Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleistä, että vanhojen ihmisten kävely on huteraa/epävakaista?

Vierailija
04.10.2025 |

Olen 77-vuotias nainen ja kävelyni on joskus huojuvaa. Tasapainoni on huono.

Onko yleistä, että vanhojen ihmisten kävely on huojuvaa/epävakaista?

Vaihtoehdot

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti käyttää rollaattoria, niin olen nyt alkanut huomioimaan ihan eri tavalla ihmiset, jotka kulkevat rollaattorin kanssa. Välillä näkee ihan vimpan päälle pukeutuneita ja terveen ja virkeän näköisiä, skarppeja ihmisiä rollaattorin kanssa. Toisista näkee että vaivoja on. Se hutera kävely voi johtua niin monesta asiasta, ja kaikki ei näy ulospäin.

Vierailija
22/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ikääntyneistä naisista kokee myös enemmän lihasheikkoutta kuin toiset, loukkaantuivat siis myös helpommin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tasapainoa voi vielä vanhanakin parantaa? Siis vahvistamalla lihaksia, eihän se ole missään iässä ihan myöhäistä. Vanhemmiten lihasten kunnosta pitää pitää huolta ja mielellään käydä kuntosalilla, etteivät kaikki lihakset katoa. Lihasten kunnosta se huojuminen on kiinni. Jos ei ole lihaksia, jotka pitävät tasapainon yllä, on tasapaino huono.

Suosittelen monipuolista liikuntaa, erityisesti lihaskuntoharjoittelua. Jos ei ole juuri koskaan sellaista tehnyt, niin ehkä lääkärin kautta.

Kyllä se lihaskunnon kasvattaminen ja ylläpito kannattaa aloittaa jo ajoissa. Kun ihminen hallitsee kehonsa, silloin se hallitsee koko elämäänsä. Itse.

Vierailija
24/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on esim. nivelrikkoa polvissa, se voi aiheuttaa huojumista.

Vierailija
25/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo 5-kymppiset naiset vaappuvat kuin hanhet.

Minäkin vaapuin vielä muutama vuosi sitten, mutta kun sain tekonivelen lonkkaan, en vaapu enää. Sain tekonivelen "nuorena" siksi, että olin kuluttanut yliliikkuvat niveleni ennen aikojaan kovalla urheilemisella.  Elämä on taas ihanaa kun pääsee liikkumaan kivutta ja täysillä.

Vierailija
26/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytää niin hyvä lääkäri, joka ymmärtää tutkia kokonaisuuden, eli onko raudanpuute, alhainen verenpaine, asentohuimaus, Menieren tauti, heikot lihakset vai muu? 

Itse voi kyllä käydä laboratorioissa otattamassa rauta-arvoja, verenpainetta voi mitata ja asentohuimauksen hoitoa voi tehdä itsekin kotona. Lihaksia voi harjoittaa.

Vierailija
27/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tasapainoa voi vielä vanhanakin parantaa? Siis vahvistamalla lihaksia, eihän se ole missään iässä ihan myöhäistä. Vanhemmiten lihasten kunnosta pitää pitää huolta ja mielellään käydä kuntosalilla, etteivät kaikki lihakset katoa. Lihasten kunnosta se huojuminen on kiinni. Jos ei ole lihaksia, jotka pitävät tasapainon yllä, on tasapaino huono.

Suosittelen monipuolista liikuntaa, erityisesti lihaskuntoharjoittelua. Jos ei ole juuri koskaan sellaista tehnyt, niin ehkä lääkärin kautta.

Kyllä se lihaskunnon kasvattaminen ja ylläpito kannattaa aloittaa jo ajoissa. Kun ihminen hallitsee kehonsa, silloin se hallitsee koko elämäänsä. Itse.

Totta, mutta koskaan se ei ole liian myöhäistä. 

Vierailija
28/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijät voisi tajuta ton ja käyttää soittokelloa! 

Vierailija
29/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijät voisi tajuta ton ja käyttää soittokelloa! 

Toki, vaikka se voi säikäyttää ja suututtaakin. Kävelijöiden on syytä pysyä lähellä kevyen liikenteen väylän oikeaa reunaa ja opettaa siihen myös lapsensa, pienet  pyöräilijät erityisesti, sillä vain pihalla saa pyöräillä miten tahtoo, ei tiellä. Älkää muutenkaan vallatko koko tien leveyttä ja jos rinnakkain kuljette niin katsokaa joskus taaksennekin!

On muuten älytöntä, että koirakon pitäisi muka kulkea kevyen liikenteen vasenta reunaa. Koiran voi hyvin opettaa kulkemaan myös omistajansa oikealla puolella, silloin se olisi edelleenkin "metsän" puolella.

Vierailija
30/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä iässä hyvänsä voi aloittaa.

Jos kunto on päässyt kovin huonoksi, pitää kysyä ohjeistusta lääkäriltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi