Tuetun asumisen paikka nuorelle mielenterveyskuntoutujalle?
Itseäni lähinnä mietin. Millaisia noi paikat on? Oon 20v jolla paranoidinen skitsofrenia-diagnoosi. Oon myös autismikirjolainen. Mulle kerran ehdotettiin sellaista lääkärin puolelta mutta kieltäydyin silloin koska halusin asua yksin (joka ei oikeen oo onnistunut)
Kommentit (20)
Tuettu asuminen ei tarkoita laitosta tai ryhmäkotia. Minä olin tuetun asumisen piirissä ja asuin kyllä yksin omistusasunnossani. Täällä vaan kävi viikottain tukihenkilö auttamassa arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuettu asuminen ei tarkoita laitosta tai ryhmäkotia. Minä olin tuetun asumisen piirissä ja asuin kyllä yksin omistusasunnossani. Täällä vaan kävi viikottain tukihenkilö auttamassa arjessa.
Tarkotan siis jotain asumisyksikkö tms
Tubettaja Jape Virta asuu sellaisessa paikassa. On oma asunto ilman keittiötä ja yhteistä tekemistä muiden asukkaiden kanssa. Vaikuttaa tyytyväiseltä oloonsa kun yksin asumisesta ei tullut mitään.
Lähisukulaiseni asui aikoinaan tuetussa asunnossa. Tuetussa asunnossa työntekijä (ohjaaja) käy paikan päällä katsomassa miten asukkaalla menee, miten päivittäiset askareet sujuu, tapaako asukas kavereita jne. Tuen tarkoitus on auttaa asukasta vähitellen kuntoutumaan niin, että mahdollisesti voi jatkossa selvitä yksin asumisesta.
Paljon riippuu siitä, millaiset asuinkaverit sattuu saamaan ja onko ohjaaja hyvä. Sukulaiseni asui aikansa tuetussa asunnossa, mutta nykyään itsenäisesti.
Tuetussa asumisessa mietitään että mitkä sun tuen tarpeet on. Esim jotkut tarvii apua siivoamisessa ja jotkut kaupassa käyntiin apua jos on esim. Sosiaalista ahdistusta. Jutteluapua kans on tarjolla. On eriasteisia tukiasuntoja. Joissain ohjaajat on paikalla klo 8-16 joissain 24/7. Ohjaajan kanssa voi käydä myös esim lenkillä ja pelata lautapelejä jne.
Minä olen myös skitsofrenikko enkä mistään hinnasta asuisi palveluasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulut laitokseen!
Vierailija kirjoitti:
Niuvanniemi.
Se on oikeuspsykiatrinen sairaala
Ihan kivoja paikkoja on. Mulla esim on oma yksiö, jonka olen sisustanut mieleisekseni. Myös skitsofreenikko.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kivoja paikkoja on. Mulla esim on oma yksiö, jonka olen sisustanut mieleisekseni. Myös skitsofreenikko.
Millaisia sääntöjä? -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia sääntöjä? -ap
No pyykit pitää pestä, siivota pitää ja jos syöt muutakin kuin talon ruokaa, niin siitä tulevat tiskit pitää tiskata. Ja kun ei riehu mitenkään niin se on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia sääntöjä? -ap
No pyykit pitää pestä, siivota pitää ja jos syöt muutakin kuin talon ruokaa, niin siitä tulevat tiskit pitää tiskata. Ja kun ei riehu mitenkään niin se on hyvä.
Kuulostaa ihan ok. -ap
Lisään vielä että henkilö kohtaisesta hygieniasta pitää huolehtia.
Näitä paikkoja on vähän tarjolla, jos sinulle on tälläinen tarjottu, ota ehdottomasti vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paikasta. Oma "huone" ja hoitajat yms kyttää ja vahtii ja tietyt kellonajat millon oltava kotona jne. Se tuetty asuminen puoli on joskus niin ja näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paikasta. Oma "huone" ja hoitajat yms kyttää ja vahtii ja tietyt kellonajat millon oltava kotona jne. Se tuetty asuminen puoli on joskus niin ja näin
Aika paljon siis riippuu niistä ohjaajista millasta. Mun tyttöystävä asu sellasessa ja ei ne ees puuttunu vaikka siellä muutama itseään viilteli! Toiset asukkaat ahdisteli toisia ja muutama vastaava. Tyttöystävälle jäi traumat (paikka sit helsingissä tosin oli)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kytätä mitenkään. Saa olla poissa sen kun ilmoittaa olevansa poissa sen ja sen aikaa.
Up