Miksi monet on niin uupuneita tyyliin normaalista työajasta?
Mietin vaan, kun itse teen useampaa työtä, jotta lasten kanssa pärjäämme (ovat jo isoja teinejä mutta töitä heillä ei ole). Silloin kun olivat pienempiä, oli hektinen arki koko ajan kotona, kuskattiin treeneihin ym. Silloin tehtiin yhtä työtä ja silti illat piti jaksaa. Mielestäni ei ole sen rankempaa jos tekee vaikka joitakin iltoja keikkaa.
En sano että tämäkään kevyttä on, mutta tuntuu että tässä on 15 vuotta pitänyt jaksaa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan millaista se työkin on. Lisäksi ihmiset on erilaisia ja kuormittuvat eri tavalla. Toisilla on voinut jatkua myös pidempään ja on lisänä muitakin kuormitustekijöitä kuin työ.
Tämäkin, mutta silti. Olen itsekin kuormittunut, huomaan sen. Mutta kuitenkin ajattelen, ettei sellaista elämänvaihetta ole edes oikein ollut lasten syntymän jälkeen, että olisi ehtinyt vaan töiden jälkeen lepäämään illat.
Toisilla työ ei lopu koskaan, vain palkka ja tai virallinen työaika loppuu.
Kun aikanaan tein ruumiillista työtä, olin rennompi ja virkeämpi kuin koskaan sen jälkeen. Vaikka kannoin ja järjestelin raskaita asioita koko päivän hiki hatussa, harrastin vielä liikuntaa neljänä päivänä viikossa.
No sulla on varmaan sitten aika helppo työ, jossa ei tarvitse liiemmin ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan millaista se työkin on. Lisäksi ihmiset on erilaisia ja kuormittuvat eri tavalla. Toisilla on voinut jatkua myös pidempään ja on lisänä muitakin kuormitustekijöitä kuin työ.
Normaali ihminen seisoo vaikka päällään 8 tuntia päivässä 5 päivää viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Työssä pitää olla kivaa ja mukavaa. Hassuttelua ja hauskanpitoa.
Koska ihmisistä on tullut veteliä ja kaiken pitäisi olla vaan kivaa. Ei kestetä yhtään mitään ja kaikesta traumatisoituvat
Kokeile yrittämistä. Voit varsin hyvin tehdä töitä ja olla päivystysvalmiudessa 24/7 ja silti elää omasta mielestäsi hyvää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, haluan nähdä kun joku av-läski tuon tekee
Huono peruskunto. Jos harrastaa aktiivisesti liikuntaa ei tuollaista uupumista tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T kahvin ja pullan äärestä av-palstalla kirjoitteleva suojatyöpaikkalainen
Jossain kohtaa koko päivä aamusta ilta kahdeksaan tai yhdeksään oli aikataulutettua. Jatkuvia aikarajoja, joista ei voinut joustaa ollenkaan. Nykyään kun kuvasta on poissa kaksi pientä aikataulutettua juttua päivästä (yhteensä alle 30 min), niin stressi ei paina ollenkaan.
Riippuu työn laadusta ja olosuhteista. Pari vuotta sitten olin ihan totaalisessa burn outissa, koska lähiesimies teki työyhteisöstä uuvuttavan, kyttäävän, vihamielisen ja sulkeutuneen. Nyt olen täysin samassa työssä, tasan samoilla tunneilla, ja ei pienintäkään merkkiä uupumuksesta, koska olen päässyt eri työryhmään eri esimiehen alaisuuteen, ja nykyään hommat tuntuvat kulkevan maalaisjärjellä ja työntekijöiden omiin aivoihinkin luotetaan. Ihanan rentoa meininkiä. Tai siis normaalia töihin liittyvää turhautumista välillä, muttei mitään sellaista, mitä tarvisi töiden ulkopuolella stressata.
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmisistä on tullut veteliä ja kaiken pitäisi olla vaan kivaa. Ei kestetä yhtään mitään ja kaikesta traumatisoituvat
Työelämä on tutkitusti muuttunut viimeiset 20-30 vuotta pahemmaksi
Helppoahan se on tietty sieltä suhteilla saadusta suojatyöpaikasta päätänsä aukoa
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Kun ei jakseta tehdä mitään ylimääräistä ja koetaan kaikki yksinkertainenkin hirveän raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Kun ei jakseta tehdä mitään ylimääräistä ja koetaan kaikki yksinkertainenkin hirveän raskaana.
Ja itte kirjottelet av-palstalla samalla kun palkka juoksee
Mitä jos kaikki sun kaltaiset idiootit vaan oikeasti ammuttais. Menettäiskö siinä maailma yhtään mitään
No tekevät jotain kotitöitä, esim. ruokaa. Meillä mies tekee kaikki kotityöt ja minä olen virkeä ja reipas.
Ennen töissä tehtiin töitä, nykyisin edistetään asioita ja se on paljon raskaampaa kuin itse suorittaminen. Palaverista toiseen pähkäillään samaa asiaa eri porukan kanssa, vaikka joku voisi yksinkertaisesti vain tehdä sen.
Jostain oudosta syystä esimerkiksi metsuri on aika harvoin tyyliin uupunut normaalista työajasta, vaikka tekee kropalle raskasta työtä.
Monet kuormittuvat nykyään enemmän normaalin työajan puitteissa kuin ennen, koska tekevät kahden tai jopa useamman ihmisen työt yksin, koska väkeä on irtisanottu ja saneerauksia on tehty kovalla kädellä. Multitaskaaminen on se kuormittava juttu ja yksi pahimmista ja typerimmistä ilmiöistä nykyisessä työelämässä, monen vielä työelämässä olevan kohdalla.