Äitiyslomalla/hoitovapaalla olevat opettajat ovat itsekkäitä!!
" Palaavat töihin" kesäksi ja hoitovapaa jatkuu taas syksyllä. Eivät paljoa ajattele sijaisia, jotka jäävät tyhjän päälle kesäksi :(
Kommentit (21)
Törkeää tulla hoitovapaalta muka töihin kesäksi.
ope
ja pian taas äitiyslomalla. Kertaakaan en ole palannut ' töihin' ap:n kuvaamalla tavalla. Miksi ammattini tekisi minusta itsekkään?
ja sitten tuli taas ja jäi taas äitiyslomalle.
Lapsi vasta kolmannella luokalla ja sijaisia on ollut enemmän kuin monella koko kouluaikana!
Olen oikeesti aika vihainen tuollaisille opettajille.
olin hoitovapaasijainen, ja oikea viranhaltija tuli töihin kesäksi... Ärsytti silloin, mutta ei tuon oen vuoksi vaan tämän systeemin. Näyttää siltä, että olen nyt itse saamassa viran, ja seuraavan lapsen kohdalla varmasti tulen myös palaamaan töihin äitiyslomalta kesäksi.
Onhan se nyt väärin, että opettajallakin on elämää.
Jos opettajia lomautetaan, opet vetoaa suureen ääneen siihen, että LAPSILLA ON OIKEUS SAADA OPETUSTA. Ollaan muka niin lasten puolella että.
Samat vaahtoajat kuitenkin tulevat hoivavapailta miljoona kertaa " TÖihin" nyysimään palkat taskuihinsa. Yhtään heitä ei kiinnosta se, miten oppilaat kärsivät tästä jatkuvasta opettajien vaihtumisesta. Selvää on nimittäin se, ettei hoivavapaasijaiseksi voida sitouttaa yhtä ihmistä silloin, kun se hoivavapaa katkeaa aina loman ajaksi.
Jos siis opettajat antaisivat palkkansa sijaiselle, jolle se palkka todella kuuluu, se sijainen pysyisi sen hoivavapaan ajan siinä sijaistamispuuhassa. Nyt taas kukaan itseään kunnioittava ope ei pysy esim. kolmea vuotta sijaisuudessa, joka katkeaa aina kesän ajaksi.
Ei opettajia kiinnosta oppilaiden paras.
Moni naisope olisi laihiksen tarpeessa. Laihis onnistuis, jos ei kesäpalkkaa aina varastettais sijaiselta.
Määräaikainen
Mene muualle keuhkoamaan, kun et näköjään edes tiedä mistä puhut.
Kysymys on siitä, että opet on hoitovapaalla talvet ja töissä kesät.
Jos niitä kersoja tehdään, niin sit pitää sitoutua siihen vanhemmuuteen ja sen tuomiin uhrauksiin. Tällainen uhraus on mm. se, ettei saa palkkaa kesken hoitovapaan.
Entinen sijainen, nykyinen viranhaltija
Fakta on, että kunta ei maksa sijaiselle palkkaa kesällä vaikka vakituinen ei palaisikaan kesäksi töihin. Silloin vain kunta säästää ja vakituinen ja sijainen häviävät. Jos vakkari nostaa palkan kesällä, niin edes toinen saa jotain.
Asioilla on aina monta puolta. Tuo systeemi on kyllä epäreilu, mutta niin on myös moni muukin juttu.
Ensinnäkin vaikka opettaja ei palaisi kesäksi töihin, niin sitä palkkaa ei välttämättä anneta sijaiselle.
Sitten toinen juttu on se, että opettajat eivät puolestaan saa pitää kesälomiaan. Jos siis saa vauvan vaikka toukokuussa, niin seuraavaa kesälomaa ei saa ja eikö äitiyslomaltakin kerry kesälomaa ja sitäkään ei saa. Ymmärtääkseni monet pitävät monien viikkojen kesälomiaan esimerkiksi ennen tai jälkeen äitiyslomiensa ja sellainen ei ole opettajille mahdollista.
sijaisia kuin koulun työajaksi. Näin on ainakin 90 % tapauksista.
Aivan sama sijaisen kannalta ottaako ope palkan kesältä, sillä jos ope ei palaa kesäksi työhön, kaupunki pitää kesän palkan itsellään. Ei sijainen sitä saisi kuitenkaan.
äitiysvapaa+vanhempainvapaa+hoitovapaa=hoivavapaa
Isot kunnat (Helsinki, Vantaa, Espoo) maksavat tasan tarkkaan kesäajan palkan PÄTEVÄLLE sijaisopettajalle, mikäli viranhaltija hakee virkavapaata myös kesän ajaksi.
Aivan turha puhua paskaa, koska hyvin moni kunta (suur-Helsinki etunenässä) maksaisi sijaiselle palkan, mikäli viranhaltija ei nyysisi palkkaa itselleen.
sijaisille palkkaa maksaisi. Itse en ole lomilta ' töihin' palannut, koska se olisi mielestäni palkan viemistä sen oikeasti ansainneelta, ja joka kerta kunta on maksanut sijaiselleni palkan virkavapausajaltani. Tietenkin jos sijainen palkataan vaikka huhtikuusta eteenpäin, palkkaa ei kunta maksa, mutta koko vuoden palkan kunta kyllä maksaa, jos vain otatte virkavapaata. Kokeilkaapa.
Mutta älkää haukkuko tässä kaikkia opettajia, meitä omantunnon kanssa työtä tekeviä on myös.
Ottakaa, leidit, asioista selvää.
Oma takapajuinen kuntani maksaa jokaiselle PÄTEVÄLLE opettajalle lukuvuoden mittaisen sijaisuuden jälkeen kesän palkan, mikäli viranhaltija ei ole katkaissut virkavapaataan kesän ajaksi.
Kyllä nimenomaan kysymyksen kärki kohdistuu teihin, itsekkäät äiti- ja isäopettajat, joilla virka on. Turha syyttää kuntia! Kunnat maksaisivat sijaisopettajille palkan, jos te ette sitä palkkaa itsellenne anastaisi.
Itse sain juuri viran koulusta, jossa etsittiin myös hoitovapaan sijaista. Reksi sanoi ihan suoraan, ettei näihin hoivavapaiden (äitiys-, vanhempain- ja hoitovapaa) sijaisiksi saada koulutettuja opettajia, koska viranhaltijat tulevat kesiksi aina " TÖIHIN" .
täällä pohjoissuomalaisessa pikkukaupungissa, jonka nimeä en viitsi mainita.
t. 2
Äitiyslomasta ei ole kysymys.
On vielä ehkä ymmärrettävää, jos nainen tulee kesken äitiyslomansa " töihin" kesäksi.
Mutta kesken hoitovapaan töihin tuleminen on kyllä aika outoa. Millään muulla alalla ei hoitovapaalta kerry lomaa. Ei sitä kyllä pitäisi kertyä opetusalallakaan.
Nämä kesäksi " töihin" tulevat ovat kyllä näkemykseni mukaan niitä samoja naisia, jotka lähtevät koululta joka päivä klo 14, kun tunnit loppuvat. Sorry, jos sanoin totuuden.
Ope
loppuun, sijaisesi oli pätevä eikä saanut kesältä palkkaa? Tuosta olisi voinut OAJ:n ottaa yhteyttä. Kyllä meillä Keski-Suomessa homma toimii ihan ok.
annan tietysti sijaiselle kesän palkan. Noh, mitä teki kaupunki. Maksoi sijaiselle palkan laskennallisen vuosiloman ajalta, mutta piti itse loput rahat.
Kesältä ei saanut palkkaa kumpikaan, vaan kaupunki säästi ja piti rahat itsellään.
Tuon jälkeen olen palannut hyvällä omallatunnolla aina töihin kesäksi. Kaupunki joutuu kuitenkin maksamaan sijaiselle palkan laskennallisen vuosiloman ajalta, mutta minä otan sitten palkan, jota sijainen ei olisi kuitenkaan saanut.
Näin täällä.
jätättekö te muiden ammattien edustajat sitten kertyvän vuosiloman pitämättä, kun olette jollain virkavapailla?