Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni kuollut pian eläkkeelle pääsyn jälkeen

Vierailija
12.10.2025 |

Ikäsi olet tehnyt töitä ja veroja maksanut valtiolle. Vihdoin kun eläkkeelle pääsy koittaa niin moni ihminen kuollut silloin. 

Tiedän tapauksen jossa mies sairaanhoitaja teki paljon töitä ja oli eläkesäästäjä. Hän kuoli ennen eläkkeelle pääsyä ja rahat sitten meni sen sileän tien. Tämä sairaanhoitaja myös eli sitä hetkeä kun eläkkeelle pääsee. Jos hän nyt vielä eläisi niin mukavia eläkepäiviä luultavammin eläisi. 

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ajatukseni on aina ollut se, että elämä on tässä ja nyt. En tarkoita mitään carpe diem -asennetta, vaan sellaista, että arvostaa tätä päivää. Kohtelee läheisiään hyvin ja pyrkii sopimaan riidat niin pian kuin mahdollista. Pyrkii tekemään niitä asioita, mistä unelmoi, tässä hetkessä, eikä joskus kymmenen vuoden päästä. Sitä kun ei oikeasti koskaan tiedä, milloin kaikki on ohi.

Vierailija
82/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutamassa tietämässäni tapauksessa eläkkeelle jäätyään alkoivat käyttää reippaasti alkoholia ja siksi syödä epäterveellisesti, liikkua vähemmän, sosiaaliset suhteet vähenivät jne. Kuolema korjasi etuajassa.

Tällä hetkellä edäs tuttavani on jäämässä keväällä eläkkeelle ja viimeiset työvuodet ovat olleet stressin täyteiset. Kuukausi sitten hänellä todettin syöpä. Toivon sydämestäni, että hän paranee.

Monella työttömällä on vähän samanlaista. Ulos kävelylle ei voi mennä päivällä, kun naapurit haukkuvat ja sitten ei harrasta enää liikuntaa ollenkaan. 

Itse olen työtön, eikä voisi vähempää kiinnostaa joku naapurin mielipide. Käyn kävelyllä päivällä, jos haluan. Tosin suurin osa naapureistani ei edes tiedä, että olenko töissä vai en. Seinänaapurit kyllä tietävät ja heille on ihan sama, mitä teen päivisin. Nyt on kyllä tullut kuntoiltua aika paljon ja kunto on kyllä kohentunut merkittävästi näin työttömänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ei se eläkeaika mitään onnea ja auvoa ole, jollei ole säästänyt itselleen rahaa. Tavallinen, mediaanituloilla elänyt tai pienituloinen on eläkkeellä helposti hätää kärsimässä.

Jokainen voi kokeilla elää sillä arvioidulla eläkesummalla. 

Vierailija
84/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs aforismi menee näin:

"Kun talo on valmis, kuolema tulee".

Se kyllä pitää paikkansa.

Samanlainen viesti on espanjalaisessa kirjallisuudessa:

"Elämä on uni. Kun heräät, se on ohi."

Vierailija
85/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan että jatkossa USEIMMAT kuolevat heti eläköidyttyään. Se pelastaisi kansantalouden ja me nuoretkin saataisiin sitten ehkä eläkettä kun ei tarvitsisi rahoittaa vanhusten elämää.

No eipä se kyllä pelasta, kun kuolleisuutta paikkaamaan otetaan muista maista porukkaa tänne, jotka elää sitten tukien varassa. Juurihan Kelan uusimmat tilastotkin sen paljasti, että suurin osa toimeentulotuen nostajista on muista maista tulleita.

Vierailija
86/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu tiedän monta jotka sairastuneet vakavasti ihan eläke-iän kynnyksellä tai juuri sen jälkeen. Ja kuolleet. Minäkin säästän eläke-ikään, jos kuolen ennen kuin ehdin nauttia rahoista ja  vapaudesta niin saavatpa lapset ainakin perinnöt. Sekin on ihana ajatus.

Vanheneminen tapahtuu sykleissä. Ensin 44-vuoden iän kieppeillä ja sitten kuusikymppisenä. Vähän väliä on uutinen jostain kuolleesta, alle 6-kymppisestä.

Vierailija
87/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläke ikää nostetaan moni ei edes tulevaisuudessa pääse eläkkeelle, kuolema korjaa talteen.

Vierailija
88/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eläke ikää nostetaan moni ei edes tulevaisuudessa pääse eläkkeelle, kuolema korjaa talteen.

Pitäisiköhän eläkejärjestelmää uudistaa niin, että vain vakavasti sairaat pääsee eläkkeelle? Työkuntoiset vanhukset jatkaa taas töiden tekoa niin pitkään, kun terveys sen sallii. Jos joku kuolee ns. saappaat jalassa, niin hän tekee vaan sitten töitä kuolemaansa asti.

Vierailija
89/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän eläkejärjestelmää uudistaa niin, että vain vakavasti sairaat pääsee eläkkeelle? Työkuntoiset vanhukset jatkaa taas töiden tekoa niin pitkään, kun terveys sen sallii. Jos joku kuolee ns. saappaat jalassa, niin hän tekee vaan sitten töitä kuolemaansa asti.

Niin työkyvyttömyys eläkeläinen kuin eläkeläinen voi tehdä nytkin töitä jos haluaa.

Vierailija
90/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tiedän useampia tapauksia, joissa on näin käynyt. Eräässä tapauksessa mieshenkilö ehti olla viikon eläkkeellä ja sai sen jälkeen lumitöissä tappavan sydänkohtauksen.

Tapaukset voivat liittyä stressiin. Erään stressiasteikon korkein lukema on 100 jota vastaa puolison kuolema. Eläkkeelle siirtyminen olisi samalla asteikolla 50:n luokkaa. Työorientoituneella voi pitää paikkansa, elämästä häviää tarkoitus.

Olen itse jäänyt joku vuosi sitten eläkkeelle, ja oma kokemukseni on ehkä 20:n luokkaa. Laskua helpotti korona-ajan etätyö, joten muutos ei lopulta ollut iso. Pikemminkin helpotti, kun pääsin pois nyttemmin pieleen menneeksi todetun organisaatiouudistuksen kurimuksesta. Olo parantunut kaikin puolin.

Vierailija
91/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tulee muistaa, että 9/10 tupakoitsijasta kuolee

Tulee muistaa, että kaikista ihmisistä 10/10 kuolee.

Vierailija
92/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niissä yksityisissä eläkesäästövakuutuksissa ole joku juttu että jos kuolee ennen kuin saa rahansa ulos, niin rahat jäävät perinnöksi.  Ainakin luulisin että kukaan ei viitsisi laittaa rahaa vakuutusyhtilölle (tai mikä yhtiö onkaan), jos ei ole varmuutta että saa jollain tavoin maksamansa summan ulos.

Ainakin aiemmin myytiin säästöhenkivakuutusta, johon säästettiin ja sai korkoa ja kun kuoli saivat omaiset perintönä säästetyn (tai ehdoissa sovitun) summan.

Mutta totta siis on että moni kuolee heti eläkkeelle päästyään ja selityksenä esitetään sitä että ihminen ei vain voi kuolla kun on keskeneräistä tekemistä, elimistö pysyy vireessä, mutta heti kun antaa periksi, niin kaikki kaatuu, ei kaikilla tietnkään, ja jotkut laiskottelevat koko ikänsä ja välttelevät työtä.

Mulla oli säästöhenkivakuutus, eikä tarvinnut kuolla, kun sain ihan itse 65 v sen säästösumman. Jos olisin kuollut, niin sen olisi perilliset saaneet🤗

Vierailija
93/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä sillä kaikella vapaa ajalla teet jos ei ole varaa kuin käydä kirjastossa ja uimahallissa

Älä tavoittele muiden unelmia vaan keksi omasi. Mielikuvituksen käyttö on sallittua ja ilmaista.

Lakkasin unelmoimasta aikoja sitten kun ymmärsin etteivät rahani tule riittämään koskaan mihinkään.

Vierailija
94/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs aforismi menee näin:

"Kun talo on valmis, kuolema tulee".

Se kyllä pitää paikkansa.

Ovela jättäs vaikka pari porras lankkua asentamatta.

Onpa hyvä, että parin huoneen listat puuttuvat yhä. Eipä ole sitten kiire laittaa.

Vierailija
95/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin yksi sukulainen kuoli heti kun eläkkeelle pääsi. Onneksi eli kuitenkin jo ennen eläkkeelleen siirtymistä, matkustelivat ym. nauttivat varmasti elämästään miehensä kanssa. 

Vierailija
96/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Pistää kyllä miettimään. Turha säästää unelmia eläkkeelle.

- Ja monella ei eläkkeellä enää terveys salli unelmien totetuttamista, itse pidin aikoinaan vuorotteluvapaan 3 jaksossa ja muutama vuosi näiden jälkeen tuli yt-ssä potkut ja pidin vuoden lomaa ja sitten pääsin takaisin töihin, mutta näistä jäi sellainen olo, että onneksi sai pitää vapaata ja toteuttaa asioita, kun oli "nuori" ja terve, pelkästään olemalla töissä se menee kyllä monella 90% ohi koko elämän tarkoitus.

- Niin totta, niin totta kirjoitat.

Vierailija
97/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla työttömänä korkeat kolesterolit. Ei ole rahaa terveelliseen ruokaan. 

Kasvisruoka on terveellistä ja todella halpaa. 

Unohdit mainita, että myös syömäkelvotonta.

Vierailija
98/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tulee muistaa, että 9/10 tupakoitsijasta kuolee

Ei, vaan 10/10.

Vierailija
99/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni työkaveri vuosi sitten eläkkeelle. Kuoli pari kuukautta sitten. Todella ikävää.

Pistää kyllä miettimään. Turha säästää unelmia eläkkeelle.

Tai ehkä ei kannata jäädä eläkkeellä istumaan paikalleen, vaan pysyä aktiivisena.

Vierailija
100/143 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut vuosikausia eläkkeellä ja olen yhä hengissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä