Krooninen väsymys - vertaistukiketju
Mikä teillä on auttanut ja miten ylipäätään pärjäätte elämässä jatkuvan väsymyksen kanssa?
Kommentit (9)
Mulla on kanssa fyysinen sairaus, jonka yksi oire on väsymys eli periaatteessa tiedän ainakin osittain syyn, mutta toivoisin silti löytäväni jotain keinoja jotka helpottaisi edes vähän oloa. Veriarvot ovat kunnossa, syön terveellisesti, mutta en oikein väsymyksen vuoksi jaksa liikkua tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
No mulla siihen oli syy, reumatauti. En mä silloin pärjännyt vain elin ne ajat läpi (zombiena ja nukuin, jos olin hereillä, en ollut täysin tajuissani), vain tein pakollisen, ja rytmitin elämäni levon ympärille, eli en tehnyt kuin jos oli pakko töissä(en pystynyt) ja nukuin, elämässäni oli vain uni.
Saitko apua lääkäriltä tuohon reumatautiin kun puhut menneessä muodossa väsymyksestä?
Auttoi, kun löydettiin vaikea uniapnea! CPAP-hoitoon tottui muutamassa kuukaudessa, ja nyt olen pirteä 7,5h unilla, kun aiemmin ei 10h riittänyt, vaan nukahdin töissä usein istuma-asentoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla siihen oli syy, reumatauti. En mä silloin pärjännyt vain elin ne ajat läpi (zombiena ja nukuin, jos olin hereillä, en ollut täysin tajuissani), vain tein pakollisen, ja rytmitin elämäni levon ympärille, eli en tehnyt kuin jos oli pakko töissä(en pystynyt) ja nukuin, elämässäni oli vain uni.
Saitko apua lääkäriltä tuohon reumatautiin kun puhut menneessä muodossa väsymyksestä?
No mulla on pitkävaikutteisen vahva tulehduskipulääke, mutta aika on tulossa. Olen opiskelija ja arkeani on tosi vapaata, välillä väsyttää edelleen paljon, en urheile eli harrasta ja sosiaalinen elämä ihan kuollutta vointini jälkeen kun arjesta pitänyt tehdä ihan tyhjää. Myös tosi raskas vuorotyö pahensi tota, mutta terveenä siitä ois selvinnyt...
Jatkuva väsymys johtui jatkuvasta unen vähyydestä. Sain siihen nukahtamislääkkeen joka auttoi. Sitten lääkärit päättivät että nukahtamislääkkeen käyttö on pahasta. Nyt sitten elän jatkuvan väsymyksen kanssa. Kokeilin kahta mielialalääkettä ja niistä ei ollut hyötyä. Siis että saisi nukuttua kunnolla. Unettomuus on sellainen vaiva johon ei saa sairastua koska siihen saa vain väliaikaista apua.
Olen huomannut, että ulkoilu on parasta lääkettä.
En edes enää muista, millaista on olla normaali, jaksava ihminen. Olen ollut väsynyt ja uupunut ainakin viimeiset 10 vuotta, väsymys vain pahenee. Masennus minulla on diagnosoitu, mutta voiko tämä lamaannuttava väsymys johtua pelkästään siitä? Labrat on katsottu. Tuntuu että kaikki tekeminen ja kaikki asiat vain vievät energiaa ja väsyttävät enemmän. Annetaan vinkkiä että käy reissussa niin virkistyt! Mulla menee päivä tolkulla, että selviän reissustressistä ja väsymyksestä. En koe elämääni enää elämisen arvoiseksi.
Olen ollut väsynyt lähes koko aikuisikäni, parikymmentä vuotta. Aiemmin tein usean eri alan töitä ja kuormituin varsinkin fyysisesti, minkä seurauksena nukuin kaiken vapaa-ajan. Nykyään olen rauhallisessa toimistotyössä, jonka kanssa pärjään paremmin.
Toivoisin jaksavani harrastaa jotain mutta säännöllisestä toiminnasta ei oikein voi kuin haaveilla. Käyn parempina kausina uimahallissa ja kesäisin hoidan vähän puutarhaa. Teen lyhyitä joogavideoita jos jaksan ja luen kirjoja. Olen oppinut pitämään tavoitteet helposti saavutettavina. Harrastuksista saa parhaimmillaan joksikin aikaa lisää virtaa mutta helposti käy niin, että ne vievät yliväsymyksen puolelle.
Diagnoosina minulla on hypersomnia. Siihen määrättiin hoidoksi ADHD-lääkkeitä. Syön niitä pienellä annoksella mutta välillä on pidettävä taukoja lihaskireyden vuoksi. Suuri apu on ollut myös siitä, että nykyinen puolisoni on rauhallinen ja kotoileva luonne. Hänen kanssaan verkkainen elämäntyylini sopii paremmin yhteen kuin entisen puolison, jonka kanssa eläessä uupumus oli välillä todella vaikeaa.