Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyvä suoli eli IBS-elämän pilaava vaiva jota ihmiset eivät ymmärrä. Kysytään että eikö siihen ole lääkettä tai leikkausta

Vierailija
04.10.2025 |

Tyrkytetään kahvipöydässä jotain mokkapaloja että "kyllä sinä nyt yhden voit ottaa" jne jne.

Kommentit (301)

Vierailija
281/301 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paakkuuntumisen estoaine eli piioksidi aiheuttaa sitä ja ohutsuolen reikiintymistä.

Ironisesti sitä määrätään lääkkeeksi siihen.

Vierailija
282/301 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään pahentunut ärtynyt suoli vanhetessa? Minulla on ollut ärtynyt suoli jo yli 20 vuoden ajan (ilmavaivoja yms). Nyt parin viikon välein tulee ns huono vaihe (kestää noin neljä päivää), jolloin aamulla saan ravata vessassa useita kertoja (tunne, että vatsa ei tyhjene, ei välttämättä edes ripulia) ja kauheat ilmavaivat.

Olen käynyt kolonoskopiassa ja kaikki oli ok

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/301 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS voi aiheuttaa myös muita ongelmia kuin suolentoiminnan muutoksia, jopa masennusta, ärtyneisyyttä ym. ym. Minulla puolestaan 2-tyypin diabetes niin jotkut eivät tajua sitäkään, että jos kieltäydyn leivoksista kahvipöydässä niin heti suututaan ja kutsutaan valikoivaksi. Suomalainen nyt muutekin on perseestä oleva olio.

Vierailija
284/301 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IBS voi aiheuttaa myös muita ongelmia kuin suolentoiminnan muutoksia, jopa masennusta, ärtyneisyyttä ym. ym. Minulla puolestaan 2-tyypin diabetes niin jotkut eivät tajua sitäkään, että jos kieltäydyn leivoksista kahvipöydässä niin heti suututaan ja kutsutaan valikoivaksi. Suomalainen nyt muutekin on perseestä oleva olio.

Niinpä niin ja jotkut mättävät kaiken suuhunsa ja vatsaansa, vaikka tietävät, ettei saisi. Vähät välittävät... kontrolloida edes omaa syömistään, vaikka kyllä tarvitsisi. 

Vierailija
285/301 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ikävä vaiva joka heikentää elämänlaatua jopa merkittävästi.

Vierailija
286/301 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"IBS voi aiheuttaa myös muita ongelmia kuin suolentoiminnan muutoksia, jopa masennusta, ärtyneisyyttä ym. ym. "

On ihan selvää että terveysongelmat vaikuttavat mielialaan ja voivat aiheuttaa huolta muutenkin ja stressiäkin.

Vierailija
287/301 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut IBS vuosia. Rajoittaa hiukan elämää ainakin silloin kun on vatsakrampit päällä koko viikon eikä mitään tietoa että mikäs ruoka-aines sen on tällä kertaa aiheuttanut.

Viljatuotteet on mulla minimissä ja vältän toki muitakin ruoka-aineksia mitkä saattavat aiheuttavat kipuja.

Vierailija
288/301 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Eihän monet tunne eri sairauksien hoitoja, ellei heillä tai läheisillä ole omaa kokemusta. Pitäisikö muka tuntea?

Ei välttämättä, mutta turhaa ja typerää tulla neuvomaan asioissa, joista ei tiedä mitään. Voi myös olla hiljaa tai ottaa selvää. 

Vierailija
289/301 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin yhden lääkärin kirjoittaman artikkelin migreenistä. Hän sanoi että IBS voi olla vatsamigreeniä. 

Minulla on molemmat. Ja aika taiteilua on ollut. Yritän välttää vehnää, paprikaa, herneitä, papuja, omenaa, natriumglutamaattia ja karrageeniä. 

Vierailija
290/301 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta loppui suolistovaivat kun pääsin pois Suomesta. Hyvin toimii vatsa ja suolisto Espanjassa.

Mä olen alkanut epäilemään, että Suomessa me syödään jotain mitä ei todellakaan pitäisi kun vatsavaivat on nykyään niin valtavan yleisiä. Mullakin oikuttelee vatsa vähän väliä enkä tiedä mitä slisin, ettei vaivoja, ilmavaivoja ja turvotusta olisi.

Vierailija
291/301 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ajatellut, että ei enää väliä. Lääkärit ei välitä eikä kela. Mitä sitten, jos kokouksessa paskon housuni. Kaikki siellä paskan hajussa joutuu olemaan niinkauan, kuin kokous kestää. Eikä ole väliä, jos jatkossa piereskelen työpaikoilla muiden kuullen.

Vierailija
292/301 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ajatellut, että ei enää väliä. Lääkärit ei välitä eikä kela. Mitä sitten, jos kokouksessa paskon housuni. Kaikki siellä paskan hajussa joutuu olemaan niinkauan, kuin kokous kestää. Eikä ole väliä, jos jatkossa piereskelen työpaikoilla muiden kuullen.

Kun se vessassa ravaaminen ei ole työpaikoilla hyväksyttyä niin antaa paskan tulla housuun.

Vierailija
293/301 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun se vessassa ravaaminen ei ole työpaikoilla hyväksyttyä niin antaa paskan tulla housuun.

Joutuu muutkin avokonttorissa sitä paskan hajua sitten sietämään.

Vierailija
294/301 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulemma vaikuta työkykyyn. Eli tarkoittaa, että voi paskoa töissä housuun ja piereskellä, koska ei ole mahdollisuutta koko ajan ravata vessassa.

Vierailija
295/301 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulemma vaikuta työkykyyn. Eli tarkoittaa, että voi paskoa töissä housuun ja piereskellä, koska ei ole mahdollisuutta koko ajan ravata vessassa.

Kelan mielestä mikään ei vaikuta työkykyyn tarkoittaa, että kaikki terveysjutut on työpaikoilla ok. Voi paskoa housuun ja piereskellä.

Vierailija
296/301 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ravintolan keittiössä töissä niin piereskelee vaan.

Vierailija
297/301 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ravintolassa töissä niin voi päästää kunnon pieruja, kun lääkäri on asiakkaana. Ei kuulemma vaikuta työkykyyn.

Vierailija
298/301 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Tyrkyttäjät on ihan v*tun ärsyttäviä muutenkin.

Kerran olin kylässä missä tarjoiltiin kalakeittoa. Kerroin etten syö kalaa ja sanoin et pärjään kyllä, kiitos ja syökää te vaan...

Kävin vessassa ja isäntä oli sillä välin laittanut lautasellisen paikalleni.

"Maista nyt tätä, on niiiin herkkua. Et voi tietää jne"

Olen 58v. Tiedän jo että mistä pidän ja mistä en. Ajattelen että tässä iässä kyllä syön ihan mitä itse valitsen.

Oli vähän jäätävä tunnelma kun työnsin lautasellisen vaan sivuun

Olisit sanonut että olet vakavasti allerginen kalalle, lähtee henki lusikallisesta. Ei kukaan noin epämääräistä selitystä ymmärrä.

Vierailija
299/301 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta loppui suolistovaivat kun pääsin pois Suomesta. Hyvin toimii vatsa ja suolisto Espanjassa.

Mä olen alkanut epäilemään, että Suomessa me syödään jotain mitä ei todellakaan pitäisi kun vatsavaivat on nykyään niin valtavan yleisiä. Mullakin oikuttelee vatsa vähän väliä enkä tiedä mitä slisin, ettei vaivoja, ilmavaivoja ja turvotusta olisi.

Liikaa teollista ultraprosessoitua roskaa, pilaa suoliston ja samalla koko terveyden. Minä siirryin puhtaampaan ruokaan ja syön pelkästään kasviksia ja lihaa. Suolisto paremmassa kunnossa kuin koskaan. Ei eineksiä, hedelmiä, kaupan juomia (vain hanavettä), herkkuja, pikaruokaa, viljoja tai sokeria. Muutamassa kuukaudessa suolisto kunnossa. Voin suositella. Ei turpoa vatsa edes kaalista, herneistä ym. Nyt kokeilen syödä 30  erilaista kasvista viikossa.  Harvensin ruokailukertoja 1-2 vuorokaudessa. Tänäänkin syönyt vain kerran klo 14. Ei ole nälkä vieläkään ja klo 20:27.

Vierailija
300/301 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaudet johtuvat suurimmaksi osaksi omista valinnoista.

just tälläsiä ääliökommentteja saa sietää, olis hiljaa jos ei tiedä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä