Miksi kirjastot ovat nykyään lasten leikkipaikkoja?
Kirjastonhan kuuluisi olla hiljainen paikka jossa luetaan.
Kommentit (80)
Koska äly vähenee nyt kovaa vauhtia sukupolvi sukupolvelta. Ei tietenkään koske kaikkia. Edelleen on älyllisiäkin seassa. Heidät tunnistaa mm. siitä, etteivät he möykkää kirjastoissa.
Vanhemmat ei enää kasvata lapsiaan kuten ennen.. Siten eivät jaksa edes omia lapsiaan vaan vie ne riehuu kirjastoon.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoista on haluttu enemmän koko kansan olohuoneita joissa tehdään paljon muutakin kuin luetaan tai lainataan kirjoja. Siksi niissä mm. leikitään, toki kaikelle toiminnalle olisi hyvä olla oma rajattu tilansa.
Mutta eihän kirjasto mikään olohuone missä leikitään, vaan se on rauhallinen paikka lukemiseen. Leikkiä ja riehumista haluavat voivat mennä Hoploppiin tai leikkipuistoon.
Ap
Koska sadut on lapsia varten ja aikuiset ostaa omat aikuisten tietokirjat omilla eikä yhteiskunnan rahoilla, jotka saa töistä.
En ole enää käyttänyt kirjastojen palveluksia, kun toimintaidea muuttui nykyiseen malliin. Mieluummin kotona rauhassa TV:n ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ei enää kasvata lapsiaan kuten ennen.. Siten eivät jaksa edes omia lapsiaan vaan vie ne riehuu kirjastoon.
Esim. Jätkäsaaren kirjastossa ei ole juuri ollenkaan kirjakokoelmia, vaan se on ainoastaan varattujen kirjojen noutopaikka. Kirjaston täyttävät tarharyhmät. Lapsille on siellä satuhetkiä, nukketeatteria ja leikkipaikka. Osa päiväkotilapsista on niin pieniä etteivät he osaa vielä edes kävellä.
Aikuiselle kirjastonkäyttäjälle kokemus on hämmentävä, mutta okei, jos kirjastokäynnit kuuluvat nykyään paikallisten päiväkotien säännölliseen viikko-ohjelmaan, mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoista on haluttu enemmän koko kansan olohuoneita joissa tehdään paljon muutakin kuin luetaan tai lainataan kirjoja. Siksi niissä mm. leikitään, toki kaikelle toiminnalle olisi hyvä olla oma rajattu tilansa.
Mutta eihän kirjasto mikään olohuone missä leikitään, vaan se on rauhallinen paikka lukemiseen. Leikkiä ja riehumista haluavat voivat mennä Hoploppiin tai leikkipuistoon.
Ap
Enemmistö päättää mikä kirjasto on. Jos sata ihmistä haluaa leikkiä ja riehua ja viisi lukea hiljaa paikallaan, niin eipä nuo sata ihmistä voi oikein väärässä olla
Itsekin olin joskus pienessä sivukirjastossa lukemassa, kun kirjastonhoitaja alkoi jutella ihan normaaliin ääneen viereisessä huoneessa jonkun tuttunsa kanssa. Toisella kertaa kirjastoon tuli äiti lapsineen ja sama juttu. Kauhea ääni.
Itse olen aina luullut, että kirjastossa kuuluisi olla suht hiljaa, joten nämä tapaukset kyllä ihmetyttivät minua. Jos jotain keskustelua käydään, leikitään tai muuta kirjastossa, niin kyllä se sitten minusta tarttisi tehdä jossain erillisessä tai äänieristetyssä tilassa.
Kirjastojen funktio on muuttunut viimeisten 20 vuoden aikana. Meilläkin on kirjastossa nykyään monenlaisia luentoja, lukupiirejä, kokoontumisia, konsertteja ym. Käyn kirjastossa ainakin kerran viikossa eivätkä lapset koskaan häiritse, he ovat pääasiassa lastenosastolla ja yleensä suht rauhallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onhan ainakin isommissa kirjastoissa lapsille myös oma tila, jossa heille järjestetään kaikenlaista ohjelmaakin. Eivät lapset jaksa kauan pelkkiä kirjoja selailla.
Ihmiset valittaa kun lapsia ei näy enää missään, mutta sitten kun näkyy, on sekin huono juttu.
Itsekin kaipaan hiljaista kirjastoa. Vuosi vuodelta olen muutenkin tullut enemmän ja enemmän allergiseksi kaikelle mölylle.
Vierailija kirjoitti:
Koska sadut on lapsia varten ja aikuiset ostaa omat aikuisten tietokirjat omilla eikä yhteiskunnan rahoilla, jotka saa töistä.
Heh, olin kesän kirjastossa kun ei ollut varaa maksaa sähköjä. Olin usein lähes ainoa aikuinen siellä teinien ja parikymppisten opiskelijoiden joukossa. Lukusalissa oli eläkeläisiäkin ja laitapuolenkulkijoita ja minä sossupummi ilman sähköjä. Eipä ollut kovin edustava otos meistä 30+ ihmisistä, varsinkin jos vertaa niihin kunnollisiin nuoriin.
Vierailija kirjoitti:
Mene kouluun, typerä kakara.
Asun vähän huonommalla asuinalueella, eikä täällä kirjastossa kyllä kukaan riehu ja remua. Lapset ja nuoret käyttäytyy ihan perushyvin. Eivät kävele varpaillaan ja pönötä, mutta eivät myöskään kohella menemään. Samaa voi sanoa aikuisista.
Mutta toki sitä ongelmakäyttäytymistä alkaa huomata, jos jää kyttäämään ja etsimällä etsimään kritisoitavaa. Kannattaa ehkä sellainen lopettaa
Lahdessa Mukkulan kirjasto on niin tulokkaiden suosiossa, että siellä tarvitaan vartija arki-iltapäivisin turvaamaan virkailijoiden työtä. Itse en enää vietä siellä aikaa, vaan vain nopeasti noudan varaamani ja palautan lukemani. Suorastaan pelottaa joskus.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset valittaa kun lapsia ei näy enää missään, mutta sitten kun näkyy, on sekin huono juttu.
Kuka muka valittaa, että lapsia ei näy missään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi et lukisi kotonasi? Niitä kirjoja saa ihan laillisesti lainata sieltä. Ei tarvi sietää elämän ääniä.
Sehän ei sinänsä ole lasten vika, että kirjastot on sitä mitä on nykyään.