Eikö nuo urpot Lahdessa tajunnneet että hernerokkasumussa pitää pudottaa ajonopeus vaikka 20 km/h ja kytkeä hätävilkut päälle!
Suomessa hernerokkasumut on niin harvinaisia ettei ihmisillä riitä taidot ajaa autoa noissa olosuhteissa.
Kommentit (74)
Kun videota katsoin, niin ei siellä pyörivillä autoilla varmaan enempää 20 km/h vauhtia ollutkaan. Silti ne posautti poliisimaijaan ym.
Taas on niin täyellisiä kuskeja täällä jotta.
Mä olin muutama vuosi sitten lumipyryssä vähän samanlaisessa kolarisumassa. Ajoin itse rauhassa, pitäen nopeuden maltililsena ja turvavälin pitkänä. Kun näin että edessä oli useampi auto vinksin vonksin tukkien tien, niin ohjasin auton tien sivuun/pientareelle ja kytkin hätävilkut päälle. Onneksi en ehtinyt yrittää nousta autosta, kun sieltä tuli kohta monta autoa vaarallisen kovalla tilannenopeudella suoraan samaan kasaan. Omasta autosta meni "Onneksi" vain takapuskurin kulma ja kuskin puolen takaovi ruttuun - mutta siinä olisi ollut ainekset paljon vaarallisempaankin.
"Mutta kun mulla on varaa ostaa auto ja minäminäminä haluan ajaa lujaa".
Vierailija kirjoitti:
Mitä se aloittaja höpisee. Juuri kolarisuman aiheuttaja tiputti vauhdin 0km/h ja pysähtyi ohituskaistalle vilkut päällä. Silti sattui onnettomuus.
Juuri niin. Jossakin videossa, ennen kolaria, joku selvästi lähes pysähtyi ohituskaistalle.
Se on kaikkein typerin teko! Varma kolarin aiheuttaja silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vakionopeudensäädin on varmasti yksi ongelma tuollaisessa tilanteessa kun eteen tulee sumuseinä ja peilijää. Kuljettajalla raksuttaa ensin sadan metrin matkan verran että hetkinen vauhti ei hidastu ja sitten muistaa että ai stana, vakkari. Sitten vakkari pois painamalla kevyesti jarrua ja auto pyörähtää saman tien ympäri jarrutuksen ansioista.
Adaptiivinen toimii varmasti paremmin, mikäli on edellä menevä juuri minimietäisyydellä.
No meitä on tietenkin moneksi, mutta en mä kyllä oikein ymmärrä miten tämä sun kuvailema tilanne tapahtuu. Joku siis ajaa vakkarilla ja ihmettelee, että vauhti ei hidastu kun hän ei ole tehnyt mitään, vaan antaa vakkarin olla edelleen päällä? Miksi vauhti hidastuisi, jos kuljettaja ei tee mitään? Vähän sama kun ajaisi ilman vakkaria ja samalla kaasulla ja ensin sata metriä ihmettelee, kun vauhti ei hidastu.
Vierailija kirjoitti:
Taas on niin täyellisiä kuskeja täällä jotta.
Oman elämänsä nalle wahlrooseja, tulevat aina jälkikäteen kertomaan miten asiat olisi pitänyt tehdä
Olen joutunut ajamaan motarilla joskus satasen alueella kuuttakymppiä, koska muuten erinomaiset kitkarenkaat eivät jäisellä tiellä toimineet kovemmassa vauhdissa, vaan auto alkoi heittelehtiä. Näkyvyys oli hyvä, mutta kyllä pelotti, kun nastoilla tultiin takaa 120km/h.
En kyllä uskaltaisi tuosta pudottaa hitaammaksi etenkään sumussa. Semmoinen aiheuttaa jo itsessään kolarin. Tietty kesärenkailla voi olla pakko tehdä niin.
Silminnäkijät ovat kertoneet, että näkyvyys Lahdentiellä oli n. 100 metriä. Siitä voi jokainen laskea mikä olisi ollut oikea tilannenopeus, jotta auton olisi tien näkyvällä osalla saanut pysäytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se aloittaja höpisee. Juuri kolarisuman aiheuttaja tiputti vauhdin 0km/h ja pysähtyi ohituskaistalle vilkut päällä. Silti sattui onnettomuus.
Eihän ohituskaistalle voi pysähtyä
Vierailija kirjoitti:
Silminnäkijät ovat kertoneet, että näkyvyys Lahdentiellä oli n. 100 metriä. Siitä voi jokainen laskea mikä olisi ollut oikea tilannenopeus, jotta auton olisi tien näkyvällä osalla saanut pysäytettyä.
Saanut pysäytettyä jäisellä tiellä kesärenkailla? En kyllä osaa tuota laskea, osaatko sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ohituskaistalle voi pysähtyä
Videosta näkyy, että kyllä voi. Seurauksia voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakionopeudensäädin on varmasti yksi ongelma tuollaisessa tilanteessa kun eteen tulee sumuseinä ja peilijää. Kuljettajalla raksuttaa ensin sadan metrin matkan verran että hetkinen vauhti ei hidastu ja sitten muistaa että ai stana, vakkari. Sitten vakkari pois painamalla kevyesti jarrua ja auto pyörähtää saman tien ympäri jarrutuksen ansioista.
Adaptiivinen toimii varmasti paremmin, mikäli on edellä menevä juuri minimietäisyydellä.
No meitä on tietenkin moneksi, mutta en mä kyllä oikein ymmärrä miten tämä sun kuvailema tilanne tapahtuu. Joku siis ajaa vakkarilla ja ihmettelee, että vauhti ei hidastu kun hän ei ole tehnyt mitään, vaan antaa vakkarin olla edelleen päällä? Miksi vauhti hidastuisi, jos kuljettaja ei tee mitään? Vähän sama kun ajaisi ilman vakkaria ja samalla kaasulla ja ensin sata metriä ihmettelee, kun vauhti ei hidastu.
Ei se ihan noin tapahdu, mutta sinne päin kyllä. Siis ilman vakkaria kuski luultavasti nostaisi jalan pois kaasulta jo aikaisemmin, alkaessaan katsoa että mitäs tuolla edessä nyt on, ja vakkarin kanssa auto ehtii posottaa täyttä vauhtia hetken kauemmin. Ja tuossahan asia on täysin kiinni reaktionopeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanut pysäytettyä jäisellä tiellä kesärenkailla? En kyllä osaa tuota laskea, osaatko sinä?
Löydät kyllä tarvittavat tiedot ja laskukaavat netistä. Peruskoulun matematiikalla laskettavissa. Jos minä osaan laskea, osaat varmasti sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viittäkymppiä kun olisi ajanut niin auton olisi saanut pysäytettyä vielä tien näkyvällä osuudella. 60 km/h:ssa olisi ollut jo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin. Jossakin videossa, ennen kolaria, joku selvästi lähes pysähtyi ohituskaistalle.
Se on kaikkein typerin teko! Varma kolarin aiheuttaja silloin.
Tai kuskille tuli sairauskohtaus tai vika autoon.
Mä jouduin yhdessä vaiheessa opiskeluiden vuoksi aina välillä ajamaan yhtä pikkutietä joka pääosin metsän keskellä ja mutkainen. Oli välillä talvella ihan peilijäällä ja jos nopeus nousi vähän yli 40, niin auto yritti heti lähteä käsistä. Välillä tiellä jäiset urat. Silti jotkut ääliöt ajelee tuolla tiellä liian lujaa keliolosuhteisiin nähden, oiotaan mutkissa vaikka ei nähdä tuleeko ketään vastaan tai muuten vain ajetaan leveästi tiellä. Kyllä sai välillä miettiä, että mahtuuko autolla ohi kun joku iso citymaasturi tulee leveästi kun ei viitsitä mennä reunempaan ja itsellä alkaa tila loppua. Lisäksi tiellä kulkee jonkun verran myös rekkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin yhdessä vaiheessa opiskeluiden vuoksi aina välillä ajamaan yhtä pikkutietä joka pääosin metsän keskellä ja mutkainen. Oli välillä talvella ihan peilijäällä ja jos nopeus nousi vähän yli 40, niin auto yritti heti lähteä käsistä. Välillä tiellä jäiset urat. Silti jotkut ääliöt ajelee tuolla tiellä liian lujaa keliolosuhteisiin nähden, oiotaan mutkissa vaikka ei nähdä tuleeko ketään vastaan tai muuten vain ajetaan leveästi tiellä. Kyllä sai välillä miettiä, että mahtuuko autolla ohi kun joku iso citymaasturi tulee leveästi kun ei viitsitä mennä reunempaan ja itsellä alkaa tila loppua. Lisäksi tiellä kulkee jonkun verran myös rekkoja.
Niin ja tämä tie on n.20km pitkä. Toki piti myös varoa hirviä, peuroja ja kauriita. Sutta en koskaan nähnyt tuolla, mutta kyllä niitäkin liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sellaista onnettomuutta, josta ei voisi viisastella.
Ei ole sellaista onnettomuutta, josta ei voisi ottaa opikseen.
Jos näkyvyyttä ei ole, vauhti lasketaan minimiin, tietenkin. Rankkasateessa oon ajanut Turun motarilla jotain viittä kymppiä, kun mitään ei nähny. Ei siellä kyllä yhtään urpoa ajanut normaalinopeutta silloin.