Miksi palkata yli 55v töihin?
Totta kai poikkeuksia on olemassa, mutta ihmettelen sitä itkua, että yli 55v ei enää saa töitä.
Olen itse 50v ja olen ollut 26 vuotta työelämässä. Olen siis kauan nähnyt näitä 55-65-vuotiaita työntekijöitä.
En itsekään heitä firmaan palkkaisi. He ovat kalliita, koska terveys alkaa luonnollisesti huonontua, tietotekniikan ym. osaaminen ja sisäistäminen hidastuu, sekä yleinen työmotivaatio laskee ja he väsyvät helpommin.
Mutta miksi tämä on tabu josta ei saa puhua? Fakta on se ettei heitä haluta palkata, joten sitten täytyy jotenkin helpottaa vanhenemista ja työssä jaksamista.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (78)
Siinäpähän sitten sinnittelet työttömänä.
Olen itse 66 ja jo vanhuuseläkkeellä, mutta silti minulle tarjotaan jatkuvasti töitä. Mieti mistä se johtuu.
Kuinka monta hakijaa nykyään on toimisto/sihteeri/assistentti hommiin? Onko joku viime aikoina hakenut?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 66 ja jo vanhuuseläkkeellä, mutta silti minulle tarjotaan jatkuvasti töitä. Mieti mistä se johtuu.
Millä alalla työskentelet?
Kyllä tänä päivänä aika moni sinnittelee työttömänä 50v--> että turha syyllistää.
Olen itse 55-vuotias ja aloituksesi ei täsmää minuun. Olen terve, en sairastele, en syö lääkkeitä. Harrastan liikuntaa ja syön terveellisesti. Olen työnantajalle lottovoitto, koska laitan koko panokseni työntekoon, en lorvailuun. Olen myös erittäin joustava työaikojen suhteen, nuoret tuskin ovat joustavia, oman kokemuksen mukaan. Se olen kyllä minä, jolta aina kysellään, tuletko töihin silloin ja silloin, kun muilla on menoa, siis nuoremmilla.
Olen itse it-alalla ja olen rekrynnyt meille tuon ikäisiä. Todellakin löytyy osaamista, joka asiasta ei olla saikulla, asioita selvitellään itse. Toki, poikkeuksiakin löytyy mutta itse ainakin olen ollut tyytyväinen rekryihini.
Totuushan on ettei z-sukupolvesta edes ole töihin. Paremmin palkata gen-X jos haluaa että hommat hoituu.
Ap puhuu kuin 55-vuotiaat olisivat jotain 85-vuotiaita vanhuksia. Nykyiset 55-vuotiaat ovat käyttäneet tietotekniikkaa koko tyuransa ajan. Ei siinä ole mitään vaikeutta. Terveyskin on suurimmalla osalla oikein hyvällä mallilla ja motivaatiota löytyy, kun työuraa on jäljellä vielä noin 15 vuotta. Osaavat myös työelämän pelisäännöt, jotka ovat hyvin monelle nuorelle täysin tuntematon käsite.
Maailmassa on tuhansia erilaisia töitä. Mitä työtä tarkoitit? Kapellimestari? Muuttomies? Kaunokirjallisuuden suomentaja? Puuseppä?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse it-alalla ja olen rekrynnyt meille tuon ikäisiä. Todellakin löytyy osaamista, joka asiasta ei olla saikulla, asioita selvitellään itse. Toki, poikkeuksiakin löytyy mutta itse ainakin olen ollut tyytyväinen rekryihini.
No se ongelmahan ei yleensä olekaan työntekijässä vaan siinä ettei haluta maksaa osaamisesta. Otetaan mieluummin halvempi tunari tai palkataan neljä inkkaria tekemään sama homma samaan hintaan + korjataan sitten sotku jälkikäteen eri hintaan.
Ei se ole mikän tabu vaan täysin omaa kuvitelmaasi. Meillä kaikkein motivoituneimpia ja osaavimpia tekijöitä ovat nimeomaan päälle 50-vuotiaat. Heillä on sitä kuuluisaa maalaisjärkeä eikä tarvitse itsestäänselvyyksiä selittää kädestä pitäen. Löytyy myös oma-aloitteisuttaa eikä tule itkupotkuraivaria, jos työajalla ei saakkaan käyttää omaa puhelinta. Lisäksi saikuttavat hyvin vähän eivätkä ruinaa lomaa esim. "mun pitäis päästä festareille" perusteella.
Mielenkiintoista miten vanhemmat ikäpolvet pitävät nuorempien haukkumisesta ja itsensä kehumisesta.
Ahkerimmat työntekijät ovat niitä 55 v täyttäneitä. Heillä on hyvä koulutus ja hyvä kielitaito. Heillä on monipuolista näkemystä ja kosolti kokemusta.
Tarvittaessa yli 55-vuotiaalta voit kysyä neuvoa ja vinkkejä eri tilanteissa. Heiltä saat vastauksen välittömästi, et tarvitse googlea etkä tekoälyä ja aikaa säästyy.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista miten vanhemmat ikäpolvet pitävät nuorempien haukkumisesta ja itsensä kehumisesta.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan? Koskaan kuullut?
Pomo voi iskeä 50v naisen kumppaniksi. Nuorekkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole haukkumista, jos toteaa olemassaolevan tosiasian. Tottakai nuorissakin on päteviä tekijöitä ja vanhemmissa laiskoja paskoja, mutta pääsääntöisesti kokeneet vanhemmat työntekijät ovat omatoimisempia ja toimeentarttuvampia kuin nuoremmat.
Viisvitosella ei mene sormi suuhun.
Ainut ongelma 55+ ikäisen palkkaamisessa on se, että hänelle pitäisi maksaa kokemuslisät. Tästä syystä heitä ei haluta palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla työskentelet?
Kyllä tänä päivänä aika moni sinnittelee työttömänä 50v--> että turha syyllistää.
Minuahan tässä syyllistetään siitä että vien työt nuoremmilta, mutta en mahda mitään sille että näitä töitä tarjotaan nimenomaan minulle. Ehkä osaan tehdä niitä paremmin kuin joku muu.
Olen elättänyt itseni ja perheeni freelancerina yli 30 vuotta. Kaikki kollegani tekevät töitä yli 70-vuotiaina, vanhimmat heistä ovat jo yli 80. Voin paljastaa sen verran että olemme taiteilijoita. Tiedoksi teille kaikille että taiteen tekeminen on oikeaa työtä, vaikka meillä ei olekaan työnantajaa (meillä on vain toimeksiantajia eli tilaajia), työsuhdetta, työsuhde-etuja eikä kuukausipalkkaa.
Ja lisäyksenä vielä että meillä alkaa työpaikallani yt-neuvottelut. Jos itselleni lähtö tulee, en elättele mitään toiveita, että enää töitä saisin. Ihan ikäni takia olen realisti.
Ap