Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nuo urpot Lahdessa tajunnneet että hernerokkasumussa pitää pudottaa ajonopeus vaikka 20 km/h ja kytkeä hätävilkut päälle!

Vierailija
20.10.2025 |

Suomessa hernerokkasumut on niin harvinaisia ettei ihmisillä riitä taidot ajaa autoa noissa olosuhteissa.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin.

Vierailija
2/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaväliä ei voi edes pitää. Oli suma tai ei. Niin kytee onnettiäummuztilanne jatkuvasti. Siihen vielä joku muu tekijä niin käy näin. Miksi siihen turvaväliin pitää tunkea? Kysyn vaan? Usein joku ohittaa minut kun pidän turvavälin ja liittyy edellä ajavan takapuskuriin jarruttelemaan ja mutkittelemaan. Taitavat yllättyä että se väli ei johtu ut siitä että olisin hidas ja muista jäljessä vasn siitä että näkevä harvoin turvavälin. Oman autonsa edessä eivät koskaan. Nämä altistavat myös normaalikuskin vaaraan kiilatessaan liian nopeasti eteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sumut ollenkaan harvinaisia Suomessa paitsi teillä siellä etelässä. Sumussa ei kuulu käyttää hätävilkkuja vaan sumuvaloja. Vielä 5v sitten hätävilkkujen käyttö oli ajon aikana oli kielletty eikä niistä ole sumuvaloja muuttunut nytkään. Täällä Keski-Suomen korkeudella sumua on usein, samoin lumipyryjä, joissa ei eteensä nää. Lahdesta en tiedä mitä valoja siellä käyttivät tai eivät käyttäneet, mutta luojan kiitos tuo sumu ei ollut pääkaupunkiseudulla

Vierailija
4/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sumu oli yllättävä seinä, ei siis mitään pientä höttöä ensin. Yhtäkkiä ajoit auringonvalosta täydelliseen hämärään. Osa ei tajunnut, että vakionopeudensäädin piti nopeuden todellakin vakiona!

En ollut kolarisumassa mukana, ajoin siitä varmaan 2-3 minuuttia aikaisemmin yltiövarovaisesti ja jo silloin vasenta kaistaa ajettiin edelleen noin 130 km/h, kun me matelijat oikealla ja osin pientareella ajoimme noin 70 km/h. Sumu loppui samalla tavalla yhtäkkiä kuin oli alkanutkin ja sen loppuvaiheessa ajaminen oli kuin peililasilla.

Vierailija
5/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, ettet sinä ole ollut tuollaisessa tilanteessa. Suurin ongelma ei ollut sumu, vaan se, että tien  pinta jäätyi sekunnissa. Ensin kaikki oli hyvin, ja yhtäkkiä alla oli luistinrata. Kesärenkailla pyöritään jäällä ympyrää, vaikka vauhti olisi 20 km h.

Vierailija
6/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sumut ollenkaan harvinaisia Suomessa paitsi teillä siellä etelässä. Sumussa ei kuulu käyttää hätävilkkuja vaan sumuvaloja. Vielä 5v sitten hätävilkkujen käyttö oli ajon aikana oli kielletty eikä niistä ole sumuvaloja muuttunut nytkään. Täällä Keski-Suomen korkeudella sumua on usein, samoin lumipyryjä, joissa ei eteensä nää. Lahdesta en tiedä mitä valoja siellä käyttivät tai eivät käyttäneet, mutta luojan kiitos tuo sumu ei ollut pääkaupunkiseudulla

Lisään vielä, että sumua suurempi ongelma tuossa oli peilijää, jolla sitten luisteltiin kesärenkailla huonossa näkyvyydessä. Mutta hätävilkut ei olisi kyllä auttaneet yhtään mitään vaan aiheuttanut paniikkia kun muut luulevat että jollakulla on kiire tai on hälytysajoneuvo ja pitäisi vielä sillekin antaa tilaa oman ajoneuvon hallinnan ohella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ne kolari syntyy kun joku pudottaa vauhdin moottoritiellä 20km/h ! Joku näköjään hidasteli vasemmalla kaistalla . 

Jos ei kykene ajamaan edes kohtuullista vauhtia, niin välittömästi ajaa REILUSTI pientareelle ja hätävilkut päälle. 

Vierailija
8/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se onkin turvallista ajaa 20 sumussa 100 alueella :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi varmaan järjestään laittaa talvi renkaat alle jo lokakuussa....

Vierailija
10/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se sumu oli yllättävä seinä, ei siis mitään pientä höttöä ensin. Yhtäkkiä ajoit auringonvalosta täydelliseen hämärään. Osa ei tajunnut, että vakionopeudensäädin piti nopeuden todellakin vakiona!

En ollut kolarisumassa mukana, ajoin siitä varmaan 2-3 minuuttia aikaisemmin yltiövarovaisesti ja jo silloin vasenta kaistaa ajettiin edelleen noin 130 km/h, kun me matelijat oikealla ja osin pientareella ajoimme noin 70 km/h. Sumu loppui samalla tavalla yhtäkkiä kuin oli alkanutkin ja sen loppuvaiheessa ajaminen oli kuin peililasilla.

kuljettajan pitää pystyä millä tahansa kelillä reagoimaan muuttuneisiin tilanteisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kukaan ei varmaa räplänny kännykkää 😂

Vierailija
12/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh tässä kun muutama viikko odotellaan, niin talvi yllättää autoilijat ja missäs muualla kuin Etelä-Suomessa. Siinä ei tarvita edes sumua vaan lumi ja jää riittää 🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisivat aluksi vaikka laitta ne TAKAVALOT  päälle, siitä olisi suuri apu.Tietty sumuvalot myös

Pitäisi alka SAKOTTAMAAN takavalottomia  mm. sateella

Vierailija
14/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän se onkin turvallista ajaa 20 sumussa 100 alueella :D

On se turvallista, jos kaikki ymmärtävät alentaa nopeuttaan. Jos kaikki ajaa edelleen satasta, ei siitäkään tule mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se aloittaja höpisee. Juuri kolarisuman aiheuttaja tiputti vauhdin 0km/h ja pysähtyi ohituskaistalle vilkut päällä. Silti sattui onnettomuus.

Vierailija
16/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh tässä kun muutama viikko odotellaan, niin talvi yllättää autoilijat ja missäs muualla kuin Etelä-Suomessa. Siinä ei tarvita edes sumua vaan lumi ja jää riittää 🤣

 Etelä-Suomessa keli on ihan erilainen kuin sisämaassa. Täällä meri vaikuttaa siihen. Liikenettäkin on  10 kertaa enemmän ja  autot kulkevat tiiviisti toistensa perässä. Ei tääällä onnistu pitkät välit, aina  joku tukkii sen .

Vierailija
17/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, ettet sinä ole ollut tuollaisessa tilanteessa. Suurin ongelma ei ollut sumu, vaan se, että tien  pinta jäätyi sekunnissa. Ensin kaikki oli hyvin, ja yhtäkkiä alla oli luistinrata. Kesärenkailla pyöritään jäällä ympyrää, vaikka vauhti olisi 20 km h.

Jep, ei tarvi olla mikään einstein huomatakseen, mikä oli se suurin ongelma, mikäli on katsonut yhtään videota onnettomuuspaikalla. Siellä autot pyörii erittäin hiljaisessa vauhdissa ihan miten sattuu ja vauhti ei siitä huolimatta hiljene juuri lainkaan. Jos kyseessä olisi ollutkin pelkkä sumu, niin tuskin mitään kovin ihmeellistä olisi tapahtunut. Luultavasti myös pelkästä liukkaudesta olisi selvitty ilman kymmenien autojen kolaria, vaan silloinkin kyseessä olisi ollut vain yksittäiset ajoneuvot.

Onnettomuushan on tietenkin aina kiinni kuskin päätöksistä, mutta on olemassa joku raja sille, millaista varautumista voidaan kohtuudella olettaa. Mun mielestä noissa olosuhteissa mentiin jo sen rajan yli.

T. pohjoissuomalainen ja haja-asutusalueella asuva. 

Ps. meilläpäin ei noin iso ketjukolari olisi käytännössä edes mahdollista, liikennemäärä kun saattaa nippa nappa ruuhkaisimmalle tunnille sisältää yhtä monta ajoneuvoa kuin koko tuossa kaaoksessa oli osallisena.

Vierailija
18/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän se onkin turvallista ajaa 20 sumussa 100 alueella :D

Siksi ne hätävilkut on tärkeä kytkeä päälle varoittamaan takaa 120 km/h tunnissa tulevaa siitä että tässä ajetaan nyt erittäin poikkeuksellisissa olosuhteissa ja siksi nopeus pitää olla jotain aivan muuta kuin mitä rajoitusmerkissä lukee.

 

Vierailija
19/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän se onkin turvallista ajaa 20 sumussa 100 alueella :D

Siksi ne hätävilkut on tärkeä kytkeä päälle varoittamaan takaa 120 km/h tunnissa tulevaa siitä että tässä ajetaan nyt erittäin poikkeuksellisissa olosuhteissa ja siksi nopeus pitää olla jotain aivan muuta kuin mitä rajoitusmerkissä lukee.

Samoin ei tarvitse olla mitkään Einstein tajutakseen, että jos auton ulkolämpömittari näyttää -3C ja ilmassa on kosteaa sumua, voipi hyvinkin käydä niin että tuo jäätyy hetkessä kylmään asfalttiin..

 

Vierailija
20/61 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se onkin turvallista ajaa 20 sumussa 100 alueella :D

Siksi ne hätävilkut on tärkeä kytkeä päälle varoittamaan takaa 120 km/h tunnissa tulevaa siitä että tässä ajetaan nyt erittäin poikkeuksellisissa olosuhteissa ja siksi nopeus pitää olla jotain aivan muuta kuin mitä rajoitusmerkissä lukee.

 

Meennyt jo muualle sekoilemaan niiden hätävilkkujen kanssa. Ei se hätävilkku näy sumussa käytännössä yhtään mihinkään. Vai mitäpä veikkaat, kun jopa hälytysvalot päällä oleviin poliisiautoihinkin joku törmäsi, olisiko niidenkin pitänyt pistää hätävilkut päälle ja sillä olisi vältetty törmäys?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä