Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: ulkomaan matkalla sairastuminen voi maksaa suomalaiselle jopa 200 000 euroa

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EU-alueella taitaa kelvata Kelan kortti. Ei tarvitse olla edes matkavakuutusta.

Ja Sveitsissä myös. 

Itse kävin synnyttämässä siellä eikä tullut mitään maksettavaa (en siis asunut).

Vierailija
22/34 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa matkustaa Iso-Britanniaan, niin ei tarvitse maksaa hoidosta.

Niiden terveydenhoito on rohmahtamassa. En tunkisi sinne.

Hyvää hoitos sieltä saa, parempaa kuin Suomesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Sveitsissä myös. 

Itse kävin synnyttämässä siellä eikä tullut mitään maksettavaa (en siis asunut).

Miksi synnytit siellä eikä Suomessa?

Vierailija
24/34 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastaminen on kallista, mutta ulkomailla kuoleminen se vasta kallista onkin. Lisäksi jos ei ole vakuutusta, joutuu omaiset itse selvittelemään paikallisten viranomaisten kanssa kaikki ruumiin siirtämiseen liittyvät viralliset asiat, eikä ne ole helppoja. Pelkkä ruumiin siirtolento voi maksaa 50 000€.

Miksi ruumiita pitäisi raahata ympäri maailmaa? Mä olen tarkkaan sanonut omaisilleni, että jos kuolen ulkomailla, mun ruumista ei todellakaan kuljeteta Suomeen. En mä sillä henkiin herää.

Ei omaisten tarvitse maksaa omasta pussista mitään kuljetuksia. Toki perintö voi olla tuon verran pienempi.

Jos vainajalta ei ole jäämässä perintöä, tuskin mikään lentoyhtiö myöskään ilmaiseksi roudaa.

Silloin se menee julkisen piikkiin.

Vierailija
25/34 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Sveitsissä myös. 

Miksi synnytit siellä eikä Suomessa?

Olen myös synnyttänyt ulkomailla x 2, ei olisi tullut mieleenkään lähteä Suomeen synnyttämään. Miksi ihmeessä?

Vierailija
26/34 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastaminen on kallista, mutta ulkomailla kuoleminen se vasta kallista onkin. Lisäksi jos ei ole vakuutusta, joutuu omaiset itse selvittelemään paikallisten viranomaisten kanssa kaikki ruumiin siirtämiseen liittyvät viralliset asiat, eikä ne ole helppoja. Pelkkä ruumiin siirtolento voi maksaa 50 000€.

Miksi ruumiita pitäisi raahata ympäri maailmaa? Mä olen tarkkaan sanonut omaisilleni, että jos kuolen ulkomailla, mun ruumista ei todellakaan kuljeteta Suomeen. En mä sillä henkiin herää.

Ei omaisten tarvitse maksaa omasta pussista mitään kuljetuksia. Toki perintö voi olla tuon verran pienempi.

Jos vainajalta ei ole jäämässä perintöä, tuskin mikään lentoyhtiö myöskään ilmaiseksi roudaa.

Ulkoministeriö hoitaa homman

Vierailija
27/34 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata matkustaa mihinkään.Sellaiset matkustaa joilla on tauteja.

Vierailija
28/34 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa kovan flunssan takia yksityinen maksoi 100e. Luultavasti sama tai jopa enemmän Suomessa. 

Vierailija
29/34 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan kortti ei kata mahdollisia kuljetuksia esim jos joutuu tulemaan ambulanssilennolla Suomeen. 

Vierailija
30/34 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt voi olla totta kun Euroopassa on sairasvakuutuskorttiin mainittu euroalue.

Mistä maasta tai maaosasta tässä artikkelissa haastateltavat puhuvat?

No jo on myös kumma  jos verenpaineen kanssa ei saa matkustaa.

Pitää saada tarkat tiedot, ettei maksa turhasta tai odota liikaa jos sairastuu.

Vierailija
31/34 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnettomuudet ja loukkaantumiset sydäninfarkti aivoverenvuoto näitä voi yllättäen sattua kenella tahansa ikää katsomatta.

Vierailija
32/34 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IS on tosi luotettava uutislähde ja aina kertoo koko totuuden sitä mitenkään vääristämättä.

Vierailija
33/34 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

UM:n sivuilla

Kuka vastaa kuluista?

Omaisten on hyvä heti alussa selvittää, onko vainajalla vakuutusta ja olla yhteydessä vakuutusyhtiöön. Suomalainen matkustajavakuutus kattaa yleensä joko kotiutuskulut ulkomailta vainajan asuinpaikkakunnalle Suomeen tai paikalliset hautauskulut. Vakuutusyhtiö myös huolehtii järjestelyistä.

Silloin kun vainajalla ei ole vakuutusta, omaiset vastaavat kaikista kuluista mukaan lukien kuolintodistuksen hankkimisesta, käännättämisestä ja laillistamisesta aiheutuvat maksut. Omaiset sopivat hautaustoimistoston kanssa haluamistaan palveluista. Kotiutuskulut Suomeen voivat olla varsin suuret.  

Jos omaiset eivät voi hoitaa kotiutusta tai hautausta, eikä vainajalla ole varoja, vainaja haudataan tämän oleskelumaassa paikallisen lainsäädännön mukaisesti.

Vierailija
34/34 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt voi olla totta kun Euroopassa on sairasvakuutuskorttiin mainittu euroalue.

Mistä maasta tai maaosasta tässä artikkelissa haastateltavat puhuvat?

No jo on myös kumma  jos verenpaineen kanssa ei saa matkustaa.

Pitää saada tarkat tiedot, ettei maksa turhasta tai odota liikaa jos sairastuu.

Aasiasta voi, huom. voi, tulla maksamaan jopa 200 000 e. Euroopasta 20-35 tonnia. Silkkaa hysteriaa nostatetaan, että ihmiset hommais kalliimpia vakuutuksia.