Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te 70- ja 80-luvulla syntyneet! Painostettiinko teitäkin aina gynellä e-pillereiden käyttöön?

Vierailija
03.10.2025 |

Itse sain joka kerralla todella paljon painostusta, että pitäisi alkaa käyttää e-pillereitä, minipillereitä tai kierukkaa. Näin jälkikäteen ajateltuna onko tämä ollut asiallista ja tapahtuiko tätä kaikille?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ja pyöriteltiin vaan silmiä, kun kolmen lapsen jälkeen olisin halunnut sterilisaation.

Vierailija
2/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vieläpä 23 vuotta saman miehen kanssa parisuhteessa ja koko ajan painostettiin niihin e-pillereihin. Se oli tosi ahdistavaa. Tämän takia menin aina eri gynelle, mutta sama virsi joka paikassa. Heidän näkökulmastaan ainoa oikea ehkäisy oli siis hormonaalinen ehkäisy.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painostetaanko Suomessa kaikki naiset e-pillereihin siis?

Vierailija
4/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt koskaan gynekologilla ja todella harvoin muillakaan lääkäreillä aikuisikäni aikana. Tuo muukin lääkäri on tainnut olla psykiatri. Olen 1980-luvulla syntynyt nainen. Luultavasti olisi kuitenkin annettu resepti ties mihin kun hormonitoiminnassani vaikuttaa olevan ongelmaa, ehkä jopa PCOS. Toisaalta vaihdevuosioireetkin ovat selvästi jo alkaneet. Olen kuitenkin pärjännyt ilman gynekologia. Työkykyselvitys pakotti psykiatrille ja sain tuota kautta diagnoosin, jota en ollut osannut epäillä ja joka oli järkytys.

Vierailija
5/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Miten voimme auttaa?

Vierailija
6/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan painostettu mihinkään noista.

Vierailija
7/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kun olen tarvinnut ne ihan lääkkeeksi sairauteen 14-vuotiaasta ja niistä on valtavasti hyötyä, mutta tuntuu että sivuvaikutuksista ollaan edelleen aivan käsittämättömän pihalla, tai kokemus niistä mitätöidään. 😑

Vierailija
8/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä koskaan käynyt gynekologilla, siellä ravaaminen on alkanut vasta vaihtareiden myötä. Pillerit sain opiskelijaterveydenhuollosta, söin niitä alle vuoden. Tk-lääkäri laittoi kuparikierukan synnytyksen jälkeen ja sterkkasin heti kolmekymppisenä. Mun muistaakseni nuoruudessa painotettiin kondomia ja pillerit olivat vasta vakiintuneeseen seurusteluun. -79

Vierailija
9/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe, että lääkärissä olisi painostettu. Kaveripiirissä kyllä säälittiin poikaystävääni, koska en halunnut käyttää pillereitä - kuinka rajatonta ja asiatonta.

Vierailija
10/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ja sitä tarjottiin ratkaisuksi jokaiseen vaivaan.

Vierailija
11/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä koskaan käynyt gynekologilla, siellä ravaaminen on alkanut vasta vaihtareiden myötä. Pillerit sain opiskelijaterveydenhuollosta, söin niitä alle vuoden. Tk-lääkäri laittoi kuparikierukan synnytyksen jälkeen ja sterkkasin heti kolmekymppisenä. Mun muistaakseni nuoruudessa painotettiin kondomia ja pillerit olivat vasta vakiintuneeseen seurusteluun. -79

Sterkkasin?

Vierailija
12/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukkaa ne vaan tarjoaa. Ja tarjoaa ja tarjoaa. Saa ihan tiukasti sanoa että haluan vaan ne e-pillerit.

Vierailija
13/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sterkkasin?

Sterilisoitu?

Vierailija
14/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sterkkasin?

Sterilisaatio. 

Vierailija
15/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt koskaan gynekologilla ja todella harvoin muillakaan lääkäreillä aikuisikäni aikana. Tuo muukin lääkäri on tainnut olla psykiatri. Olen 1980-luvulla syntynyt nainen. Luultavasti olisi kuitenkin annettu resepti ties mihin kun hormonitoiminnassani vaikuttaa olevan ongelmaa, ehkä jopa PCOS. Toisaalta vaihdevuosioireetkin ovat selvästi jo alkaneet. Olen kuitenkin pärjännyt ilman gynekologia. Työkykyselvitys pakotti psykiatrille ja sain tuota kautta diagnoosin, jota en ollut osannut epäillä ja joka oli järkytys.

Kait jo valehtelet?!  😳

Vierailija
16/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muistaakseni.

M47

Vierailija
17/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Mä kävin ihan hakemassa ehkäisyn gyeltä siinä vaiheessa kun se oli tarpeellista. En tainnut edes käydä gynellä sitä ennen. Ja nyt kun mitään tarvetta ehkäisylle ei enää ole, käyn vain niissä papa-kokeissa. Vm -71 

Vierailija
18/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomiin painostettiin.

Vierailija
19/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe, että lääkärissä olisi painostettu. Kaveripiirissä kyllä säälittiin poikaystävääni, koska en halunnut käyttää pillereitä - kuinka rajatonta ja asiatonta.

Mistä hitosta ne kaverit sai edes tietää tuosta? Vai oliko teillä tapana harrastella juttuja kavereiden silmien alla?

Vierailija
20/31 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, niitä syötiin kuin mynthonia, joskus jopa yhtäaikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä