Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos lapsi ei olekaan terve

Vierailija
07.10.2025 |

Olen lukenut nyt monia raskaus uutisia ym kuinka lasta odotetaan jo tulevaksi ym ym ja poikkeuksetta jokaisessa sanotaan että ei väliä kumpi tulee kunhan on terve. No mitäs sitten jos lapsi ei olekaan terve? Tuntuu vähän oudolta  tuo sanonta kun tulee olo että jos lapsi ei olekaan terve niin sitten ei olisi odotettu saapuvaksi. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joka raskaudessa olen toivonut tervettä lasta ja onnekseni sellaisen saanut. En usko että minun voimavarat olisivat riittäneet vaikeavammaisen hoitoon ja kasvatukseen. Parempi näin että sain terveet lapset. 

Ensimmäistä odottaessani samaan aikaan tuttavani sai vaikeavammaisen lapsen ja kyllä oli haastavaa heidän elämänsä. Tosin saivat myös terveitä hänen jälkeensä ja hyvä niin. Vammaisuuden vuoksi äiti jäi kotiin ja siinä meni työuran luomisen mahdollisuus.

Nallekarkit eivät mene tasan.

kolmen äiti

Vierailija
22/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun odottavalta vanhemmalta kysytään toivooko hän tyttöä vai poikaa ja vanhempi vastaa, että ei väliä kunhan lapsi olisi terve, niin mitä outoa siinä on? Eiköhän ole täysin normaalia toivoa tervettä lasta.

Jotku ei nyt ymmärrä mitä tässä aloituksessa tarkoitetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs vaikeavammaisen lapsen äiti sanoi joskus että pääasia kun on lapsi. 

Noin voi itseään lohduttaa tragediassaan.

Vierailija
24/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun odottavalta vanhemmalta kysytään toivooko hän tyttöä vai poikaa ja vanhempi vastaa, että ei väliä kunhan lapsi olisi terve, niin mitä outoa siinä on? Eiköhän ole täysin normaalia toivoa tervettä lasta.

Tämä just. Ihan normaalia toivoa tervettä lasta ja jos lapsi sitten ei olekaan terve, niin sen mukaan sitten jatketaan.

Vierailija
25/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelisin niin, että ei väliä onko tyttö vai poika kunhan on jompi kumpi. Ei mitenkään 100% varmaa sekään.

Vierailija
26/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni ei ollut terve. Siitä huolimatta toivoin seuraavan kohdalla, että olisipa hän terve. Ei se tarkoita sitä, että mä arvostaisin tervettä lastani enemmän kuin sairasta, mutta jokainen toivoo lapselleen mahdollisimman helppoa ja kivutonta elämää. Ei mun sairas lapseni tiedä helpommasta, mutta jos taikaa olisi, niin kyllä hänkin varmaan toivoisi itselleen terveyttä eikä henkeä uhkaavaa sairautta. 

Oikeastaan vasta sen sairaan lapsen jälkeen tuli ajatelleeksi, että olisipa seuraava terve. Siinä vaiheessa tiesin, miten rankkaa on, ja vaikka ollaan selvitty ja vaikka lapsi on hengissä, niin on ollut tosi vaikeaa, lapselle ja vanhemmille ja sisaruksille, henkisesti, taloudellisesti ja fyysisestikin. 

Vierailija
27/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No osa päättää että sairas lapsi ei ole tervetullut perheeseen ja keskeyttää raskauden, jos jotain siihen viittaavaa ilmenee.

Lapsi voi myös sairastua myöhemmin. Yleensäkin toivotaan ihmisten pysyvän terveinä iästä riippumatta.

Kaikki ihmiset sairastuvat ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
28/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäni näen vaikeasti vammaisia ja en todellakaan omalle kohdalleni voisi toivoa olevani heidän äitinsä. On fyysistä vammaa joka ei niin paha kuin älyllinen kehitysvammaisuus sekä näitä älyllisesti kehitysvammaisia. 

Älyllinen kehitysvamma on raskasta monin tavoin, lapsi ei tule pärjäämään aikuisena ilman toisten apua ja tukea toki niin voi olla myös fyysisen vamman kohdalla.

Saman asian toistamista ja jankuttamista, ei auta vaikka selität ja sanallistat niin ei mene ymmärrykseen. Ovat kuin aikuisen kokoisia taaperoita tai vauvoja koko ikänsä. Asuvat laitoksissa tai tuetussa asumisessa ikänsä toki osa kotonaan niin kauan kun vanhemmat jaksavat huolehtia.

Ei tuollaista kohtaloa toivo kenellekään lapselle eikä vanhemmalle.

Harvat, todella harvat ovat niin ihastuttavia kuin Peltsin poika Osmo. Tv-sarja oli tosi mielenkiintoinen ja hyvin tehty josta palkinnot ansaittuja.

Terveyttä osaa arvostaa ihan eri tavalla kun kohtaa näitä vammaisia, osaan olla kiitollinen terveistä lapsista.

On normaalia toivoa tervettä lasta. Jos lapsi tai aikuinen vammautuu myöhemmin niin sen kanssa on vain elettävä. En voi tuomita jos joku keskeyttää raskauden jos sikiöllä on vaikea vamma tai sairaus.

Vierailija
29/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No osa päättää että sairas lapsi ei ole tervetullut perheeseen ja keskeyttää raskauden, jos jotain siihen viittaavaa ilmenee.

Lapsi voi myös sairastua myöhemmin. Yleensäkin toivotaan ihmisten pysyvän terveinä iästä riippumatta.

Mites jos lapsi olis terve, mutta väärän sukupuolen takia keskeytetään? Sairas lapsi mutta oikeaa sukupuolta niin saa syntyä?

Oletko taasss se Vanhapiika  kun pskojasi kyselet ja änkytät.   😝😝😝😝

Vierailija
30/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ihan normaalia toivoa että syntyvä lapsi on terve. Ei kukaan toivo lapselleen sairautta. 

Ei tietenkään toivo mutta kysymys olikin siitä että eikö se lapsi ole tervetullut ja toivottu jos onkin sairas.

Voi helvetti sun kysymyksiä Vanhapiika.  🤮🤮🤮

Vierailija
31/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs vaikeavammaisen lapsen äiti sanoi joskus että pääasia kun on lapsi. 

No, äidinrakkaus ei oikein anna muuta sanoa.

Kyllä minulle kahden lapsen kehitysvammaisuus on karvas pala, vaikka lapsiani rakastankin. 

Lasta hankkiessa ei tosiaankaan ole taattu, että saa sitä, mitä tilaa.

Vierailija
32/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö sitten sanoa niin että ei ole väliä kumpi tulee eikä ole väliä onko terve vai sairas, tulkoon mitä tulee?

Vierailija
33/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi oli terve syntyessään, mutta ongelmat ilmeni sitten vasta myöhemmin. Vähän särähti korvaan tuttavien kommentit tulevasta vauvastaan, ettei ole väliä onko lapsi tyttö vai poika, tärkeintä että on terve. Ja eräskin jutteli näin minulle, kun oli oma kehitysvammainen lapseni siinä vieressä. Vähän tilannetajua toivoisi ilmisiltä.

Niin, moni sanoo tämän kuin osanottona ja hyvää tarkoittaen, mutta yleensä se tuntuu vammaisen lapsen vanhemmasta pahalta. 

Minä en mieltä pahoita tuosta(ellen sitten havaiste sanoissa piikittelevää sävyä, sellaistakin esiintyy), mutta vaimoni noista sanoista pahastuu.

t: kahden kehitysvammaisen isä

Vierailija
34/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ihan normaalia toivoa että syntyvä lapsi on terve. Ei kukaan toivo lapselleen sairautta. 

Ei tietenkään toivo mutta kysymys olikin siitä että eikö se lapsi ole tervetullut ja toivottu jos onkin sairas.

Ihanaa kun saa pilkkua nu**a, jokainen toivoo tervettä lasta kun ei saa sanoa että toivoo esim poikaa. Olisi outoa jos joku toivoisi sairasta lasta. Kyllä lapsi on tervetullut jos onkin sairas, sen kanssa sitten eletään ja kyllä suunnitelmat voi mennä uusiksi, riippuen sairaudesta. Minulla on vasta kouluikäisenä kehitysvammaiseksi todettu lapsi, ja voin sanoa että raskasta on, ja tulee olemaan lopun elämää, sitäkin saa pelätä jääkö sitten yksin kun me vanhemmat kuollaan johonkin laitokseen jne 

Vierailija
35/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joka raskaudessa olen toivonut tervettä lasta ja onnekseni sellaisen saanut. En usko että minun voimavarat olisivat riittäneet vaikeavammaisen hoitoon ja kasvatukseen. Parempi näin että sain terveet lapset. 

Ensimmäistä odottaessani samaan aikaan tuttavani sai vaikeavammaisen lapsen ja kyllä oli haastavaa heidän elämänsä. Tosin saivat myös terveitä hänen jälkeensä ja hyvä niin. Vammaisuuden vuoksi äiti jäi kotiin ja siinä meni työuran luomisen mahdollisuus.

kolmen äiti

Mitä olisit tehnyt jo olisit saanut vaikeavammaisen lapsen? 

Vierailija
36/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskeyttääkö oikeasti joku raskauden pelkkien viitteiden takia?

Vierailija
37/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kolmen äiti

Mitä olisit tehnyt jo olisit saanut vaikeavammaisen lapsen? 

Mahdotonta sanoa/tietää.  Ehkä yrittänyt pärjätä ja jos ei onnistunut niin lapsi laitokseen. Voimia kaikille jotka näiden asioiden kanssa kamppailee. 

Vierailija
38/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitähän se tarkoittaa ettei kukaan TOIVO, että lapsi ei olisi terve. Ei se vähennä rakkautta, jos näin ei olekaan mutta kyllähän se surun paikka on. Eli ei sukupuolella ole väliä, mutta kyllähän sillä on lapsen elämänlaadunkin puolesta väliä onko terve vai ei. Pitääkö tämäkin väkisin vääntää negatiiviseksi?

Vierailija
39/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotku ei nyt ymmärrä mitä tässä aloituksessa tarkoitetaan.

Koska tämä aloitus lähtökohtaisesti ymmärtää väärin tuon sanonnan. 

Vierailija
40/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla sanonnalla tarkoitetaan sitä, että toive terveestä lapsesta on suurempi kuin tietystä sukupuolesta. Kuka ehdoin tahdoin toivoisi ei-tervettä lasta?

Jos lapsi ei ole terve, sitten eletään sen mukaan ja annetaan kaikki lapsen tarvitsema tuki. Siitä huolimatta saa kyllä mielestäni toivoa tervettä lasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä