Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesko: Kassatädit historiaan kymmenessä vuodessa

Vierailija
11.10.2025 |

Kesko aloittanut voimallisen panostuksen kassalinjojen vähentämisen kaupoissaan. Eli eipä mitään huutavaa työvoimapulaa tule kauppoihinkaan enää, kun robotit tekevät kaikki työt 24/7. 

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä näen tämän asian pikemminkin niin, että kassojen liukuhihnamaisesta työstä vapautuu lähivuosina kymmeniätuhansia uusia osaajia muille aloille. Valtava mahdollisuus kassatädeille!

Naulan kantaan. Hoiva-avustajista ja lähihoitajista on hirvittävä pula, sinne vaan tekemään ihmisläheistä työtä. Ei pitäisi laskennankaan olla este kaupan kassalle.

Vierailija
82/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauniit ja uhkeat kassa"tädit" olivat kauppareissujen suola. 

Mä voin tulla uhkeaksi kassaneidiksi erityiskassalle, jossa jokaiselta asiakkaalta veloitetaan minimissään 5 euron tippi suoraan verottomana minulle. 

Älä nyt typeryyksiä puhu. Se vitonen menee kauppiaan taskuun, hän on sen kovalla työllään ansainnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voin tulla uhkeaksi kassaneidiksi erityiskassalle, jossa jokaiselta asiakkaalta veloitetaan minimissään 5 euron tippi suoraan verottomana minulle. 

Älä nyt typeryyksiä puhu. Se vitonen menee kauppiaan taskuun, hän on sen kovalla työllään ansainnut.

Ei mene. Tippi maksetaan käteisellä suoraan rintavakoon. Kauppiaalla ei ole sinne mitään asiaa.

Vierailija
84/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla on kehittyneitä kassoja ollut jo vuosia; esim. Milanon Uniqlossa kaikki ostokset kerätään ostoskoriin  ja se vain laitetaan automaattikassan koloon.

Kassa osaa laskea, mitä sukat, housut, puserot etc. maksavat yhteensä.

Niin kätevää, niitä ei siis tarvitse erikseen nostella ja skannata 

Vierailija
85/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene. Tippi maksetaan käteisellä suoraan rintavakoon. Kauppiaalla ei ole sinne mitään asiaa.

Ei välttämättä. Kunhan vaan hoitaa homman salassa kauppiaanrouvalta.

Vierailija
86/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskon osake 18.25 ja vielä keväällä oli 21.50. Laski osavuosikatsauksen jälkeen joska oli kesällä eikä ole noussut.

Vierailija
87/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitens esimerkiksi perheet monen sadan euron ostoksineen? Tulisi melkoinen kaaos, ja kaupat pelkkää kassajonoa.

Vierailija
88/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritysten - Keskonkin - ainoa tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen. joihin muuten Keskon osalta itse kuulunkin, joten tervehdin tällaisia hankkeita ilolla ja riemulla! Turhista kustannuseristä on pyrittäväkin eroon meidän omistajien näkökulmasta katsottuna!

Anteeksi että naurattaa. Onko sun osakkeet miinuksella. Huono osinko ja osakkeen hinta todella alhaalla. Ei ole hyvä osake.

Vierailija
89/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no pitäisi sit meidän alkaa boikotoimaan K-ketjua jo nyt sankoin joukoin.

Joudutte boikotoimaan silloin myös S-marketteja, prismoja yms. KAIKKI mitä Keskon kaupat on yrittäneet ja tehneet, lihatiski, itsepalvelukassat, verkkokauppa jne on kohta olleet myös heillä koska aina matkivat K kauppoja. Heiltä kun tulee hyvä idea niin jo kohta nähdään myös toisessa ketjussa. 

Ei jouduta. Me haetaan ruuat lokerikosta. Prismasta tilataan.

Vierailija
90/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän itse ihan piruuttani aina naisitettuja kassoja, jotta ahne kauppias ei potkisi niitä pellolle. Vielä ainakin lähimmissä kaupoissa rouvat ja neidit yhä remmissä!

En siis missään nimessä mene itsepalvelukassoille.

Minäkin käytän ihmiskassoja mutta en ymmärrä tätä asennetta, että jotkut pitää pitää töissä, vaikka ne tekisi työtä, mitä ei tarvitse tehdä.

Tämähän se suurin Suomen ongelma on muutenkin, tuhansia suojatyöpaikka johtajia ja sitten rahat ei riitä mihinkään?

Mitäs työtä itse teet? IT -ala?

Vierailija
91/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jo robotti ottamaan kiinni myymälävarkaan vai pitäisikö sitä varten olla jokin laukeava ansa myymälän uloskäynnissä?

Palkkakulujen vähenemisen takia hävikkiin on varaa.

Vierailija
92/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakas tilaa netistä, ropotti kerää tilauksen ja toinen robotti tai Woltt kuljettaa tilauksen asiakkaalle. Ei taideta tarvita kohta markettejakaan eikä sitä ruokakauppiastakaan, riittää pelkät tavaravarastot joissa robotit vastaanottavat ja hyllyttävät tavarat odottamaan asiakkaan tilausta. Mihin tämä maailma oikein on menossa? 

Meistä ihmisistä ollaan kovaa vauhtia tekemässä tarpeettomia. 

Vierailija
93/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lähin City-Market Tampereella pitää aina puolta itsepalvelukassoista suljettuina ja sitten auki oleviin on pitempi jono kuin myyjäkassoille. En tajua mikä järki siinä on.

Ja se on Turtola. Kerran käytiin ja hyytävä meno. Vihainen täti vahtivuorossa. Onneksi itse asun toisella puolella jokea.

Vierailija
94/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni tekee töitä pienehkössä K-marketissa.

Kauppiaan mukaan automaattikassa ei toimi pienessä kaupassa, se on kallis, tarvitsee kuitenkin peräänkatsojan ja on erityistilanteita, joissa sitä ei voi käyttää.

No, ehkä maailma kehittyy ja kassahenkilöisen tarve poistuu.

Poistuu melkoinen määrä työpaikkoja myös, olkoonkin aliarvostettu matalapalkka-ala, jolla kokoaikatyö on harvinaisuus.

Vaimolleni ko. työ on tärkeä, hän on yli 50, uraputkesta pudonnut sairastelujen ja koulutuksensa mukaisen toimialan  katoamisen  takia, nyt on vuosisa työskennellyt kaupassa. Hän pitää työstään, asiakkaat pitävät hänestä.

Asiakkaista puheenollen: Kaupan henkilökunta on monille asiakkaille tärkeä päivittäinen ihmiskontakti.

t: nimim. Assburger

Vierailija
95/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo robosysteemi on mahtava. Voisi tulla k-kauppoihinkin. Ne sitäpaitsi myös työllistävät hyvin. Lisää niitä 😊

Vierailija
96/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä näen tämän asian pikemminkin niin, että kassojen liukuhihnamaisesta työstä vapautuu lähivuosina kymmeniätuhansia uusia osaajia muille aloille. Valtava mahdollisuus kassatädeille!

Ja ne alat ovat...

Vierailija
97/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan äkkiä lisää työvoimaa ulkomailta

Vierailija
98/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naulan kantaan. Hoiva-avustajista ja lähihoitajista on hirvittävä pula, sinne vaan tekemään ihmisläheistä työtä. Ei pitäisi laskennankaan olla este kaupan kassalle.

Paitsi että lähihoitajista ei ole enää pulaa...

Vierailija
99/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä kassasedät? Mahtaa K-ryhmän kaupoista tulla vartijamafioita.

Vierailija
100/129 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakas tilaa netistä, ropotti kerää tilauksen ja toinen robotti tai Woltt kuljettaa tilauksen asiakkaalle. Ei taideta tarvita kohta markettejakaan eikä sitä ruokakauppiastakaan, riittää pelkät tavaravarastot joissa robotit vastaanottavat ja hyllyttävät tavarat odottamaan asiakkaan tilausta. Mihin tämä maailma oikein on menossa? 

Meistä ihmisistä ollaan kovaa vauhtia tekemässä tarpeettomia. 

Irtisanottuja kassatätejä potkitaan persuksille: Mene töihin! Ei ole Suomella varaa työttömyyskorvauksiin. Elläkeikäkin nostetaan 70 vuoteen.