Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako rahastosäästäminen?

Vierailija
23.10.2025 |

Onko kokemuksia? T. Valis 

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Scämmi

Vierailija
2/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Scämmi

Miten niin?ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika heikosti.

Vierailija
4/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkällä tähtäimellä kannattaa, minulla on nyt keskimäärin 75% plussalla

Vierailija
5/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon ole yksiselitteistä vastausta. Monissa rahastoissa on niin korkeat kulut, että syövät suuren osan arvonnoususta. Lisäksi pitäisi osata ostaa rahastoa, jolla on hyvät kasvunäkymät ja harvalla on kristallipalloa. Hyvä puoli on sijoitusten hajauttaminen, mikä onnistuu rahastossa helpommin kuin ostamalla monien eri yritysten osakkeita suoraan pörssistä.

Itse halusin mahdollisimman hyvän ala- ja maantieteellisen hajautuksen ja pienent hallinnointikulut. Ostin Nordean MSCI-indeksiin sidottua rahastoa, jossa on länsimaiden 1500 suurimman yrityksen osakkeita niiden koon suhteessa. Hallinnointipalkkio on vain 0,4%, kun joissain se saattaa olla jopa 2%.

Maksoin siitä 2015 100.000€ ja sen arvo on nyt 160.000, eli on kannattanut. 

Vierailija
6/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se säästötapa, jossa tuotto parempi kuin makuuttaa käyttötililla. Itse säästän pienellä summalla yhteen Nordean rahastoon, jossa painopiste USAn teknoyhtiöissä. Niillä on niin paljon valtaa maailmassa, ettei niitä päästetä kaatumaan. 

Vierailija
7/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa kulut!

Ei kannata, jos hallinnointi vie leijonanosan tuotoista. 

Vierailija
8/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Nordeassa edullisimmat sijoituskulut? Monella tuntuu olevan siellä sijoituksia.

eri

Vierailija
9/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin silllä rikastumaan pääsee.

Vierailija
10/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa, kun valitsee rahastonsa mahdollisimman pienien kulujen mukaan eikä mene sillä mitä se pankin 'sijoitusneuvoja' tai helppi-botti neuvoo.

Vierailija
11/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maksoin siitä 2015 100.000€ ja sen arvo on nyt 160.000, eli on kannattanut. "

Poprillia olisit 2015 saanut tuolla reippaasti yli 100000 kpl ja nyt tuolla 160000:lla vain noin 85000kpl. Eli sijoitus ei kannattanut.

Vierailija
12/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan riippuu aivan rahastosta. Typerää sinulta laittaa tänne mitään suosituksia ilman että kerrot miltä ajalta, mitkä ovat kulut ja mikä riski.

Rahastosijoittaminen voi kannattaa, tai sitten ei. Aivan sama minne rahoja laittaa niin aina kannattaa katsoa että kulut ovat mahdollisimman pienet. 

Sijoittaessa hajautus on se kaikkein tärkein juttu jollet ole valmis menettämään kaikkia rahojasi yhden osa-alueen kuopassa. Minulla on noin puolet rahastoissa koska pystyn hanskaamaan suurempiakin menetyksiä. Rahastot ovat se arvon pitäjä.

Ja ap on trolli, sama kuin jolle vastasin, pitäkää se mielessä mitä tahansa tässä luettekaan.

Vierailija
13/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko mukavaa laittaa itsellesi viisi tykkäystä? 

Miksi olet tyhmä?

Vierailija
14/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikosti. 7% tuotosta jos menee 1%-yks niin se on puolet tuotosta 20v aikana. Tuota aika harva ymmärtää rahastoista. 

Siksi ne osakkeet ostetaan suoraan vaikka nordnetin kautta.

Vierailija
15/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan riippuu aivan rahastosta. Typerää sinulta laittaa tänne mitään suosituksia ilman että kerrot miltä ajalta, mitkä ovat kulut ja mikä riski.

Rahastosijoittaminen voi kannattaa, tai sitten ei. Aivan sama minne rahoja laittaa niin aina kannattaa katsoa että kulut ovat mahdollisimman pienet. 

Sijoittaessa hajautus on se kaikkein tärkein juttu jollet ole valmis menettämään kaikkia rahojasi yhden osa-alueen kuopassa. Minulla on noin puolet rahastoissa koska pystyn hanskaamaan suurempiakin menetyksiä. Rahastot ovat se arvon pitäjä.

Ja ap on trolli, sama kuin jolle vastasin, pitäkää se mielessä mitä tahansa tässä luettekaan.

No minä olen sijoittanut kymmeniin rahastoihin kymmeniä vuosia, hankala niitä on eritellä. Muualla on sitten saman verran

Vierailija
16/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuhiljaa säästellyt pikkusummia ja 13 vuotta myöhemmin tuotoilla sain välirahan autoon. Teoriassa oma pääoma on tallella, käytännössä rahastoissa on edelleen pääomaa ja tuottoa ja lunastaa piti molempia.

Vierailija
17/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko mukavaa laittaa itsellesi viisi tykkäystä? 

Miksi olet tyhmä?

Yhtä tykköystä enempää ei voi laittaa. Sattuuko kun on noin tyhmä?

Vierailija
18/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin silllä rikastumaan pääsee.

Ei se sitten kannata, jatkan lottoamista. 

ei ap

Vierailija
19/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata. me on osteltu kultaa kaikella ylimääräisellä. se kestää pörssiheilunnat ja kaiken muunkin. 

Vierailija
20/54 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa, kun valitsee rahastonsa mahdollisimman pienien kulujen mukaan eikä mene sillä mitä se pankin 'sijoitusneuvoja' tai helppi-botti neuvoo.

Itse asiassa.... Privapankin sijoitusneuvojan on lain mukaan _pakko_ kertoa se paras sijoituskohde jos sitä kysyy. Laki sanoo niin, ja jos pankin neuvoja toisin toimii niin sitten hän rikkoo lakia ja on korvausvelvollinen. Privapankin puolelle pääsyyn taitaa tarvia puolen miljoonan sijoitettavan omaisuuden. Oletaisin kuitenkin että tuo sama laki pätee alempienkin summien sijoittajille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi