Miten lisätä liikuntaa?
Olin äskettäin lääkärin vastaanotolla ja tuli puheeksi liikunta-asiat. Sanoin, että liikun jonkun verran. Pyöräilen työmatkat n. 3 kertaa viikossa (matka on n. 28 km päivässä). Lenkkeilen 1-2 kertaa viikossa 7-10 km kerrallaan. Teen kävelylenkkejä myös ja pihatöitä. Kuntosalilla ja/tai jumpissa pitäisi käydä, mutta en oikein saa aikaan.
Miten te paljon liikkuvat liikutte? Mietin, minne tunkisin lisäliikuntaa kätevästi. Minulla menee iltaisin töiden jälkeen aikaa kotitöihin, pyykinpesuun, kaupassakäyntiin, ruoanlaittoon, siivoukseen, silittämiseen ym. Tykkään myös kutoa, ommella ja lukea. Mulle varmaan juuri semmoista lihaskuntotreeniä pitäisi lisätä.
Kommentit (27)
Juokset siis 1-2 kertaa viikossa 30-75 minuutin lenkin. 6 kertaa viikossa fillaroit 40-45 minuuttia. yksi vaihtoehto on fillaroida kahtena päivänä viikossa töihin ja yhtenä päivänä juosta töistä kotiin. 14km kotiin juokseminen ei paljoa eroa 10km lenkistä. Tuon jälkeen sinulla on 1-2 kertaa viikossa 30-75 minuuttia lihaskuntoharjoitteluun, minkä voit tehdä kotonakin ellet halua mennä kuntosalille.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että syynä on juuri iän myötä katoava lihasmassa. Ja sitten mun kuntoliikunta on aika lailla jaloilla, ylävartaloa varmaan pitäisi treenata just kuntosalilla.
En saa itseäni ryhmäliikuntatunneille, mutta just tuollainen ulkokuntosali on lähistöllä ja koitan siellä ruveta käymään säännöllisesti.
Kotitöitä on aika paljon, meillä on kolme urheilevaa lasta. Pyykkiä tulee sen takia paljon ja ruokaa kuluu.
Itselle tuollainen kävely, lenkkeily, pyöräily, hiihto, kuntoportaat, liikkuminen luonnossa on helppoa ja mieleistä, mutta lihaskuntoharjoittelu aikamoista tervanjuontia.
Kävelet / hölkkäät sinne ulkokuntosalille, teet jonkinlaisen treenin ja kävelet / hölkkäät takas. Saat yhdistettyä mieleisesi liikunnan siihen tylsään lihaskuntotreeniin ja samalla hoidat alkulämmittelyn ja loppuverryttelynkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että syynä on juuri iän myötä katoava lihasmassa. Ja sitten mun kuntoliikunta on aika lailla jaloilla, ylävartaloa varmaan pitäisi treenata just kuntosalilla.
En saa itseäni ryhmäliikuntatunneille, mutta just tuollainen ulkokuntosali on lähistöllä ja koitan siellä ruveta käymään säännöllisesti.
Kotitöitä on aika paljon, meillä on kolme urheilevaa lasta. Pyykkiä tulee sen takia paljon ja ruokaa kuluu.
Itselle tuollainen kävely, lenkkeily, pyöräily, hiihto, kuntoportaat, liikkuminen luonnossa on helppoa ja mieleistä, mutta lihaskuntoharjoittelu aikamoista tervanjuontia.
Kävelet / hölkkäät sinne ulkokuntosalille, teet jonkinlaisen treenin ja kävelet / hölkkäät takas. Saat yhdistettyä mieleisesi liikunnan siihen tylsään lihaskuntotreeniin ja samalla hoidat alkulämmittelyn ja loppuverryttelynkin.
Ja siis tällä treenillä siis korvaat yhden juoksu- / kävelylenkin
Lihaskuntotreeniin riittää lyhyempikin treeni, eli parissakymmenessä minuutissa saat sopivasti jo rasitusta ja siihen päälle pääset vielä lenkillekin.
Teet pyykin täytön välissä 10 etunojaa tai kyykkyä tai linkkuveistä, tai selkäliikettä.
Hommaat leuanvetotangon ja vedät aina ohimennessä leukoja.
Ei tarvi salilla käydä.
Hyvä on vetää minuutti niin monta kertaa punnerruksia tai kyykkyjä kuin voi.
Moni ei tee edes tarpeeksi niitä liikkeitä vaikka voisi koska vain tehdä niitä.
Aloitat aamulla minuutilla punnerruksia. Lounaalla minuutin verran kyykkyjä, klo 15 aikaan vatsalihaksia minuutti, klo 18 aikaan selät minuutti.
Lenkkiratojen vierellä on juuri ton takia niitä laitteita käytettäväksi. Pysähdyt tekemään jotain liikkeitä tai käyt kaikki nopeasti läpi ja jatkat lenkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Puolisokin voi välillä tehdä kotitöitä,ruokaa ja käydä kaupassa, sanot et sä käyt salilla. Tai joskus jos meillä tiukka aikataulu, tulen töistä myöhään ja on treenejä yms. niin olen ostanut sellaset ruoka ainekset et meillä teinikin tekee joskus ruuan, jos hän nyt sattuu ekana kotiin ja on nälkä. Tekee mielellään, kun on oppinut jotain keittiö taitoja. Tai sit ostat nilkka ja rannepainot,voi sitä vihanneksia pilkkoa painot ranteissa ja nostella jalkoja samalla kun hämmentää kattilaa.
Nilkka- ja rannepainoja ei nykyään enää suositella muun puuhastelun oheen, koska niillä saa helposti niveliin vääränlaista vääntöä. Ap on vielä vaihdevuosia lähestyvä, jolloin nivelongelmia tulee monille muutenkin.
12 lisää vielä että pakkopullana tai lääkärin määräyksestä ei kannata kenenkään lähteä salille tai jumppaan vaan löytää se oma mielekäs tapa vahvistaa lihaskuntoa. Ei se että käy salilla tai jumpassa tee kenestäkään vahvempaa jos sitä inhoaa yli kaiken.