Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei osallistu vauvan hoitoon viikonloppuisin, koska "hänen työnsä on tärkeämpää"

Vierailija
19.10.2025 |

Tilanne meillä: Olen äitiyslomalla 5kk ikäisen vauvan kanssa. Mies tekee normaalia 8-16 toimistotyötä. Minä hoidan kaikki yösyötöt ja heräilyt arkena.

Nyt mies on ilmoittanut, että hän ei aio herätä viikonloppuisinkaan, koska hänen pitää palautua työviikosta ja nukkua kunnolla. Hänen mukaansa hänen työnsä on henkisesti raskaampaa ja taloudellisesti tärkeämpää kuin minun "kotona oleminen".

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli aloittajan mielestä hänen pitäisi saada levätä viikonloppuna ja miehen ei ilmeisesti koskaan?. Vinkki äidille: lepää itsekin kun vauva nukkuu.

Miksi se mies ei voi hoitaa vauvaa viikonloppuna ja levätä samalla. Vinkki isälle: lepää itsekin kun vauva nukkuu

Vanhempainvapaalla olevalle (Voi olla myös isä) kuuluu ehdottomasti päävastuu lastenhoidosta, koska hänellä ei ole muita velvoitteita. Sen huonosti nukutun yön voi ottaa takaisin päiväunilla, kun vauva nukkuu. Töissä ei voi nukkua joten yöllä olisi hyvä levätä.

5kk vanhan vauvan kanssa ei välttämättä voi nukkua päivällä. Ainut päikkäri voi mennä muissa asioissa. Unettomuus on kidutusta. Ehdottomasti jokaiselle äidille taattava se yksi kunnollinen yö viikossa. Jos ei mies edes siihen kykene, miksi elää sellaisen miehen kanssa?

Vierailija
42/52 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli aloittajan mielestä hänen pitäisi saada levätä viikonloppuna ja miehen ei ilmeisesti koskaan?. Vinkki äidille: lepää itsekin kun vauva nukkuu.

Mies nukkuu yönsä työpäivänä ja valvoo viikonlopuisin. Näin tehdään normaaliperheessä, kun lapsen hyvinvointi menee kaiken edelle. 

Väsynyt äiti on suuri turvallisuusriski lapselle, eikä pelkästään hoidollisesti,  vaan myös äidin väkivallan riski kasvaa väsyneenä, joka vastaa jo lääketiett. vahvaa humalatilaa, mukaan tulevat harhat, tasapaino häiriöt, aistien heikkenemien jne. Se on myös lapsen huostaanoton peruste. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi löysin miehen joka arvosti sitä että hoidin lapset kotona. Oli itsestään selvää että mies hoiti välillä lapsia niin että sain nukkua tai vaikka lukea. Meillä lapset heräili tosi paljon öisin joten usein mies hoiti iltavirkkuna iltayöstä heräilyt ja minä menin nukkumaan illalla 8 aikaan. Minä hoidin heräilyt sitten aamuyöstä. Näin kumpikin sai nukkua edes yhden 4-5 tunnin pätkän heräämättä ja lisäksi pätkiä. 

Meillä oltiin Oy perhe ab eikä niin että äiti ja lapset sekä vapaamatkustaja mies kuten apn tapauksessa ilmeisesti tapahtumassa. 

Vierailija
44/52 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se mies ei voi hoitaa vauvaa viikonloppuna ja levätä samalla. Vinkki isälle: lepää itsekin kun vauva nukkuu

Vanhempainvapaalla olevalle (Voi olla myös isä) kuuluu ehdottomasti päävastuu lastenhoidosta, koska hänellä ei ole muita velvoitteita. Sen huonosti nukutun yön voi ottaa takaisin päiväunilla, kun vauva nukkuu. Töissä ei voi nukkua joten yöllä olisi hyvä levätä.

No miksi se työssäkäyvä ei voi nukkua viikonloppuna vauvan kanssa yön ja ottaa päikkärit sitten kun vauva nukkuu? Miksi se on mahdollista vain vanhempainvapaalla olevalle? Ihan vinkkinä että minäkään joka olen todella hyvä nukahtamaan en juuri koskaan pystynyt nukkumaan vauvan päikkäreiden aikaan. 

Esikoinen nukkui päivisin maksimissaan 30 minuuttia kerrallaan. Siinä ei kerennyt nukahtaa. Varinskaan kun unet olivat toisinaan vain 15 min. Sitten kun oli monta lasta niin se oli tosi harvinaista että kaikki nukkuisivat yhtäaikaa. Lisäksi kun heräilee jatkuvasti yöllä vauvan takia niin nukahtaminen kärsii. Minulla meni melkein 4 vuotta etten nukkunut yhtään yötä ilman heräilyjä (mies osallistui hyvin mutta lapsia pienellä ikäerolla ja sitten kahdelle tuli krooninen sairaus joka aiheutti yöheräilyjä). Kun lapset alkoivat nukkumaan hyvin niin meni monta vuotta että minä opein taas nukkumaan normaalisti. 

En voi mitenkään ymmärtää että työssäkäyvän pitäisi saada täysi vapautus yöheräilyistä. Ihan minimi on että viikonloppuna kotona oleva saa nukkua yhden yön rauhassa ja työssä käyvä hoitaa vauvan. Ja muista asioista riippuen työssäkäyvä voi viikollakin hoitaa välillä osan yöstä esim iltayöstä tai aamuyön mikä nyt tilanteeseen parhaiten sopii.

Vierailija
45/52 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemukseni mukaan miehen panos lastenhoidossa vähenee, kun lapsia tulee lisää. Esikoisessa on edes vähän uutuudenviehätystä, mutta meillä kolmannen lapsen kohdalla totaalinen luovutus. Mies totesi suoraan, että on lapsen kanssa "sitten kun se on vähän isompi". Käytännössä pois vaimoista. Eikä se miehen vaihtaminen mihinkään auta, sama itsekkyys kaikilla. Jotta ei katkeroidu, ap:n kannattaa ottaa tilanteesta kaikki irti. Jos mies tärkeilee ja korostaa "elättäjyyttään", kannattaa naisen todella pitää kunnon perhevapaat. Ei mitään kiirettä palkkatyöhön!

Mulla on sitten kai galaksin ainoa mies, joka ihan oma-aloitteisesti on tasapuolisesti, ellei enemmänkin, huolehtinut jälkikasvustaan.

Vierailija
46/52 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysy siltä mieheltä onko hänen työnsä oikeasti tärkeämpi kuin vaimon ja vauvan hyvinvointi. Jos on niin tiedät minkäverran mies tietää arvostaa

Onko mies muutenkin laiska ? Tekeekö osuutensa kotitöistä ? Vai lintsaako vain vauvan hoitamisesta ? 

Vierailija
47/52 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemukseni mukaan miehen panos lastenhoidossa vähenee, kun lapsia tulee lisää. Esikoisessa on edes vähän uutuudenviehätystä, mutta meillä kolmannen lapsen kohdalla totaalinen luovutus. Mies totesi suoraan, että on lapsen kanssa "sitten kun se on vähän isompi". Käytännössä pois vaimoista. Eikä se miehen vaihtaminen mihinkään auta, sama itsekkyys kaikilla. Jotta ei katkeroidu, ap:n kannattaa ottaa tilanteesta kaikki irti. Jos mies tärkeilee ja korostaa "elättäjyyttään", kannattaa naisen todella pitää kunnon perhevapaat. Ei mitään kiirettä palkkatyöhön!

Mulla on sitten kai galaksin ainoa mies, joka ihan oma-aloitteisesti on tasapuolisesti, ellei enemmänkin, huolehtinut jälkikasvustaan.

Ei ole. Jokainen kunnollinen mies antaa vaimonsa nukkua välillä. Nuo vain yrittävät joko alistaa naisia tai selittää itselleen sitä, että ovat tyytyneet huonoon mieheen. 

Vierailija
48/52 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti miehen pitää palautua työviikosta ja nukkua kunnolla. Hän elättää perheen.

Vaimonkin pitää palautua työviikosta ja nukkua kunnolla. Hän hoitaa vauvan.

Vierailija
49/52 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöinen mies rakastaa vaan itseä, ei sinua eikä vauvaa. Ajan myöten ylpeiy ja itsensä korostaminen ja tärkeily vaan lisäntyvät. Hän on rikkonut jo sinun unelmat, onnen ja tyytyväisyyden antaen ymmärtää, että et ole itse kovin tärkeä hänen elämässä eikä se, mitä teet. Kauanko annat alentaa isensä? Minä olisin jo ajat sitten ottanut vauvan ja lähtenyt omille teille, jättänyt sen narsistin rauhassa yksin nukkumaan.

Vierailija
50/52 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh taas näitä samoja valituksia, joiden juurisyy on aina sama: te valitsette kumppanin jollain muulla syyllä kuin yhteisellä arvomaailmalla. Annas kun arvaan, että ap on valinnut miehensä tämän tulotason tai yhteisen kaveripiirin takia.

Niin makaa kuin petaa. Oma moka.

Vierailija
51/52 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti miehen pitää palautua työviikosta ja nukkua kunnolla. Hän elättää perheen.

AP pääsee helpommalla yyhoona. Ei joudu siivoamaan miehen sotkuja, ei pesemään miehen vaatteita, eikä laittamaan miehelle ruokaa.

Ikävää jos perheessä äiti joutuu piian asemaan.

Vierailija
52/52 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi itsekäs laiska mies, jota ei kiinnosta oman lapsen hyvinvointi. Eikö itsekkyydestä näkynyt merkkejä ennen kun ryhdyitte lapsen tekoon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä