Miten te oikein kasvatatte lapsianne? (ruoka-asiaa)
Olen huomannut, että kylässä olevatlapset jättävät lautaselle suurin osan ruuasta, jos he sattumalta syövät meillä. Ja ei meillä sen kummenpaa ruokaa ole kuin heillä kotonaankaan, ihan tavallista " muusia ja lihapullat" -tyyliin. Ja melkein kaikki jättävät lautaselle ruokaa vaikka saavat itse ottaa annoksensa.
Eikö kotona enää opeteta, että on kohteliasta syödä lautasensa tyhjäksi vaikka ei olisi niin mieluistakaan ja vaikka ei olisi nälkäkään. Jos on itse ottanut ruokansa, se kuuluu syödä lautaselta, eikä jättää!
Kommentit (17)
Kyllä siihen joku syy on (joku muu kuin huono kasvatus).
Ei ole pakko syödä lautasta tyhjäksi. Kohteliastahan se on kyllä, mutta ei pakollista.
Korjaan vielä. Siis eihän sille lautaselle ruokaa vahingossakaan jätetä.
Tarkoitin, että ilkeyttään/epäkohteliaisuuttaan.
Lapsillani on paljon kavereita joilla ei ole sisaruksia. Heistä on hauskaa ahtautua ruokapöytään kaiken hälinän ja nahistelun keskelle. Välillä ruoka kelpaa ja välillä ei.
Tarjoat sitä tavallista kotiruokaa, kuten sanoit. Lapsi innostuu, että tuo on tuttua ja hyvää ruokaa, samaa on kotonakin, ja ottaa normaalin annoksen. Mutta ruokasi maistuukin erilaiselta. On joku erikoinen mauste, perunamuusissa klönttejä, lihapullissa isoja sipulinpalasia tms.
ehkä (!) osaavatkin arvioida oman ruuantarpeensa suht hyvin, mutta pienemmiltä lapsilta en sitä odottaisi. Eikä mun mielestä ole suuri ongelma jos ruokaa jää lautaselle - suurempi ongelma on ylensyönti, myös lapsilla, ja se että se ylimääräinen ruoka kertyy mahamakkaraksi. Hyvä jos osaa lopettaa syömisen siihen kun kylläisyys on saavutettu, ei kannata pakolla runtata, ei lasten eikä aikuisten.
Tosieksee meillä on se periaate, että koska suomalaiset on Euroopan lihavin kansa niin KOSKAAN ei ole lasten pakko syödä YHTÄÄN murua enempää.....
Me molemmat vanhemmat ollaan ylipainoon taipuvaisia ja tiedetään mitä on ainainen painon kanssa kamppailu eikä todellakaan haluta että lapsemme joutuisivat kamppailemaan saman asian kanssa.
Lapsen täytyy saada säädellä syömistään itse ja lopettaa kun on kylläinen.
Tuosta että kun on itse annostellut jne. Minkähän ikäisistä lapsista kyse sillä ei kovin nuoret lapset osaa arvioida tarvitsemansa ruoan määrää kun ei siihen pysty usein aikuisetkaan.
suuri osa suomalaisten lihavuudesta johtuu juuri tuosta ap:n asenteesta, ollaan nuukuuttaan lihavia.
ja lapset ei malta syödä kylässä. eiks oo tullut mieleen?
oma lautanen syödään tyhjäksi, vaan kaikki kattilat pitää myös syödä tyhjiksi. Että parempi mahassa kuin roskiksessa, vaikka ylipainoa aina kertyy ja mahaongelmia muutenkin. Ja kyse vain ja ainoastaan pihiydestä. Olisi ihanaa jos tämä meidän sukupolvi pääsisi tästä ajattelusta eroon.
Ja nämä lapset ovat sellaisia 9v-12v, että pienistä ei ole kysymys!
Minusta se on epäkohteliasta yleensä jättää lautaselle, ottaa sen minkä syö, lisäähän saa aina!
ap
Sitä ei tarvitse pelätä, että lapset lihoisivat, koska ovat selvästi perineet isänsä hoikkuusgeenit, eivätkä liho sillä että syövät lautasensa tyhjäksi. Pikemminkin huolenani on se, että lapset söisivät tarpeeksi. Mutta joka paikassa, myös neuvolassa, olen törmännyt siihen neuvoon, että pieniruokahaluisia lapsia ei saa pakottaa syömään, koska se vain lisää heidän vastenmielisyyttään ruokaa kohtaan. Käytän muita keinoja lisäämään lasten ruokahalua, mutta ikinä en käske syömään lautasta tyhjäksi, jos selvästikään ei maistu. Joskus hermostuksissani olen sille tielle lähtenyt, ja siitä on seurannut vain itkua ja pahaa mieltä kaikille.
Ja onhan siinä tosiaan sekin, että kyläpaikassa lapsilla yleensä on muita mielenkiinnonkohteita kuin syöminen. Ainakin näin pienillä lapsilla kuin nämä meidän ovat. Ai niin tosiaan, meidän lapsemme eivät vielä annostele itse ruokaansa, koska ovat liian pieniä.
ettei ole pakko syödä jos ei pidä. Musta on tosi kiva, jos lapsen kaverit tulevat ruokailemaan kanssamme. En todellakaan järkyty jos ruokaa jättävät. Pääasia että maistavat.
Kiittäminen ruoasta on hyviin käytöstapoihin kuuluvaa ja olen ilokseni huomannut, että lastemme kaverit lähes kaikki osaavat kiittää! Viis siitä vaikka ruokaa jää, en ota nokkiini vaikka ruokani ei maistuisikaan...
Ja todellakin, olisi varmasti jo korkea aika opettaa lapsemme tunnistamaan kylläisyyden tunne ja lopettamaan ruokailu siihen. Kyllä noita ylensyöneitä on ihan riittävästi jo tässä maassa!
Lapsi saa siitä energiaa ja rakennusaineita kasvuun ja päivän touhuihin. Lapsella on sisäsyntyinen mittari energiantarpeensa arvioimiseen ja mielestäni sitä tulee kunnioitaa eikä sekoittaa sitä painostamalla lasta syömään yli tarpeensa. Eli kun lapsi saa syödä sen minkä haluaa niin hän saa sopivasti ruokaa ja säilyttää normaalipainonsa. En näe mitään syytä miksi lapsi pitäisi pakottaa syömään liikaa eri asia on taas se että opettaa lapsen ottamaan aluksi vähän ja sitten lisää jos vielä haluaa. Mutta moniko aikuinenkaan tätä osaa?
Tämä ap:n mainitsema asia kuuluu kohteliaisuuteen ja yleissivistykseen, sillä ei ole mitään tekemistä painonhallinnan kanssa!
Eipäs ollut enää mitään selittelemistä av-mammoilla kakaroistaan.
Aina ei voi tykätä kaikesta ja aina ei sittenkään masu jaksa vetää sitä ruokamäärää. Lapset osaavat kyllä kiittää ruoasta, käyttää oikeaoppisesti eri ruokailuvälineitä, eivätkä kenkkuile ruokapöydässä ja muutenkin heidän kanssaan kehtaa syödä hienossakin ravintolassa, koskaan eivät lapset ole saaneet juhlissakaan negatiivista palautetta ruokailun osalta. Mutta välillä lautaselle jää jotain muutakin kuin lautasen pinta, enkä ole siitä moksiskaan.