Perintöä lapsenlapsille, osuudet lasten lukumäärän mukaan vai lastenlasten lukumäärän mukaan?
Eli jos Maijalla on kolme lasta ja Pekalla kuusi niin jaetaanko perittävä osuus niin että ensin määrä jaetaan puoliksi ja puolikas osuus sitten lapsenlapsien kesken vai koko perintösuus niin että jokaiselle sama osuus.
Mielipiteitä?
ps. Lakiosaa ei tarvitse tässä tapauksessa ottaa huomioon.
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joiden mielestä Maijan lapsille kuuluu 10 000 per nenä ja Pekan lapsille 5 000 per nenä, niin millä logiikalla?
No kun ne ajattelee että se on vanhempien rahaa ja jotenkin perheen rahaa. Varmaan varastavat ahneuksissaan lapsiltaankin.
Sitä minäkin mietin että käyvätkö itse varkaissa lasten säästöpossuilla, vai miten tuo ajatuskulku oikein selittyy.
Se selittyy niin että perintö jakautuu rintaperillisille tasan ja heiltä taas omille rintaperillisille. Kaikki muu on väärin.
Ap ei voi määrätä että hänen rintaperilliset jak
Miten he ovat eri asemassa? Kun molemmat lapset saavat saman lakiosan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joiden mielestä Maijan lapsille kuuluu 10 000 per nenä ja Pekan lapsille 5 000 per nenä, niin millä logiikalla?
No kun ne ajattelee että se on vanhempien rahaa ja jotenkin perheen rahaa. Varmaan varastavat ahneuksissaan lapsiltaankin.
Sitä minäkin mietin että käyvätkö itse varkaissa lasten säästöpossuilla, vai miten tuo ajatuskulku oikein selittyy.
Se selittyy niin että perintö jakautuu rintaperillisille tasan ja heiltä taas omille rintaperillisille. Kaikki muu on väärin.
Näin siinä tilanteessa missä ei ole testamenttia. Ap:n tapauksessa ilmiselvästi on (tekeillä) testamentti, koska hän suunitte
Eihän siinä mitään jos haluaa jättää toiselle lapselleen vähemmän perintöä. Siitä tässä on kyse. Ei missään muusta.
Jos haluaa testamentata omien lasten ohi niin minusta silloin kaikille lastenlapsille saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa sitä että vanhemmat jättävät omille lapsilleen eri määrän perintöä.
No ei ainakaan tässä tapauksessa sanota mitään tuon suuntaistakaan!
Kyllä sanotaan.
Ilman testamenttia lapset perii yhtä paljon riippumatta lapsien määrästä. Tässä lapset saavat omien lastensa näärän mukaan eri verran.
Ei, vaan lasten lapset saavat jokainen saman verran. Se on heidän omaa omaisuuttaan, ei vanhempien.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä molemmille omille lapsille pitäisi jakaa saman verran eli puoliksi. Nyt suosit sitä, joka on liääntynyt enemmän.
Millä logiikalla sä ajattelet noin? Kun ao on antamassa molemmille lapsille lakiodan eli saman määrän.
ja lapsenlapset saavat saman määrän!
se olisi suosimista jos jollekkin lapsenlapsille annettaisiin eri määrä!
Veikkaan että ap:n laatima testamentti riitautetaan rintaperillisten toimesta ja sisarukset katkaisevat välit toisiinsa, ja lapsetlapset menettävät yhteyden serkkuihinsa.
Minä pidän rikkaana vanhana mummona lastenlapsille Mummogamesit missä perinnön suuruus riippuu suorituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jaat lapsenlapsille? Pysy muotissasi ja jaa tasapuolisesti lapsillesi, jotka sitten jakavat omilleen.
Epäreilua on jos lapseton lapsesi ei saa mitään ja lapsenlapsesi saavat sen mukaan kuinka siitoskiimainen lapsesi on ollut.
Ei noita järjestelmiä ole luotu sen vuoksi että voi keplotella, loukata ja hallinnoida haudan takaa. Vaan siksi, että asiat menevät tasapuolisesti siitä huolimatat, että yksi pesueesta on ahne ja himokas, ja toinen sivistynyt.
Perinnön törsääminen lapsettomaan on typerää, jos tarkoitus on rakentaa ylisukupolvista varallisuutta ja helpottaa oman suvun jatkumista.
Kyllä minä ainakin lapsettomana jätän perinnön sisarusten lapsille eli vanhemmilta peritty varallisuus kyllä pysyy suvussa.
Kuka täällä nyt jankkaa tuota että toiselle lapselle ollaan jättämässä vähemmän perintöä! Joku ääliö taas
perintö jaetaan omille perillisille. jos testamenttaat lapsen lapsille näillä omilla lapsilla on silti oikeus lakiosaan nua kaukaisimmat joutuvat maksamaan lahja veron. kannattaa tuoda julki tämä jälkisäädös jo ennen kuolemaa ettei puillepaljaille jäävien tarvitse osallistua arkun ostoon hautajais järjestelyihin. kivuliaita ja kestäviä kuolin kipuja aplle toivon.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että ap:n laatima testamentti riitautetaan rintaperillisten toimesta ja sisarukset katkaisevat välit toisiinsa, ja lapsetlapset menettävät yhteyden serkkuihinsa.
Kaikki ei ole niin ahneita kuin sinä.
Mä olen sisarukseni kanssa perimässä monta sataa tuhatta kun toinenkin vanhempi kuolee.
Lapsenlapsille on menossa kaikille 30 000€, riippumatta siitä että minulla on kaksi lasta ja siskolla kolme.
Kaikilla lapsenlapsilla on oma perhe ja pieniä lapsia, varmasti tulee raha tarpeeseen, ei tulisi mieleenkään viedä sisarukseni lapsen perheeltä osuutta sitä varten että minun lapseni perheet saisi enemmän. Veikkaan että siitä ne välit menisivät.
Kyllä sulla on vaan ahne ajattelutapa kun olet valmis toisilta ottamaan että omasi saavat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
perintö jaetaan omille perillisille. jos testamenttaat lapsen lapsille näillä omilla lapsilla on silti oikeus lakiosaan nua kaukaisimmat joutuvat maksamaan lahja veron. kannattaa tuoda julki tämä jälkisäädös jo ennen kuolemaa ettei puillepaljaille jäävien tarvitse osallistua arkun ostoon hautajais järjestelyihin. kivuliaita ja kestäviä kuolin kipuja aplle toivon.
Lakiosa on puolet perinnöstä. Toisen puolikkaan voi jättää ihan kenelle haluaa. Tässä tapauksessa toinen puolikas tai osa siitä olisi menossa lapsenlapsille. Lapset eivät siis ole jäämässä ilman, he saavat vaan vähän vähemmän kuin ilman testamenttia saisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä molemmille omille lapsille pitäisi jakaa saman verran eli puoliksi. Nyt suosit sitä, joka on liääntynyt enemmän.
Millä logiikalla sä ajattelet noin? Kun ao on antamassa molemmille lapsille lakiodan eli saman määrän.
ja lapsenlapset saavat saman määrän!
se olisi suosimista jos jollekkin lapsenlapsille annettaisiin eri määrä!
Ihan perintökaaren mukaan.
Toki kun haluaa jättää lapsensa perinnöstä, saa niin tehdä. Silloin voi jättää perinnön vaikka kulkusissoille.
Vierailija kirjoitti:
Eikä testamentti luultavasti edes muutu miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Kuka täällä nyt jankkaa tuota että toiselle lapselle ollaan jättämässä vähemmän perintöä! Joku ääliö taas
Sun käytöstavat on hyvin näkyvissä. Jatkuvasti samaa rumaa kielenkäyttöä.
No sehän riippuu ihan siitä haluatko (ennakko)perintöä jakamalla saada aikaan riitaa vaiko sopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sisarukseni kanssa perimässä monta sataa tuhatta kun toinenkin vanhempi kuolee.
Lapsenlapsille on menossa kaikille 30 000€, riippumatta siitä että minulla on kaksi lasta ja siskolla kolme.
Kaikilla lapsenlapsilla on oma perhe ja pieniä lapsia, varmasti tulee raha tarpeeseen, ei tulisi mieleenkään viedä sisarukseni lapsen perheeltä osuutta sitä varten että minun lapseni perheet saisi enemmän. Veikkaan että siitä ne välit menisivät.
Kyllä sulla on vaan ahne ajattelutapa kun olet valmis toisilta ottamaan että omasi saavat enemmän.
Tämä! Ja joku täällä vielä kehtaa kirjoittaa että sisaruksen lapsen perheeltä olisi oikein viedä osuus että omat lapset saisi enemmän. Ei voi käsittää tuollaisia akkoja
ao:n lapsenlapsilla on varmaan jo omat perheet joissa pieniä lapsia, niin silti ajatellaan näin, että otetaanpas tuolta sisaruksen lapsen perheeltä rahat pois että tulee omille. Pthyi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣🤣🤣 Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa. Kirjoitin tuon vitsillä ja sain edeltävän raivokkaan vastauksen.
Näitä tapahtuu. Eli laitetaan omat lapset eriarvoiseen asemaan eli jätetään perinnöttä. He joilla on lapsia, saavat perintöä.perheeseen, lapsettomat jää ilman. Todella typerää käytöstä vanhemmilta. Lakiosan saaminen on sama kuin perinnöttömäksi jättäminen.
Tämä riippuu onko kyseessä koko perintö ja mitä tämä sisältää. Jos kyseessä 100 hehtaarin perintömetsä, niin jakaisin lasten lukumäärän mukaan. Jos haluan lahjoittaa lapsenlapsille 20 000 euroa ennakkoperintöä niin jokainen lapsenlapsi saa saman verran.