Ärtyvä suoli eli IBS-elämän pilaava vaiva jota ihmiset eivät ymmärrä. Kysytään että eikö siihen ole lääkettä tai leikkausta
Tyrkytetään kahvipöydässä jotain mokkapaloja että "kyllä sinä nyt yhden voit ottaa" jne jne.
Kommentit (284)
Onko kenelläkään pahentunut ärtynyt suoli vanhetessa? Minulla on ollut ärtynyt suoli jo yli 20 vuoden ajan (ilmavaivoja yms). Nyt parin viikon välein tulee ns huono vaihe (kestää noin neljä päivää), jolloin aamulla saan ravata vessassa useita kertoja (tunne, että vatsa ei tyhjene, ei välttämättä edes ripulia) ja kauheat ilmavaivat.
Olen käynyt kolonoskopiassa ja kaikki oli ok
IBS voi aiheuttaa myös muita ongelmia kuin suolentoiminnan muutoksia, jopa masennusta, ärtyneisyyttä ym. ym. Minulla puolestaan 2-tyypin diabetes niin jotkut eivät tajua sitäkään, että jos kieltäydyn leivoksista kahvipöydässä niin heti suututaan ja kutsutaan valikoivaksi. Suomalainen nyt muutekin on perseestä oleva olio.
Vierailija kirjoitti:
IBS voi aiheuttaa myös muita ongelmia kuin suolentoiminnan muutoksia, jopa masennusta, ärtyneisyyttä ym. ym. Minulla puolestaan 2-tyypin diabetes niin jotkut eivät tajua sitäkään, että jos kieltäydyn leivoksista kahvipöydässä niin heti suututaan ja kutsutaan valikoivaksi. Suomalainen nyt muutekin on perseestä oleva olio.
Niinpä niin ja jotkut mättävät kaiken suuhunsa ja vatsaansa, vaikka tietävät, ettei saisi. Vähät välittävät... kontrolloida edes omaa syömistään, vaikka kyllä tarvitsisi.
Paakkuuntumisen estoaine eli piioksidi aiheuttaa sitä ja ohutsuolen reikiintymistä.
Ironisesti sitä määrätään lääkkeeksi siihen.