Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kirjastot ovat nykyään lasten leikkipaikkoja?

Vierailija
22.10.2025 |

Kirjastonhan kuuluisi olla hiljainen paikka jossa luetaan.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset valittaa kun lapsia ei näy enää missään, mutta sitten kun näkyy, on sekin huono juttu.

Lapset saavat kyllä näkyä mutta eivät kuulua. Nykykakaroissa on sellainen vika, että kuuluvat kilometrien päähän. 

Vierailija
22/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kirjastoon voivat aikuiset mennä kirjastokortilla ja PIN-koodilla koska tahansa klo 7 - 23, henkilökuntaa on paikalla vain klo 10 - 17 (hiukan päivästä riippuen).  Jos haluaa hiljaisen kirjaston niin menee vaikka myöhään illalla, silloin on lähes tyhjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustat paskastanialaiset lapset juoksevat ja kiljuvat kuin elukat !

Tönii ja etuilee muutenkin missä vaan ovatkin. Vanhempansa eivät välitä opettaa heille käytöstapojamme.

Vierailija
24/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sadut on lapsia varten ja aikuiset ostaa omat aikuisten tietokirjat omilla eikä yhteiskunnan rahoilla, jotka saa töistä. 

Mene kouluun, typerä kakara. 

Hoitotädillä meni tunteisIIIIN! Ja sen pituinen se!

Millä helvetin hoitotädillä? 

Vierailija
25/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran erään hyvän alueen kirjastossa olin juuri lähdössä kirjoineni ovesta ulos, kun ovelle eteeni esteeksi asettui uhmakkaasti joku pikkupoika. Hän levitti reteästi kädet ja jalat leveiksi ja sanoi että tästä ei kulje kukaan. Kääntelin päätäni että jaahas missä tämän henkilön mutsi on, ei näkynyt. Kirjaston työntekijä sattui olemaan siinä vieressä, hän kehotti poikaa väistymään.

Poika oli arviolta alle 5-vuotias pellavapää, eli ei hän siellä yksin voinut olla. Jossain oli oltava vanhemmankin. Kirjoja valitessa olin nähnyt saman tyypin juoksentelemassa hyllyjen välissä. Herätti ihmetystä.

Kun kävelin kotia kohti, ajattelin että oliko sen äiti mennyt itse shoppailemaan ja jättänyt lapsen sinne "hoitoon"! En tiedä, mutta ei hän ainakaan siellä ollut missä olisi pitänyt olla.

Vierailija
26/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustat paskastanialaiset lapset juoksevat ja kiljuvat kuin elukat !

Ja aikuiset molottavat yhtä kovaa kuin kakaransa. Ikinä lähikirjastossa metelöivä ei ole ollut suomalainen... Mitä matalampi älykkyysosamäärä, sen kovempi volyymi.

Vierailija
27/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olin joskus pienessä sivukirjastossa lukemassa, kun kirjastonhoitaja alkoi jutella ihan normaaliin ääneen viereisessä huoneessa jonkun tuttunsa kanssa. Toisella kertaa kirjastoon tuli äiti lapsineen ja sama juttu. Kauhea ääni.

Itse olen aina luullut, että kirjastossa kuuluisi olla suht hiljaa, joten nämä tapaukset kyllä ihmetyttivät minua. Jos jotain keskustelua käydään, leikitään tai muuta kirjastossa, niin kyllä se sitten minusta tarttisi tehdä jossain erillisessä tai äänieristetyssä tilassa.

Ennen oli kaikki paremmin. Kirjastot olivat ihania paikkoja keskittyä teoksiin. Nykyään ohitan mokomat riehumiskiljumishuoneet kokonaan. Ihan paskaksi on menneet!

Vierailija
28/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kirjastoon voivat aikuiset mennä kirjastokortilla ja PIN-koodilla koska tahansa klo 7 - 23, henkilökuntaa on paikalla vain klo 10 - 17 (hiukan päivästä riippuen).  Jos haluaa hiljaisen kirjaston niin menee vaikka myöhään illalla, silloin on lähes tyhjää.

Mee ite, mä meen nukkumaan. Kirjastoon en edes uskaltaisi mennä myöhään kaikenlaisten hörhöjen takia. Helsinki ei ole enää turvallinen paikka.

Vierailija
29/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat muuttuvat, ja kirjastot myös. Minunkin mielestäni kirjastossa voisi olla hiljaisempaa, mutta ei pieni hälinä kovin vaarallista ole. Sitä paitsi kirjoja luetaan silmillä eikä korvilla, sen kun sulkee äänet pois jos ne häiritsevät.

Vierailija
30/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoista tehdään nk olohuoneita, laitanaat sähkömittaria, mölkkyä ja tulostellaan 3d-tulostimella typeriä avaimenperiä vaan siksi että pysytään pinnalla ja on duunia huomennakin. Uskallapas mennä vaatimaan perinteistä kirjastoa niin saat läksytyksen.. näin... valitettavasti.

Vierailija
31/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee ite, mä meen nukkumaan. Kirjastoon en edes uskaltaisi mennä myöhään kaikenlaisten hörhöjen takia. Helsinki ei ole enää turvallinen paikka.

Edelleenkään, kaikki eivät asu Helsingissä. 

Vierailija
32/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastoista tehdään nk olohuoneita, laitanaat sähkömittaria, mölkkyä ja tulostellaan 3d-tulostimella typeriä avaimenperiä vaan siksi että pysytään pinnalla ja on duunia huomennakin. Uskallapas mennä vaatimaan perinteistä kirjastoa niin saat läksytyksen.. näin... valitettavasti.

Mitä muuta perinteistä kirjastostasi puuttuu kuin täysi hiljaisuus? Kyllä mun lähikirjastoissa edelleen on sanomalehtiä, voi kaukolainata kirjoja, katsella mikrofilmejä tai lainata nuotteja. Kirjoja on valtavat määrät hyllyillä ja lukusalissa hiljaista, kirjastotäti (tai -setä) auttaa löytämään halutun teoksen ja vanhoja kirjoja saa ilmaiseksi kotiin. Ihan on kirjasto se, vaikka lastenosastolla ei tarvitsekaan kuiskia (ei siellä kyllä kukaan huudakaan).

Vierailija
33/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastoista on haluttu enemmän koko kansan olohuoneita joissa tehdään paljon muutakin kuin luetaan tai lainataan kirjoja. Siksi niissä mm. leikitään, toki kaikelle toiminnalle olisi hyvä olla oma rajattu tilansa.

Mutta eihän kirjasto mikään olohuone missä leikitään, vaan se on rauhallinen paikka lukemiseen. Leikkiä ja riehumista haluavat voivat mennä Hoploppiin tai leikkipuistoon.

Ap

Täysin samaa mieltä kanssasi. Miksi olohuoneen pitäisi muutenkaan olla levoton tila? Miksi vanhemman väestön ja aikuisten tarpeet on unohdettu kirjastoissa?

Vierailija
34/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noissa enää aikaansa viitsi viettää. Haen käytännössä varaukseni itsepalvelulla tai täsmähakuna jonkun hyllyssä olevan, ja lähden pois. Nuokin kandee itse katsoa ja varata netistä, koska henkilökunnasta et enää apua saa, jos edes ovat käytettävissäkään, 

Väittäisin että koko tämä olohuone-hullutus alkoi Sellosta, josta vimmalla alettiin tekemään jotain monitoimitilaa. On aika rauhaton paikka nykyään. Oodit yms. tulivat sitten sen jälkeen. 

Vierailija
35/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastoista on haluttu enemmän koko kansan olohuoneita joissa tehdään paljon muutakin kuin luetaan tai lainataan kirjoja. Siksi niissä mm. leikitään, toki kaikelle toiminnalle olisi hyvä olla oma rajattu tilansa.

Mutta eihän kirjasto mikään olohuone missä leikitään, vaan se on rauhallinen paikka lukemiseen. Leikkiä ja riehumista haluavat voivat mennä Hoploppiin tai leikkipuistoon.

Ap

Et sinä sitä päätä, mitä ne ovat.  Pysy kotonasi lukemassa rauhassa.

Vierailija
36/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska äly vähenee nyt kovaa vauhtia sukupolvi sukupolvelta. Ei tietenkään koske kaikkia. Edelleen on älyllisiäkin seassa. Heidät tunnistaa mm. siitä, etteivät he möykkää kirjastoissa. 

Älykkäät ei edes mene kirjastoon

Vierailija
37/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistolaisten toivoma monikulttuuri tuli kylään ja apinointi täysin hyväksyttävää. Ei enää sääntöjä kirjastoissa eikä kouluissa. Seinätkin on poistettu, koska nekin muistuttavat kansallismielisyydestä rajoineen. Regulaatio koskettaa ainoastaan valkoisia miehiä. Muut nauttivat turvallisesta tilasta. 

Vierailija
38/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään, kaikki eivät asu Helsingissä. 

Apua, mitä paimenpoikia täällä! Tuo olikin stadilaisen kommentti edelliseen ehdotukseen, eikä väittämä, että kaikki asuisivat Helsingissä. 

Vierailija
39/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, sielläkin niitä on, eivätkä lasten omat vanhemmat viitsi vahtia heitä ! Meluavat joka paikassa !!! Heillä kuuluu olla oma vahti, jos vanhemmat eivät viitsi vahtia lapsiaan ! Tai sitten lapset huostaan !!!!!! Sinne ei tulla meluamaan, vaan se on hiljainen paikka !!!!!!!! Muut haluaa olla siellä ilman melua. Ottakaas se asia KAIKKI siellä koskaan käviät huomioon !!!!!!! Se ei ole mikään ravintola yms. Siellä pitäisi olla vartijoita 24/7, kun se on auki. Useampikin. 

Vierailija
40/80 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se olohuone tuollaisten kodeissakin on varmasti kuin roskakasa, sekä ihmisten käytöksen että siisteyden puolesta.

En jaksa enää ajatella enkä puhua kovin ystävällisesti sellaisista ihmisistä, jotka ovat tulleet maailmaan ilmeisesti taaimmaisesta aukosta ja käyttäytyvät jatkuvasti sen mukaisesti ja sen puolesta todistaen.

Jossain vaiheessa loppuu ymmärrys, hälvenee hämmennys ja näkee totuuden juuri niin hirvittävän rumana, kuin se paikoitellen on.

En mä usko, että hyvästä kasvatuksesta olisi koskaan koitunut kenellekään haittaa? Miten sitä kuitenkin kartetaan nykyään kuin ruttoa? Olen varmasti tyhmentynyt, kun en tätäkään ymmärrä.