Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkääkö joku muu teinejä? Tästä asiasta ei ole ollut mitään keskustelua.

Vierailija
07.10.2025 |

Tiedän, etten ole ainoa, jolla on tämä pelko.

Jos olette joskus kadulla odottamassa autoa, bussia tai junaa tuleeko teillekin levoton tai jopa pelokas olo, kun ohi kävelee joukko teinejä?

Erityisesti poikaporukat, jotka pukeutuvat verkkariasuihin tai Adidas-verkkareihin, herättävät minussa usein turvattomuuden tunnetta. Heillä on usein kovisteleva ja uhkaava kävelytyyli sellainen arvaamaton olemus, josta ei oikein tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Sukupolvesta toiseen tällaiset jengit tuntuvat yhtä karmivilta. Heidän puheensa vilisee kirosanoja, ja katseista näkyy levottomuutta kuin jokin sisäinen rauhattomuus paistaisi läpi. Öisin he saattavat mopoilla metelöidä ja aiheuttaa häiriötä, jopa pelkoa, muille asukkaille.

On surullista, että tällaista käytöstä esiintyy yhä, vaikka toisaalta tiedän, että kaikki nuoret eivät ole tällaisia. Monilla on rauhallinen ja asiallinen olemus, kiinnostus oikeisiin asioihin ja ymmärrys siitä, ettei riehuminen vie mihinkään. Usein taustalla onkin turvallinen koti ja läsnä olevat vanhemmat.

Sit miksi musiikkina on aina se räppi ja tyylinä verkkariasu ja lippis?

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme teinipoikaa. En pelkää. Kotona ne ovat äitin ja isin pikku mussukoita. Pojat esittävät isoja, ja kun ympäristö suhtautuu vihamielisesti, esittävät vielä enemmän.

Vierailija
82/100 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee ennemminkin semmoinen fiilis, että olis kiva jutella niiden kanssa ja kysyä, mitä niille kuuluu. 

Jee. Mitähän kuuluu, kun käydään uhkailemassa ekaluokkalaisia pikkutyttöjä!? Näin täällä meillä päin. Ja ihan suomalaisia vaaleita poikia ovat nämä.

Jotkut täällä on tosi tosi sinisilmäisiä nuorten käytökselle, on osa tietenkin jotka menee mukaan jottei leimaudu nössöksi esim mutta kyllä aika moni nuori tekee tahallista ilkivaltaa ja on empatiakyvyttömiä, rääkätään mm lokinpoikasia, kissoja yms. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
84/100 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikkaan mahtuu valitettavasti huonot sakkinsa ja sitä ovat ainoastaan ne joilla on tarve kiusata ja häiriköidä. Yleistää ei pidä, kaikki eivät todellakaan ole sitä missään iässä. Eikä niiden tarvitse olla vielä edes teinejä, kun ovat jo pahoja sitä aikaansaavan perhetaustan omatessaan.

Poliisin pitäisi valvoa yhä enemmän että kaikkialla on rauhallista ja turvallista ja ongelmien tuottajat voisi pistää miettimään johonkin laitokseen. Ja lasu on aina hyvä keino. Kenenkään ei kuulu joutua pelkäämään.

Vierailija
85/100 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme teinipoikaa. En pelkää. Kotona ne ovat äitin ja isin pikku mussukoita. Pojat esittävät isoja, ja kun ympäristö suhtautuu vihamielisesti, esittävät vielä enemmän.

Taas yksi äippä sulkee silmänsä pikku mussukoidensa puuhista. Juu juu tietty se on kaikkien muiden syy että kakarat pelottelee ja pahoinpitelee muita. Mitä vihamielistä minä tein kun rauhassa kävelin kävelytien oikeaa laitaa kaupasta kotiin ruokakassit käsissä, kun äidin pikku mussukka naureskellen kurvasi vauhdilla sähköskuutilla eteeni, tahallaan lähes osuen? Täytyy myöntää että sen JÄLKEEN vihamielisesti toivoin että kakara vetää itse nurin ja naaman verille.

Vierailija
86/100 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en pelkää.

Teinipoikien puhe tänä päivänä on surkeaa suomea kirosanoilla. Lisäksi kaikki kuulostaa siltä kun niillä olisi mällit kurkussa, ihme hessuhopoilu ääntä.

Ja teinitytöt taas.. huoh "siisvittuniinkusiistiätsäyouknowvittu". Eihän tollasille voi kun nauraa

Vierailija
87/100 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi äippä sulkee silmänsä pikku mussukoidensa puuhista. Juu juu tietty se on kaikkien muiden syy että kakarat pelottelee ja pahoinpitelee muita. Mitä vihamielistä minä tein kun rauhassa kävelin kävelytien oikeaa laitaa kaupasta kotiin ruokakassit käsissä, kun äidin pikku mussukka naureskellen kurvasi vauhdilla sähköskuutilla eteeni, tahallaan lähes osuen? Täytyy myöntää että sen JÄLKEEN vihamielisesti toivoin että kakara vetää itse nurin ja naaman verille.

Tällaset mussukoiden suojelevat äidit on just niitä, jotka on niitä kaverivanhempia ja vaan ymmärtää, ihan sama vaikka ne kullanmussukat ryöstäis mummonsa.

Vierailija
88/100 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää että tekisivät mitään fyysistä väkivaltaa. Enemmän "pelottaa" jos kommentoivat jotain ikävää ulkonäöstä.

Vierailija
89/100 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelkää että tekisivät mitään fyysistä väkivaltaa. Enemmän "pelottaa" jos kommentoivat jotain ikävää ulkonäöstä.

Minä olin kerran lenkillä ollessani kuulemma  (ölinää) **tun ruma läski *uora **mä (ölinää). Säikähtäneenä vilkaisin tätä esiteiniä, tai siis vasta lasta, joka naureskellen näin sanoi. Kaverit vieressään tukena. Tuijotti minua kuin ehta psy kopaatti, rävähtämättä. Tuosta vaan sanoi, siis minulle, täysin vieraalle omaa elämääni elävälle naiselle. Ja ei oleellista, mutta olen asiallinen tavis, normaalipainoinen. En ollut edes vilkaissut heidän suuntaansa ennen sitä väkivallan järjetöntä purskahdusta.

Tuntui kuin olisin katsonut itse pahuutta kohti. Ja katsoinkin. Siinä hetkessä vaistosin vahvasti vaaran ja näin että siinä on ihmisen kuori, joka on vähäisinä elinvuosinaan päässyt kasvamaan täyteen pahuutta.

Vierailija
90/100 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kerran lenkillä ollessani kuulemma  (ölinää) **tun ruma läski *uora **mä (ölinää). Säikähtäneenä vilkaisin tätä esiteiniä, tai siis vasta lasta, joka naureskellen näin sanoi. Kaverit vieressään tukena. Tuijotti minua kuin ehta psy kopaatti, rävähtämättä. Tuosta vaan sanoi, siis minulle, täysin vieraalle omaa elämääni elävälle naiselle. Ja ei oleellista, mutta olen asiallinen tavis, normaalipainoinen. En ollut edes vilkaissut heidän suuntaansa ennen sitä väkivallan järjetöntä purskahdusta.

Tuntui kuin olisin katsonut itse pahuutta kohti. Ja katsoinkin. Siinä hetkessä vaistosin vahvasti vaaran ja näin että siinä on ihmisen kuori, joka on vähäisinä elinvuosinaan päässyt kasvamaan täyteen pahuutta.

No siihen niiden verbaliikka loppuukin. Minkäs teet, kun kotona ei lukemista arvosteta ja se näkyy lapsissa. Itse välillä vähän sanelen takaisin, jäävät aika lailla kakkoseksi oikeesti verbaalisessa pään aukomisessa.

Vierailija
91/100 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen lapsi kuuluisi pakkohoitoon hyvin pitkäksi aikaa.

Tuollaisen vanhemmat kuuluisivat julkiseen häpeäpaaluun. Se ei vaan ole ok olla pelkkä tuottoisa kohtu joka suoltaa sekundaa, mutta mistään ei vastuutaan kanna.

Vierailija
92/100 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko pois, tiukat otteet käyttöön. Poliisille vaan ja mahdollisimman tarkkaa tietoa millä alueella on alkanut olla järjestyshäiriöitä tiettyjen ongelmaperheiden lasten tai teinien vuoksi. Osaavat sitten vaivihkaa tulla partioimaan iltaisin ja öisin, arkisinkin, vaikka eivät muuten tulisi lähellekään hyväksi tiedettyjä alueita.

Lasu siitä lähtee viranomaisen toimesta, jos lapset hilluvat päivin öin häiriköiden. Kuinka kukaan vanhempi ajattelee sen olevan ok, sitä ei enemmistö käsitä, eli normaalit ihmiset. Sammuneenako siellä siloitellun julkisivun takana maataan, seisooko silmät päässä lääkkeistä vai mikä on ettei omat itse valitut vastuut kiinnosta? Tai jos ei suju, miksei hae apua.

Juuri taannoin otin tuttuun poliisiin yhteyttä. Tieto siirtyi viranomaistaholle. Ellei häiriköiden vanhempia kiinnosta, lukuisten sivullisten ongelma se ei ainakaan ole. Mutta viranomaisten on. On se outoa, haluta nyt omille lapsille sellaista elämää.

Jos joillain on ghettoon sopivat häiriökäytöstavat, kannattaa asettua sellaiseen eikä rauhallista asumista arvostavien ihmisten keskelle oireilemaan ongelmalapsineen kuin puhkeamistaan odottava paise.

Vierailija
93/100 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siihen niiden verbaliikka loppuukin. Minkäs teet, kun kotona ei lukemista arvosteta ja se näkyy lapsissa. Itse välillä vähän sanelen takaisin, jäävät aika lailla kakkoseksi oikeesti verbaalisessa pään aukomisessa.

Sun mielestä jää kakkoseksi.

Noinhan se aina on, kun pidät itteäs parempana. Todelisuudessa parhaimmuus katsotaan kaksintaistelussa.

Jos olet valmis aukomaan päätäs, nin sun pitää olla valmis ottamaan taistelu.

Muussa taipauksessa pidät pään kiinni ja katse maahan.  

Mä ojensin jo teininä aikamiehiä ja opetin heille nöyryyttä. Aluksi pistin isää pataan, kun oli koko ikänsä mua hakannut. Eikä ne muutkaan miehet sen erilaisempia ole kuin se oma isä. Kovat luulot, mutta taistelukyvyt periaatteessa alhaiset ja huono kunto sen päälle. Ne nuoret on ihan tasa-arvoisia ihmisiä siinä missä aikuisetkin on ja tarvittaessa ne näyttää sen fyysisesti, jos ei muuten uskota.

Suomalaisessa kultuurissa ei kunnioiteta nuoria miehiä. Oletetaan että heille saa aukoa ja heidän pitää jatkuvasti nöyristellä. 

Kaikki ollaan ihmisiä. Yksikään ei ole toista alempi, jos erimielisyyksiä on niin sitten katotaan. 

Sinä suun soittajana olet se kaikista tyhmin lintunen. Varo ettet putoa korkeelta.

Vierailija
94/100 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ovat tosi kivoja, kovaäänisiä löläpöksyjä tänä päivänä . 

kautta aikojen nuoria on paheksuttu, miettikää miten kaameiksi beatlesit koettiin aikanaan. 

Oltiin mekin ysärillä hevareita. Tukka auki puoleen selkään ja risuparta niillä joilla sellainen 16-kesäisenä kasvoi. Musta nahkatakki, bändipaita, niittejä, maiharit. Oltiin varmaan monen mielestä pelottavia ja se musiikki mitä kuunneltiin vasta olikin karmeaa ulkopuolisten mielestä. Mutta lökäpöksyjä ei ollut vaan farku tiukasti päällä. 

Vierailija
95/100 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kautta aikojen nuoria on paheksuttu, miettikää miten kaameiksi beatlesit koettiin aikanaan. 

Oltiin mekin ysärillä hevareita. Tukka auki puoleen selkään ja risuparta niillä joilla sellainen 16-kesäisenä kasvoi. Musta nahkatakki, bändipaita, niittejä, maiharit. Oltiin varmaan monen mielestä pelottavia ja se musiikki mitä kuunneltiin vasta olikin karmeaa ulkopuolisten mielestä. Mutta lökäpöksyjä ei ollut vaan farkut tiukasti päällä. 

Niin ja piti sanoa että koko porukasta tuli tylsiä insinööri/tradenomi perheenisiä, farmarivolvo ja koira.

Vierailija
96/100 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiin mekin ysärillä hevareita. Tukka auki puoleen selkään ja risuparta niillä joilla sellainen 16-kesäisenä kasvoi. Musta nahkatakki, bändipaita, niittejä, maiharit. Oltiin varmaan monen mielestä pelottavia ja se musiikki mitä kuunneltiin vasta olikin karmeaa ulkopuolisten mielestä. Mutta lökäpöksyjä ei ollut vaan farku tiukasti päällä. 

Mun vanhemmat ei antanu ostaa nahkatakkia, niin väritin tinneritusseilla keltasen ultrabra-sadetakin mustaksi.

Vierailija
97/100 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiin mekin ysärillä hevareita. Tukka auki puoleen selkään ja risuparta niillä joilla sellainen 16-kesäisenä kasvoi. Musta nahkatakki, bändipaita, niittejä, maiharit. Oltiin varmaan monen mielestä pelottavia ja se musiikki mitä kuunneltiin vasta olikin karmeaa ulkopuolisten mielestä. Mutta lökäpöksyjä ei ollut vaan farkut tiukasti päällä. 

Niin ja piti sanoa että koko porukasta tuli tylsiä insinööri/tradenomi perheenisiä, farmarivolvo ja koira.

Paitsi musta, joka väritti sen sadetakin tinneritusseilla. Olen varma että ne tussit kävi pääähänkin. 

Kuljen edelleen kaduilla ja en tee töitä päivääkään. Neljäkuus mittarissa ja metallia päivittäin.

Vierailija
98/100 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään juuri tuota samaa ryhmää. 

Vierailija
99/100 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, kyllä noita vähän sietääkin varoa. Pikkuisen levoton olo tulee jos on yksin ja tuollainen miniroadmanlössi tulee vastaan.

Suomalaisia nuoria en pelkää.. Irakilaisia, afgaaneja iranilaisia yms Todellakin pelkään.

Vierailija
100/100 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, vähintään alitajuisesti. Olen ajatellut sen johtuvan koulukiusaustaustasta, en luota teinien laumakäytökseen

Tämän ymmärrän. Mutta muuten aletaanko nyt ennakkoluulojen varjolla syrjimään nuoria? 

Miten pelkääminen on mielestäsi syrjimistä? Jos pelkää ja kävelee hiljaa ohi (niinkun moni on tässä keskutelussa kirjoittanut tehneensä), niin miten se hiljaa vieraan ihmisen ohi käveleminen on syrjimistä? Mikäli on, niin kaikkien ihmisten ohittaminenhan olisi syrjimistä ja minuakin olisi tänään syrjitty jo lukuisat kerrat.