Työkaveri sanoo aina tosi ilkeästi
Mulla on työkaveri, joka on innokas valittamaan kaikesta mahdollisesta. Kyyninen ja negatiivinen tyyppi.
Tämänkin vielä jaksaisin, mutta hänellä on tapana nostaa esimerkiksi palavereissa ja muuallakin epäkohdat esiin todella ikävällä tyylillä. Työskentelemme alalla, jossa käytäntönä on, että esim. valmistuneiden hankkeiden ja projektien jälkeen ne käydään huolellisesti läpi ja mietitään, mikä meni hyvin ja mikä huonosti. Kaikki ovat varmasti tottuneet ottamaan palautetta vastaan, ja yleensä nämä palautepalaverit ovat hyvähenkisiä ja kannustaviakin.
Tällä yhdellä työkaverilla on kuitenkin tapana sanoa negatiiviset huomionsa todella ikävään sävyyn. Kun joku muu sanoisi asian, että "siihen kiinnitin huomiota, että olisiko tuossa kustannuslaskelmassa ollut kuitenkin hyvä huomioida asia x ja y, kun meillähän on yrityksessä linjattu, että..." niin tämä yksi sanoo todella nyrpeä ilme naamallaan, melkein aggressiivisesti, että "mä en siis voi tajuta mitä tämä kustannuslaskelman tekijä on oikein ajatellut, siis en voi käsittää että tällaista on tehty, kuinka on edes mahdollista, että tämä on niin kuin joku alakoululaisen räpellys koko homma, kun linjauksen mukaan pitäisi olla..."
Huomaan, että tämä herättää muissakin vähän outoja fiiliksiä ja pitkiä katseita, mutta kukaan ei toistaiseksi ole osannut sanoa mitään tuossa tilanteessa. Itseäni suututtaa ja ketuttaa.
Miten tähän pitäisi suhtautua?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa valitettavan tutulta ap:n jutut. Eniten mä mietin, että tajuaako tämä ihminen itse kuulostavansa ja näyttävänsä todella ilkeältä ja melkein pelottavaltakin joskus. Että tekeekö hän sen ihan tahalteen vai voiko olla niin sosiaalisesta vajaataitoinen, ettei itse huomaa tai ymmärrä omaa käytöstään - just tätä töksäyttelyä ja tölvimistä. Työkaverit tätä vielä ehkä jotenkin sietää, mutta asiakkaitten ja yhteistyökumppaneiden kanssa usein vähän jännitän, että kuinkahan menee...
Monesti näillä on juurikin huonot sosiaaliset taidot eivätkä välttämättä edes ymmärrä olevansa perseestä. Joskus olen ottanut tällaisen kollegan kanssa yhteen työpaikalla, kun itsellä vaan meni kuppi nurin siihen jatkuvaan negatiiviseen arvosteluun ja muiden sättimiseen. Tämä kollega alkoi itkemään ja oli aidonoloisesti pahoillaan eikä omien sanojensa mukaan ymmärtänyt
😅 Olenkin tänne usein kirjoittanut että naiset on säälittäviä reppanoita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi tuollainen valittaja, joka haukkuu toisten tekemät työt. Kerran kysyin sitten että no teetkö sinä sitten tämän uusiksi kun on noin paljon parannettavaa? Työ olisi ollut valtava ja toinen kollega oli nähnyt paljon vaivaa. Nainen häkeltyi pahemman kerran ja nikotteli että ai siis minunko pitäisi?
Että ei kai ne valittajat oikeasti edes ajattele mitä sanovat, kunhan valittavat valittamisen ilosta. Kannattaa laittaa vastaamaan sanoistaan niin jospa se lamppu syttyisi.
Pahinta on kun luullaan että valittajat on myös tekijöitä. Heidät ylennetään johtoryhmiin, tuloksena lisää valitusta, ja nolla prosenttia vastuunkantoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tässä voi sanoa kuin että meitä on niin moneen junaan.
Ensisijaisesti se olisi esihenkilön asia puuttua, jos puheet ja käytös menevät palaverissa asiattomaksi. Ensin pitää tietysti määritellä, että mikä teidän firman työkulttuurissa on asiatonta.
Nämä negatiiviset ja kyyniset kaikesta valittajat ovat kyllä ihan oma lukunsa työelämässä. Mä olen ollut niin pitkään töissä, että en enää jaksa kauheasti välittää. Joskus mulla oli olo, että mun pitäisi jotenkin yrittää pelastaa näitä itseltään, sillä ainahan se lopulta ajautuvat kahnauksiin pomojen kanssa, mutta nykyään ajattelen, ettei asia kuulu mulle. Tälläkin hetkellä seuraan vierestä kuin hidastettua filmiä, jossa tällainen sosiaalisesti vammainen törmää kohta kuvaannollisesti seinään - Ei vaan osaa yhtään suitsia puheitaan eikä tajua, miten työpaikalla ollaan ja millainen ihminen pomo on, miten hänen kanssaan kannattaa olla ja mitä
Antaisin muuten olla, mutta jos muita haukkuu ja mollaa, etenkin nuorempia, niin annan kyllä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Aika hauskasti tässä nyt oletettiin, että kyseessä on mies. Ei ole, vaan keski-ikäinen nainen on tämä ilkeä valittaja.
Ai missä niin oletettiin? Vissiin on poistunut viestejä
On aikuisia ihmisiä, joilla on _todella_ surkeat sosiaaliset taidot ja pelisilmä. Minä olen töissä keskustellut pitkään ja hartaasti yhden kanssa esimerkiksi siitä, että miksi on kohteliasta ja asiallista tervehtiä työkavereita työpaikalla. Hän oli kuin murkkuikäinen pojankloppi, että vttu mää kenellekään mitään sano stana.
Eräs asiantuntijatyössä oleva nainen piti todella ärsyttävänä ja räyhäämisen arvoisena asiana sitä, että Teamsissä yksikössämme oli tapana perjantaina toivottaa työkavereille hyvää viikonloppua. Ei millään käsittänyt, että tällaiset asiat kuuluvat ns. hyviin tapoihin ja luovat mukavaa ilmapiiriä. Ei vieläkään toivota mukavaa viikonloppua koskaan kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Esimiehen tehtävä olisi huomauttaa tuosta.
Jos hän ei siihen kykene niin kuka vaan voisi sanoa että ilmaiset asiat liian tylysti. Niin saa ja pitää sanoa.
Esimies ei välttämättä koe asiaa samalla tavalla kuin ap. Vaikka yleisesti nyt niin luullaankin se oma tunne ei ole fakta.
Viisastelijan keskeyttäminen ei ole helppoa mutta se on välttämätöntä, jos muidenkin mielipiteitä halutaan kuulla. Ystävällinen mutta jämäkkä keskeytys tuottaa paremman lopputuloksen kuin tylyys. "Sinulla tuntuu olevan tästä asiasta paljon tietoa. Minä kerron nyt, mitä ajatuksia minulla on asiasta. Ehkä voimme vielä lopuksi keskustella yhdessä."
Tuliko palkka tilille? Tuliko työt tehtyä? Jos vastaat kumpaankin kyllä käyttäytyvän puutteellisuuden piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko palkka tilille? Tuliko työt tehtyä? Jos vastaat kumpaankin kyllä käyttäytyvän puutteellisuuden piikkiin.
Niin mitä että?
Näinhän se menee, että yhteisö on hiljaa silloin, kun pitäisi vetää yhtä ja hiljentää tuo törppö työkaveri. Itse pidän vihapuheelle nollatoleranssia ja huomauttaisin heti ihan siinä palaverissa, että pysytäänkö asiallisina ja kiinnitetään huomiota, kuinka asiat ilmaisee! Näin sanoisin ja heti siinä.
Nyt pakotat nillittäjän polvilleen, poistat housut ja kairaat kuivana kakkoseen, tämä jos mikä osoittaa nilviäiselle dominassia ja paikkansa.
Suhtaudu niin kuin aikuiset ihmiset. Turha ottaa nokkiinsa siitä, että joku sanoo asiat suoraan eikä kuorruta "paska laskelma" tyyppistä palautetta sokerilla.
Käskee sen pihalle. Baaristakin tulee lähtö jos ei osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pakotat nillittäjän polvilleen, poistat housut ja kairaat kuivana kakkoseen, tämä jos mikä osoittaa nilviäiselle dominassia ja paikkansa.
Tämä on oikein ja luonnollista.
Vierailija kirjoitti:
No ei tule lähtöä, jos sanon, että "drinkki on ihan kuraa ja sen tekijä on ammattitaidoton. Vasta sitten tulee lähtö, jos alan riehumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs meinasit tehdä, jos se ei sinua tottele, vaan sanoo tyyliin "Minulle maksetaan palkkaa siitä, että istun täällä. Sinä et ole minun esihenkilöni, joten pidä pääsi kiinni".
Enpä jaksaisi päätäni tuollaisella vaivata. Oma on häpeänsä, jos ei osaa käyttäytyä asiallisesti. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sama taktiikka kuin teinille, joka räksyttää vanhemmilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tule lähtöä, jos sanon, että "drinkki on ihan kuraa ja sen tekijä on ammattitaidoton. Vasta sitten tulee lähtö, jos alan riehumaan.
No en ainakaan ala mitään v*ttuilua kuuntelee. Tuossa vaiheessa loppuu ensin juomien myyminen asiakkaalle, koska ongelmia on luvassa parin drinkin jälkeen ja homma saattaa mennä jo sitten ihan riehumiseksi. Hankalat asiakkaat halutaan baarista ulos, koska aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyödyttävät rahoineen juottolaa. Parasta olla myymättä niin silloin tyhmempikin keravalainen hakeutuu omin jaloin kohti ovea. Kokemusta on vuosikymmeniä ja tiedän nämä jutut ja sen että ihminen on valmis tekemään jos jotakin temppua että saa jatkaa ryyppäämistään, varsinkin jos humalatila on vahva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ainakaan ala mitään v*ttuilua kuuntelee. Tuossa vaiheessa loppuu ensin juomien myyminen asiakkaalle, koska ongelmia on luvassa parin drinkin jälkeen ja homma saattaa mennä jo sitten ihan riehumiseksi. Hankalat asiakkaat halutaan baarista ulos, koska aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyödyttävät rahoineen juottolaa. Parasta olla myymättä niin silloin tyhmempikin keravalainen hakeutuu omin jaloin kohti ovea. Kokemusta on vuosikymmeniä ja tiedän nämä jutut ja sen että ihminen on valmis tekemään jos jotakin temppua että saa jatkaa ryyppäämistään, varsinkin jos humal
Sitten on turha ihmetellä, kun asiakkaita ei käy, jos ei pysty edes palautetta ottamaan vastaan. Sehän ei ole asiakkaan vika, jos sinun työntekijäsi eivät osaa tehdä muuta kuin kuralta maistuvia drinkkejä. Fiksu baarin omistaja ottaisi selvää, onko palaute aiheellinen eikä heti heittäisi pihalle. Siinä kun voi vaikka oppia jotain, jos joskus vähän kuuntelee, mitä asiakkaat sanovat. Onhan voinut käydä vaikka niin, että se drinkki on ihan oikeasti paskan makuinen, koska siihen on mennyt vaikkapa pilaantunutta limeä. Silloin tehdään uusi drikki ja pahoitellaan. Ainakin fiksuissa paikoissa.
Ellei tuohon kukaan puutu, tuo jatkuu varmasti.