YLE: Martha Mills, 13, kuoli hoitovirheeseen Lontoossa uusi sääntö pelastanut jopa satoja henkiä
Olisi mielenkiintoista kuulla lääkärien kommentit tähän -voisiko toimia myös Suomessa?
Martha Mills, 13, kuoli hoitovirheeseen Lontoossa hänen mukaansa nimetty uusi sääntö pelastanut jopa satoja henkiä
Lapsensa menettänyt brittiäiti kampanjoi säännön, jossa sairaalan on järjestettävä kriittisen hoidon ammattilaiset arvioimaan potilaan huononevaa vointia.
Kommentit (5)
Miten ne ei seuranneet lapsen tulehdusarvoja?
En usko että missään Suomessa ei katsottaisi tulehdusarvoja ja sanottaisiin vain että kyllä se nyt siitä itekseen paranee.
"Englannin sairaaloiden on nyt järjestettävä kriittiseen tilaan erikoistunut tai tehohoidon ryhmä arvioimaan tilannetta, jos potilas tai tämän läheinen ilmoittavat, että potilaan kunto on heikentynyt"
Tuossa on varmasti hyvä tarkoitus taustalla, mutta toivon todella ettei Suomessa koskaan säädetä samanlaista lakia.
Ei missään sairaalassa ole niin paljon henkilökuntaa, että voitaisiin aina lähettää ammattilaisryhmä arvioimaan potilaan tilaa kun potilas itse tai hänen omaisensa sitä pyytää. Millä rahalla sellaisia ryhmiä edes palkattaisiin? Nythän on irtisanottu paljon hoitajia.
Kyllä sen pitää riittää, että yksi sairaanhoitaja käy katsomassa mikä tilanne on ja tarvittaessa hälyttää sitten apujoukkoja.
Pitääkö omaisten maksaa joku omavastuu, jos potilaalla ei oikeasti olekaan mitään hätää? Ja rajataanko vaatimusten määrää jotenkin, esim. yhteen kertaan per hoitojakso?
Tuossa on pakko olla jotain maksuja ja rajoituksia. Muuten osa potilaista omaisineen soittaisi kutsukelloa koko ajan ja vaatisi tehohoitajia, lääkäreitä yms. paikalle "koska mulla on oikeus".
Vierailija kirjoitti:
"Englannin sairaaloiden on nyt järjestettävä kriittiseen tilaan erikoistunut tai tehohoidon ryhmä arvioimaan tilannetta, jos potilas tai tämän läheinen ilmoittavat, että potilaan kunto on heikentynyt"
Tuossa on varmasti hyvä tarkoitus taustalla, mutta toivon todella ettei Suomessa koskaan säädetä samanlaista lakia.
Ei missään sairaalassa ole niin paljon henkilökuntaa, että voitaisiin aina lähettää ammattilaisryhmä arvioimaan potilaan tilaa kun potilas itse tai hänen omaisensa sitä pyytää. Millä rahalla sellaisia ryhmiä edes palkattaisiin? Nythän on irtisanottu paljon hoitajia.
Kyllä sen pitää riittää, että yksi sairaanhoitaja käy katsomassa mikä tilanne on ja tarvittaessa hälyttää sitten apujoukkoja.
Minä olen ollut hyvin lähellä kuolla sairaalassa vuodeosastolle, koska se yksi sairaanhoitaja oli sitä mieltä, että ei sua mikään vaivaa, lopeta valittaminen. Ei ollut mitään mahdollisuutta saada paikalle toista hoitajaa, saati lääkäriä. Onneksi sinnittelin hengissä aamuun asti, jolloin vuoro vaihtui. Sitten olikin jo kiire.
Ei riitä resurssit tuohon.