Opettajat voisivat tehdä oppimateriaaleja itse
Kovasti opettajat valittavat, kuinka suurin osa heidän työajastaan menee oppituntien ulkopuolella materiaalien tekoon, tunneille valmistautumiseen ja kokeiden laatimiseen. Ja näin ollen heidän efektiivinen työaika vastaa muita aloja.
Artikkelissa kuitenkin todetaan, etteivät opettajat osaa itse tehdä materiaaleja, vaan ostavat valmiiksi pureskeltuna kalliita oppimispaketteja kustantamoilta.
"Lahtinen huomauttaa, että oppimateriaalin tekeminen muille ei kuulu opettajien koulutukseen tai työnkuvaan."
" Miten opettajalla ihan yksinkertaisesti olisi siihen kaikkeen asiantuntemusta ja resursseja, Hämäläinen kysyy."
"Toivola ei ajattele, että kaikkien opettajien pitäisi tehdä materiaalinsa itse."
Niin rankkaa työtä ja ylityötä pukkaa.
Kommentit (7)
Ja me teemmekin. Opettajan omat materiaalit auttavat hahmottamaan kirjasta oleellisen. Jos oppilas on poissa koulusta jää tälle kuitenkin kirja opintomateriaaliksi ja myöhemmin luovutettavat tuntimateriaalit, jotka eivät tietenkään poissaolon vuoksi enää avaudu, kuten tunneilla olleille.
Kovasti opettajat valittavat, kuinka suurin osa heidän työajastaan menee oppituntien ulkopuolella materiaalien tekoon, tunneille valmistautumiseen ja kokeiden laatimiseen. Ja näin ollen heidän efektiivinen työaika vastaa muita aloja.
Selvennys:
- Vaikka se valmis materiaali onkin käytössä (siitä päättää rehtori), oppitunneille valmistetaan muutakin materiaalia tai sitä valmista muokataan esimerkiksi erityisoppilaiden tai s2-oppilaiden mukaan, itselläni mm. ukrainalaisia oppilaita joille teen oppimateriaalia venäjän kielen kautta ja kuvapankkeja hyödyntäen
- Teen myös materiaalia Classroomiin tai sijaisille (jotka eivät pääse sinne valmiiseen materiaaliin)
- Tunnilla valmistaudutaan ihan kaikin tavoin, ei se valmis oppimateriaali mihinkään riitä
- Parhaillaan olen laatimassa koepapereita, osin valmiin materiaalin mukaan ja osin itse täydentäen (vaikka on syysloma) ja kokeita muuten pitää tehdä aika monta per luokka-aste, koska samaa koetta ei voi tarjota kaikille rinnakkaisluokille, rästikokeisiin ja lisäksi tarvitaan helpotetut versiot
Teren postauksesta lainattua:
"Sammallahden ajatus sai alkunsa käytännön havainnosta, kun hän yritti auttaa kolmasluokkalaista lastaan koulutöissä.
Esikoisellani on minun makuuni vähän liian heikko käsiala. Olisin halunnut printata netistä vaikka kirjainharjoituksia, jonka avulla lapsi voisi harjoitella kirjainten piirtämistä, mutta en löytänyt tarvittavia materiaaleja."
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011553372.html
Tämä menee kokoomusaivoissa niin, että kun kokoomuspenska ei 10 vuotiaana osaa kirjoittaa, eikä isänsä liioin, on opettajien tehtävänä laatia vapaa-ajallaan ilmaiseksi "oppimateriaalia" ilmaiseksi vapaasti jaettavaksi. Ihan kuin lapsensa kehitystaso oppimateriaaleilla enää nousisi tai näiden vanhempien.
Vanhemmainvapaalla olevat palaavat kesäksi töihin pääsääntöisesti ja sijaisuutta tekevät sijaiset joutuvat ilmoittautumaan kortistoon kesäajaksi mikä on ihan järjetön systeemi kun vakituiset keikkailevat itselleen kesäksi palkan hoitojen sijan.Eikös näille voisi määrätä kesäksi,näitä oppimateriaalien tekoa kesäajaksi,kun kerran ovat töihin palanneet kesäksi.
Meillähän on jo erinomaisia oppimateriaaleja, jotka ovat opettajien tekemiä.
Pari selvennystä:
- itse teen suurimman osan käyttämästäni oppimateriaalista itse. Koen, että se kuuluu koulutukseeni ja työnkuvaani. Oppimateriaalin tekeminen on oikeastaan paras osa työtäni.
- kukaan opettaja ei itse tilaa lisenssejä maksullisiin oppimateriaaleihin, vaan rehtori tai koulutuspäällikkö tekee ratkaisun.
t. Ammatillinen opettaja