Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinäkin suomalainen "hikimokori"?

Vierailija
21.10.2025 |

AI-yhteenveto

Hikikomori on japanilainen termi, joka tarkoittaa äärimmäistä sosiaalista vetäytymistä, jossa henkilö eristäytyy kotiinsa vähintään kuudeksi kuukaudeksi ilman sosiaalisia kontakteja. Ilmiö, johon liittyy usein työn tai koulunkäynnin lopettaminen, on yhdistelmä psyykkisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä, kuten suorituspaineita, kiusaamista ja häpeää. Vaikka se tunnetaan erityisesti Japanista, sitä esiintyy nykyään myös muualla maailmassa. 

---

itse käyn 2 kertaa viikossa max uimassa ja 2 kertaa hakemassa 500 m päästä ruokajonosta ruokaa. muuten olen  kotona hikimokorina ollut jo 20 vuotta.ainoa yhteys on tietokone ja musan kuuntelu ja kalja. masentaa. muttei urpolandiassa voi tehdä mitään.  oltava hikomokorina ja lukea nettiuutisia ja keskuteluja, on muka tekemistä. pelejäkänä en pelaa enää paitsi war dronea puhelimella. 

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kolmekymppinen ja vain noin 1,5v työkokemusta. Muuten ollut aina vaan kotona. Elämä vaan meni näin.

Vierailija
2/4 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 50 v nainen ja hikky. Mulla on kyllä it-alan työ, mutta teen sitä 100% etänä kotoa. Sosiaalisia suhteita mulla ei ole lainkaan, lähinnä omasta valinnastani. Viihdyn erakkona. Käyn pari kertaa viikossa kuntosalilla, ja samalla reissulla ruokakaupassa, siinä mun kodin ulkopuolella oleilut. Olen tyytyväinen elämääni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikimuori? Komero? Kaksio komerona. Komodovaraani?

Vierailija
4/4 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla sama, paitsi en käy edes uimassa. Etenkin näin pitkällä sairaslomalla ainut mitä voi tehä on selailla jotain uutisia tai palstaa koko päivän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän