Appivanhemmat syöttävät lapselle jatkuvasti "höttöä" ja pilaavat meidän kovan työn
Me yritämme miehen kanssa panostaa lasten (3v ja 5v) ruokavalioon: paljon kasviksia, vain luomua/täysjyvää, ei valkoista sokeria eikä prosessoituja lihatuotteita.
Ongelma on appivanhemmat. Aina kun lapset ovat siellä hoidossa (noin kerran viikossa), heille syötetään juuri sitä mitä vältämme: ranskalaisia, halpaa lenkkimakkaraa, sokerijogurttia ja valkoista paahtoleipää.
Olemme yrittäneet puhua tästä, mutta anoppi vain loukkaantuu ja sanoo, että 'kyllä normaali kotiruoka kelpaa'. Minusta tuntuu, että he eivät vain ymmärrä (tai halua ymmärtää) laadukkaan ravinnon merkitystä. He syyllistävät meitä siitä, että olemme liian 'hienoja'. Miten saan heidät tajuamaan, että ajat ovat muuttuneet?
Kommentit (216)
Vanhempi sukupolvi ei ole kasvatettu terveysintoilijinä, vaan sodanajan ihmiset muistavat hyvin pulan ja nälän. Kaikkea syötiin, että pysyisi hengissä. Siksi niillä on vaikeaa ymmärtää nykyajan tervellisemman ruokavalion suosimista. Niille kaikki käy, kun vaan ei olisi nälkää.Eri näkökanta, kasvatus, kokemukset. Älkää moittikaa niitä, joko ette vie lapsia niille, kun ärsyttää, tai otatte omat ruuat ja tarjoatte vaihteluksi myös appivanhemmille. He eivät tule muuttanan mieltä. Elikä ratkaisu on teillä löydettävä. Mutta hyvät välit ovat joskus hyödyllisemmat kun tervellinen ruoka. Jo mielenterveydenkin kannalta. Niin että löytäkää paras ratkaisu ja nauttikaa hyvistä välistä sopusoinussa. Pitäkää niitä ystävinä, ei vihollisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin, että appivanhemmat syöttävät nimenomaan höttöä. Ymmärtäisin herkkujen tarjoilun oikean ruoan päätteeksi. Makkarat ja nakit eivät todellakaan ole suotavaa ruokaa pääruoaksi.
Lapset voi syödä kerran viikossa nakkeja tai makkaraa. Minun lapset syövät esim nakkikeittoa, nakkikastiketta ja muusia, eikö ne ole pääruokaa ?
No ei ainakaan meillä. Meillä ei käytetä mitään prosessoituja lihatuotteita. Liha lihana.
Haluatko mitalin vai mikä on pointtisi? Koulussa viimeistään pääsevät sinunkin mussakkasi nauttimaan prosessoitua ruokaa.
Hänen kotonaan se liha järsitään suoraan lehmän kyljestä. Kun ei kerran lainkaan prosessoida. Respect! Itse en todellakaan pystyisi.
Mä söin tuota teidän mummolaruokaa pääasiassa koko lapsuuden. Nyt olen 40+ ja mitä ilmeisimmin kuollut jo. Jännä että en ole itse vain tajunnut kuolleeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin niitä aivoja saisi käyttää saivartelun sijaan. Et kai oikeasti voi olla niin pihalla, ettet ymmärrä terveellisen, ravinto- ja hivenainepitoisen ja höttöruoan eroa?
Niin saisi. Jos käyttäisit aivojasi et ulvoisi jostian kettan viikossa tapahtuvat "höttösyömisestä", vaan huolehtisit, että se kotona tarjottu ruoka on niin tasokasta, että kumoaa vähän heikompilaatuisen ruuan vaikutukset. Tai vielä parempi: hoitasit pentusi ihan itse.
En tiedä kenelle yrität ulista, mutta en ole AP ja pentuni olen hoitanut itse ja oma äitini on sen verran järkevä, ettei syötä lapsenlapsille paskaa niinä harvoina kertoina kun ovat mummolassa käyneet. Olen kiitollinen myös puolisoni vanhemmille, jotka kannustavat lapsenlapsia liikkumaan ja syömään hyvin. Valitettavasti kaikilla ei käy niin hyvä tuuri iso
Eipä ole ap:nkaan lapsille paskaa syötetty. Puhe oli ihan vain leivästä, makkarasta ja jogurtista. Paska on sitä mitä lasket pönttöön. Ja isolta osin myös sitä, mitä suollat näppikseltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin niitä aivoja saisi käyttää saivartelun sijaan. Et kai oikeasti voi olla niin pihalla, ettet ymmärrä terveellisen, ravinto- ja hivenainepitoisen ja höttöruoan eroa?
Niin saisi. Jos käyttäisit aivojasi et ulvoisi jostian kettan viikossa tapahtuvat "höttösyömisestä", vaan huolehtisit, että se kotona tarjottu ruoka on niin tasokasta, että kumoaa vähän heikompilaatuisen ruuan vaikutukset. Tai vielä parempi: hoitasit pentusi ihan itse.
En tiedä kenelle yrität ulista, mutta en ole AP ja pentuni olen hoitanut itse ja oma äitini on sen verran järkevä, ettei syötä lapsenlapsille paskaa niinä harvoina kertoina kun ovat mummolassa käyneet. Olen kiitollinen myös puolisoni vanhemmille, jotka kannustavat lapsenlapsia liikkumaan ja syömään hyvin. Valitettavasti kaikilla ei käy niin hyvä tuuri iso
Järkeviä jos olisitte, ette panikoisi jostain makakroista, vaan kesittyisitte kokonaisuuteen. Tuollainen ortorektinen suhtautuminen ruokaan ei ole kenellekään hyväksi. Ei varsinkaan niille aivoille, joiden käytöstä olet niin kovin huolissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei voi olla silmät päässä, jos pidät suomalaisia järviä puhtaina. Nimenomaan järviin valuu kaikenlaista moskaa metsäteollisuuden ansiosta ja sinilevä kukkii kiitos ravinteiden. Ja mites puhdasta on Talvivaaran seudulla? Inari on aika kaukaa haettu esimerkki, kun 90% suomalaisista asuu kaukana Inarista.
Kyllä mulla on silmät päässä. Jopa siinä määrin, että ymmärrän, mikä ero on kaupungin läheisyydessä olevalla järvellä (esim. se Saimaa, jonka norpista olit kovin huolissasi) ja kaukana asutuksesta olevilla järvillä. Sinulta vielä puuttuu kyky hahamottaa, että järviä on tuhansien järvien maassa hyvin monenlaisia. Lähimaillekaan kaikki niistä eivät ole metsäteollisuuden saastuttamia, koska moni järvi sijaitsee niin kaukana metsäteollisuuden pilaamasta luonnosta, et
Mikä masokismi sinua vetää kahlaamaan ja melomaan saataisiin vesistöihin aina vaan uudestaan?
No eipä tuo paahtoleipä ja sokerijogurtti, ranskikset ja makkara ole niin pahoja viikonloppuherkkuja. Aika monet lapsista kun vetää viikonloppuna puoli kiloa irtokarkkeja eikä mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kenelle yrität ulista, mutta en ole AP ja pentuni olen hoitanut itse ja oma äitini on sen verran järkevä, ettei syötä lapsenlapsille paskaa niinä harvoina kertoina kun ovat mummolassa käyneet. Olen kiitollinen myös puolisoni vanhemmille, jotka kannustavat lapsenlapsia liikkumaan ja syömään hyvin.
Usko tai älä, meillä lapset eivät edes pidä makkaroista tai nakeista. Ranskalaisetkaan eivät liiemmin maistu. Voi että on niin kamala syömishäiriö, kun eivät edes itse halua tuota syödä eikä olla makkaroita edes demonisoitu koskaan kun ei ole tarvinnut.
Onneksi sain elää lapsuuteni ysärillä, jolloin ei sekoiltu ruuasta vaan vedettiin hyvällä omatunnolla jakkimakupalaa, sokerimuroja ja ranskanleipää. Kaikki olivat normaalipainoisia tai hoikkia ja liikunta vei 90% vapaa-ajasta. Nyt nelikymppisenä veriarvot ovat ihannelukemissa ja paino normaalin puitteissa. Liikunnallisuus on edelleen osa elämääni, koska sen oppi jo lapsena. Toista on nykyisin, kun lapset viedään ovelta ovelle ja monella lapsella peukalo saa kehonosista eniten liikuntaa päivän aikana.
Usko tai älä, meillä lapset eivät edes pidä makkaroista tai nakeista. Ranskalaisetkaan eivät liiemmin maistu. Voi että on niin kamala syömishäiriö, kun eivät edes itse halua tuota syödä eikä olla makkaroita edes demonisoitu koskaan kun ei ole tarvinnut.
Miksi sinulla on noin saraalloinen suhde juuri nakkeihin ja makkaroihin? Hirveä haloo asiasta, jota teillä ei edes syödä. Mistä tuollainen kumpuaa, jos ei jonkinlaisesta syömishäiriöstä tai mt-ongelmasta? Ei normaalit ihmiset vauhkoa muiden syömisistä tuolla tavalla.
Usko tai älä, mutta ketään ei kiinnosta sinun perheesi makkarat. Eikä sinuakaan pitäisi kiinnostaa muiden makkarat.
Joku mamma on saanut ikuiset traumat makkarasta ja nyt vetää jotain terapiasessiota täällä :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla on noin saraalloinen suhde juuri nakkeihin ja makkaroihin? Hirveä haloo asiasta, jota teillä ei edes syödä. Mistä tuollainen kumpuaa, jos ei jonkinlaisesta syömishäiriöstä tai mt-ongelmasta? Ei normaalit ihmiset vauhkoa muiden syömisistä tuolla tavalla.
Kukakohan täällä on ulissut itsetehdyistä makkaroista ja inarista nostetusta kalasta? Mikä ihmeen mt-ongelma tuo on, ettei voi käsittää että joillekin makkarat ja ranskalaiset totta tosiaan on roskaruokaa? Minulle on ihan sama mitä muut syövät, mutta meidän lapset eivät sontaa syö eikä se tarkoita mitään syömishäiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukakohan täällä on ulissut itsetehdyistä makkaroista ja inarista nostetusta kalasta? Mikä ihmeen mt-ongelma tuo on, ettei voi käsittää että joillekin makkarat ja ranskalaiset totta tosiaan on roskaruokaa? Minulle on ihan sama mitä muut syövät, mutta meidän lapset eivät sontaa syö eikä se tarkoita mitään syömishäiriötä
Jaa-a. Vaikea sanoa näin anonyymilla palstalla, kuka on mitäkin kirjoittanut. Kannattaa kuitenkin muistaa, että täällä kirjoittaa enemmän kuin yksi sinun lisäksesi. Ihan noin jatkoa varten vinkkinä, kun nyt selkeästi olet siinä luuloissa, että minä olisin jotain kaloistakin kirjoitetlu.
Eipä voi mitään protskua kohta enää syödä. Kalaakaan ei voi enää syödä ollenkaan, punaista lihaa ei voi syödä, maitotuotteita ei kannata syödä, soijaa ei kannata syödä, proteiinipatukat ne vasta prosessoituja on eli ei kannata syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukakohan täällä on ulissut itsetehdyistä makkaroista ja inarista nostetusta kalasta? Mikä ihmeen mt-ongelma tuo on, ettei voi käsittää että joillekin makkarat ja ranskalaiset totta tosiaan on roskaruokaa? Minulle on ihan sama mitä muut syövät, mutta meidän lapset eivät sontaa syö eikä se tarkoita mitään syömishäiriötä
No kyllä se aika vakavista ongelmista kielii, että vetää tuollaiset kilarit muiden syömisistä. Jos sinulle olisi ihan sama, mitä muut syövät et olisi pää markänä meuhkaamassa makkaroista. Mutta hienoa, että edes sen verran olet järjissäsi, ettet sontaa lapsilel syötä. Se vasta olisikin sairasta. Sonta kun on se tuote, jota ihmisillä ja eläimillä tulee peräsuolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä luulet, että lasten pitäisi syödä sontaa? Sontaa käytetään meillä päin lähinnä lannoitteena. Ei kukaan niin hullu ole, että sitä menisi syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luomu ei ole sen parempaa ruokaa kuin muukaan. Mitä haittaa siitä on lapset syö kerran viikossa jotain muuta kuin sinun päättämää ruokaa ?
Pakko kysyä tällaisen kommentin heittäjältä, että mikäs mahtaa olla sun bmi? Laadukas ravinto on tärkeää kasvavalle lapselle!
En ole tuo kirjoittaja, mutta tuollaisella jatkuvalla "huippu terveellisellä" ruokavaliolla, et saa aikaiseksi kuin syömishäiriöiset lapset. Lapset tarvitsevat terveellistä ruokaa, mutta täytyy muistaa, että ruoassa riittää, jos 80% syötävistä ruuasta on terveellistä. Tuo ei siis vahingoita lapsiasi mitenkään, todennäköisesti päin vastoin. He oppivat rentoutta myös.
T: huippu terveellistä ruokaa syöttäneen vanhemman lapsi. Tajusin vasta 40.v olevani syömishäiriöinen!!! Lapsille pitää opettaa kohtuus myös
Aika syömishäiriöisiä ovat jo jos ahmivat niinettä maha kipeenä tai oksentavat. Kannattaisi opettaa ne lapset kieltäytymään herkuista niin ei ne isovanhemmat niitä väkisinkään siihun tunge.
Tuo on kyllä kieltämättä yleinen harha, että vauvalla kuvitellaan keskustelevansa vain yhden ja saman "inttäjän" kanssa. Tähänkin ketjuun tulee niin paljon viestejä, että kaikkia ei ehdi edes lukea, vaikka pari kommenttia vain on kirjoittanut. Saispa kyllä kahdella ihmisellä näppäimet ihan sauhuta, jos moiseen vauhtiin ehtis.
-sivusta
En tiedä kenelle yrität ulista, mutta en ole AP ja pentuni olen hoitanut itse ja oma äitini on sen verran järkevä, ettei syötä lapsenlapsille paskaa niinä harvoina kertoina kun ovat mummolassa käyneet. Olen kiitollinen myös puolisoni vanhemmille, jotka kannustavat lapsenlapsia liikkumaan ja syömään hyvin. Valitettavasti kaikilla ei käy niin hyvä tuuri isovanhempien suhteen.