Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lisätä liikuntaa?

Vierailija
01.10.2025 |

Olin äskettäin lääkärin vastaanotolla ja tuli puheeksi liikunta-asiat. Sanoin, että liikun jonkun verran. Pyöräilen työmatkat n. 3 kertaa viikossa (matka on n. 28 km päivässä). Lenkkeilen 1-2 kertaa viikossa 7-10 km kerrallaan. Teen kävelylenkkejä myös ja pihatöitä. Kuntosalilla ja/tai jumpissa pitäisi käydä, mutta en oikein saa aikaan. 

Miten te paljon liikkuvat liikutte? Mietin, minne tunkisin lisäliikuntaa kätevästi. Minulla menee iltaisin töiden jälkeen aikaa kotitöihin, pyykinpesuun, kaupassakäyntiin, ruoanlaittoon, siivoukseen, silittämiseen ym. Tykkään myös kutoa, ommella ja lukea. Mulle varmaan juuri semmoista lihaskuntotreeniä pitäisi lisätä. 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tarvitse lisää liikuntaa. Lopeta se valitus.

Vierailija
2/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et "liiku jonkin verran" vaan paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö joka päivä kaupassa,joka päivä peset pyykkiä, joka päivä silität? Mä käyn kaks kertaa viikossa kaupassa. Joskus suunnittelen ruuat niin, et siitä riittää myös huomiselle. Sit vaikka sinä päivänä kun eilisen ruoka menee vaan uudelleen lämmitykseen,niin siinä ehtii siivoomaan. Auttaako jos teet itsellesi lukujärjestyksen vaikka jääkaapin oveen? Mitä teet vapaapäivinä?

Vierailija
4/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkiä pesen ehkä neljänä päivänä viikossa, meillä on kolme lasta. Silitän pyykkiä ehkä 3-4 päivänä viikossa. Tulen töistä n. puoli viiden aikoihin. Pojat on teini-iässä, joten aika harvoin jää ruokaa yli. Tai jää sitä siis yli, mutta ei niin, että koko perhe söisi siitä toisenkin kerran. Kaupassa käyn ehkä 3 kertaa viikossa. Vapaapäivistä toinen kuluu siihen, että käyn äidilläni auttelemassa. 

Lukujärjestys on vähän hankala toteuttaa, kun viikot on erilaisia. Mutta voisin yrittää tunkea johonkin kohtaan kaksi kuntosalitreeniä, niin sitten tuo olisi varmaan aika ok.

Aloin tätä jotenkin miettiä, kun lääkäri kysyi "tuleeko jumpissa lainkaan käytyä". Ei juuri tule, kun tykkään kestävyyshommista enemmän. Ja juu: voi tehdä kotijumppaa, mutta eipä tule sitäkään tehtyä.

Vierailija
5/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykkiä pesen ehkä neljänä päivänä viikossa, meillä on kolme lasta. Silitän pyykkiä ehkä 3-4 päivänä viikossa. Tulen töistä n. puoli viiden aikoihin. Pojat on teini-iässä, joten aika harvoin jää ruokaa yli. Tai jää sitä siis yli, mutta ei niin, että koko perhe söisi siitä toisenkin kerran. Kaupassa käyn ehkä 3 kertaa viikossa. Vapaapäivistä toinen kuluu siihen, että käyn äidilläni auttelemassa. 

Lukujärjestys on vähän hankala toteuttaa, kun viikot on erilaisia. Mutta voisin yrittää tunkea johonkin kohtaan kaksi kuntosalitreeniä, niin sitten tuo olisi varmaan aika ok.

Aloin tätä jotenkin miettiä, kun lääkäri kysyi "tuleeko jumpissa lainkaan käytyä". Ei juuri tule, kun tykkään kestävyyshommista enemmän. Ja juu: voi tehdä kotijumppaa, mutta eipä tule sitäkään tehtyä.

Et sitten kertonut lääkärille tuota kaikkea, mitä teet? Sanoit vain että "liikut jonkin verran"?

OIkeasti, sä liikut jo nyt paljon. Jo tuo 28 km pyöräilyä kolmesti viikossa riittäisi suurimmalle osalle.

Vierailija
6/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentäisin tuota ylenpalttista lenkkeilyä ja kävisin sen sijaan salilla. 

Vierailija
7/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja porukka jaksaa röllille vastailla....

Vierailija
8/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikut enemmän. Yksinkertaista.

Vierailija
9/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitäisi liikkua enemmän?

Vierailija
10/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urkki sanoi aikoinaan näin: Ylös, ulos ja lenkille! Kaikki syyt, jotka estävät liikunnan, ovat tekosyitä!

Vierailija
11/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin mielestä pitäisi käydä jumpissa. Kai se liittyy iän myötä katoavaan lihasmassaan, olen 45-vuotias. 

Kieltämättä kyllä tuli itsellekin sellainen fiilis, että lääkäri ei juuri kuuntele potilaiden elämäntilanteita. Mutta nyt teen lupauksen mennä lauantaina aamulla salille. Olkoon se sitten se elämästäni puuttuva jumppa.

Vierailija
12/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitko terveydellisistä syistä lisää liikuntaa vai miksi? Kuulosti vähän robotilta tuo lääkäri, kaikki eivät viihdy ryhmätunneilla. Teet tekstin mukaan tosi paljon kotitöitä. 

Onko lenkkipolun lähellä kuntoilulaitteita tai kuntoportaita? Niistä olisi ehkä helppo aloittaa. 

Itse jumppaan ja venyttelen pallon ja kuminauhan kanssa kotona 5-15 min kerralla. Voi tehdä milloin vain ja on lempeää. Ollaan kolmannessa kerroksessa ilman hissiä joten "kuntoportaaat" tulee monta kertaa päivässä, roskikset ja pyykkitupa naapuritalon vieressä. Kävelyäkin voi monipuolistaa kyykyillä ja venytyksillä. Metsässä liikkuminenkin on monipuolista. 

Vierailija
13/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisokin voi välillä tehdä kotitöitä,ruokaa ja käydä kaupassa, sanot et sä käyt salilla. Tai joskus jos meillä tiukka aikataulu, tulen töistä myöhään ja on treenejä yms. niin olen ostanut sellaset ruoka ainekset et meillä teinikin tekee joskus ruuan, jos hän nyt sattuu ekana kotiin ja on nälkä. Tekee mielellään, kun on oppinut jotain keittiö taitoja. Tai sit ostat nilkka ja rannepainot,voi sitä vihanneksia pilkkoa painot ranteissa ja nostella jalkoja samalla kun hämmentää kattilaa.

Vierailija
14/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ehkä sen 7-10km lenkin voi vaihtaa salilla käymiseen. 

Vierailija
15/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin mielestä pitäisi käydä jumpissa. Kai se liittyy iän myötä katoavaan lihasmassaan, olen 45-vuotias. 

Kieltämättä kyllä tuli itsellekin sellainen fiilis, että lääkäri ei juuri kuuntele potilaiden elämäntilanteita. Mutta nyt teen lupauksen mennä lauantaina aamulla salille. Olkoon se sitten se elämästäni puuttuva jumppa.

Joo, se on totta, että vaihdevuosissa estrogeenin vähentyessä naisten lihasmassa vähenee ja siksi lihaskuntotreeniä suositellaan.

Mutta sinun tapauksessasi sen salitreenin lisäämisen voi tehdä niin, että korvaat sillä jonkun toisen liikunnan. Aerobista liikuntaa saat jo riittävästi pelkästä työmatkapyöräilystä ilman lenkkeilyjäkin.

Vierailija
16/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdat lenkit saliksi.

Vierailija
17/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit toki tehdä kotona kehonpainotreeniä tai jumppaa. Youtubesta treenivideo pyörimään. Ei liikkumista ja voit tehdä vaikka pyykkikone pyörii jne,

Vierailija
18/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että syynä on juuri iän myötä katoava lihasmassa. Ja sitten mun kuntoliikunta on aika lailla jaloilla, ylävartaloa varmaan pitäisi treenata just kuntosalilla.

En saa itseäni ryhmäliikuntatunneille, mutta just tuollainen ulkokuntosali on lähistöllä ja koitan siellä ruveta käymään säännöllisesti. 

Kotitöitä on aika paljon, meillä on kolme urheilevaa lasta. Pyykkiä tulee sen takia paljon ja ruokaa kuluu. 

Itselle tuollainen kävely, lenkkeily, pyöräily, hiihto, kuntoportaat, liikkuminen luonnossa on helppoa ja mieleistä, mutta lihaskuntoharjoittelu aikamoista tervanjuontia. 

Vierailija
19/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskalle liikkujalle sopii ryhmäohjattu, kukaan ei seuraa mutta antaa innoitusta. 

Vierailija
20/27 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskalle liikkujalle sopii ryhmäohjattu, kukaan ei seuraa mutta antaa innoitusta. 

Luitko sä aloitusta ollenkaan, kun kerran puhuit laiskasta liikkujasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi