viikkoja.. kissan hankintaa pitää miettiä pidempään. Kissan pitää päästä loppuelämän kotiin, se ei sopeudu uuteen paikkaan, niin hyvin kuin koirat.
Noniin heti alkoi saivartelu. Kuten aloitukseen laitoin tämän yhden tietyn kissan ottamista olen viikkoja pohtinut... Kissan ottamista olen ylipäätään jahkaillut vuosia.
AP
Vierailija kirjoitti:
Joku raja nyt. :D Se on lemmikki. Ei siinä vuosiksi miettimistä riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä riittää kyllä, haluaako vastuun 15 vuodeksi, ehkä enemmänkin. Voi sitä toki elää hetkessä ja ehkä kannattaakin.
Minulla on ollut sekä kissoja että koiria, enkä enää jaksaisi vastuuta, niin ihania kuin lemmikit ovatkin.976
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä riittää kyllä, haluaako vastuun 15 vuodeksi, ehkä enemmänkin. Voi sitä toki elää hetkessä ja ehkä kannattaakin.
Minulla on ollut sekä kissoja että koiria, enkä enää jaksaisi vastuuta, niin ihania kuin lemmikit ovatkin.976
Niin, siis riittää vastuuta ja puuhaa, mutta ei riitä miettimistä vuosiksi että ottaako vai ei. Hetken mielijohteesta ei tietenkään kannata lemmikkiä ottaa, mutta ei sitä vuosia ole syytä vatvoa kuitenkaan.
Ap.ko siellä alapeukuttelee tuntemattomille, jotka vaivautuvat vastaamaan?
Jos olet jo vuosia miettinyt, mitä täältä enää kyselet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis riittää vastuuta ja puuhaa, mutta ei riitä miettimistä vuosiksi että ottaako vai ei. Hetken mielijohteesta ei tietenkään kannata lemmikkiä ottaa, mutta ei sitä vuosia ole syytä vatvoa kuitenkaan.
No mitä sitten kyselet, kun et halua toisilta heidän kokemuksistaan ja mielipiteistään kuulla?
Omalla kohdallani olisi kissa lopetettu, jos en olisi sitä ottanut. Tuossa se on vieressä tuhissut 10 vuotta. Toivon että se tuhisee vielä toiset 10 vuotta kanssani. t. m32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten kyselet, kun et halua toisilta
En kysele, en ole ap. Hengitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin heti alkoi saivartelu. Kuten aloitukseen laitoin tämän yhden tietyn kissan ottamista olen viikkoja pohtinut... Kissan ottamista olen ylipäätään jahkaillut vuosia.
AP
Sinä se tässä saivartelet. Eivät ihmiset täällä tunne sinua. Kysyit ja sait vastauksia.
Karvat ja kynsityt huonekalut pitää vaan sietää. Jos kallis sohva on k o v i n tärkeä, unohda koko kissa. Lisäksi pitää olla aikaa ja energiaa kissan kanssa puuhamiseen, kissa haluaa leikkiä ja ulkoilua. Useimmat kissat arvostavat myös lajitoverin seuraa.
Jos asut paikassa, missä kissa voi mennä vapaasti ulos, niin sitten joo. Sisäkissaa en itse ottaisi. Ne on aika rasittavia, ellei sisusta koko kotiaan niitä varten, että voivat kiipeillä ja leikkiä tai hommaa niille kaveria ja sitten se meno voi olla tosi villiä. Toisaalta, jos asut esim. maalla, niin mukaviahan ne kissat on, pyydystävät hiiret ja käyvät välillä kehräämässä sylissä, eikä tarvitse koko ajan "aktivoida" ja miettiä, onko niillä mielekäs elämä.
En ottaisi. Karvastavat joka paikan, vaatteetkin aina karvassa. Hyppivat poydilla ja keittion tasoilla. Niiden vessa haisee. Raapivat huonekaluja ja tapetteja, naukuvat ja melskaavat oisin. Sitovat kotiin, ei voi lahtea ex tempore mihinkaan matkalle. Jos sairastavat, tulee tosi kalliiksi.