Miksi vaatetarjonta miehille todella rajoittunutta?
Itseasiassa vaimoni kiinnitti tähän asiaan huomiota kun olimme ostosreissulla ja kävimme monessa liikkeessä. Vaateliikkeissä 80% tilasta varattu naisten vetimille ja miehille tarjotaan lähinnä "rentoa" lippalakkihupparifarkkuosastoa typerine logoineen tai tylsää isoisoisän aikaista wannabebusinessman -tyyliä (ja nuoremmille ehkä jotain skeittarihippelishoppelisimitaatiota). Mikäli haluaa jotain vähänkin erilaista niin joutuu etsimään ja shoppailemaan netistä.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
No ei muuta kuin temuttamaan. Sieltä löytyy vaikka mitä erikoista.
Mieluummin muilta sivuiita kuin kiinalaista ala-arvolatuista paskaa.
Ap
Vierailija kirjoitti: Mikset tee itse?
Osaisinkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Mikset tee itse?Osaisinkin.
Ap
Opettele. Ei koneet montaa tonnia maksa.
Voit rajoituksetta käyttää ihan kaikkia myynnissä olevia vaatteita.n
Rajaaminen miesten ja naisten vaatteisiin on omien korviesi välissä.
Olen ihmetellyt samaa. Aika ankeaa olla persoonallinen mies.
Millaisia vaihtoehtoja kaipaisit hupparien ja pukujen välimaastoon? Esimerkiksi nahkatakkeja ei välttämättä löydy perusmarketista, mutta omista liikkeistään kylläkin. Vaikkapa Zalandosta ja muista nettikaupoista löytyy vaatteita moneen lähtöön.
Miesten vaatteet ovat kuitenkin paljon laadukkaampia kuin naisten vaatteet ja hintakin on usein edullisempi kuin vastaava saman merkin naisten vaate
Naisille tarjotaan klassista tyyliä, rentoa huppari/neule/farkut/t-paita tyyliä ja sitten sitä mikä on milloinkin muotia. Tarkemmin katsottuna ei se valikoima niin paljon parempi olekaan, vaikka vaihtoehtoja on määrällisesti enemmän, koska lähemmin tarkasteltuina ovat lähes toistensa kopioita. Jos haluat jotain erilaista, joka ei juuri nyt satu olemaan muotia, verkkokaupasta on tilattava.
Et edes itse kiinnittänyt tähän huomiota ennen kuin vaimosi mainitsi? Vaimo haluaisi sinun pukeutuvan eri tavalla ja valittaa aiheesta? Ihan vinkkinä, että naisten tarjonnasta vähintään 50% täyttä turhaketta, jota väkisin myydään alessa kauden jälkeen. Veikkaan, että myös naisten kulutustottumukset ruokkivat tätä. Iso osa naisista on himoshoppailijoita, jotka ostavat jatkuvasti uusia vaatteita, juoksevat jatkuvasti muuttuvien muoti-ilmiöiden perässä ja perinteinen klassinen ja ajaton mallisto ei kelpaa kuten usein miehille se taas on ominaisempaa. Vastapainona tässä on se tosiasia, että naisten vaatteet valmistetaan heikompilaatuisista keinokuiduista, kun taas miesten vaatteissa käytetään luonnonkuituja. Tästä seuraa, se että miesten vaatteet ovat kestävämpiä, pysyvät hyvänä pitkään, mallit ovat ajattomia, toki niitä muokataan aikakausiin sopiviksi. Esim puku- ja bisnesstyyli on muuttunut paljonkin vuosikymmenten vaihtuessa.
Itse naisena suosin miesten vaatemallistoa usein esim neulepaitoja ostaessa, juurikin sen vuoksi että naisten vaateosastolta ei juurikaan luonnonkuituja löydy. Jos löytyy, ovat ne ihan eri hintagategoriassa kuin miesten vastaavat.
Veikkaan, että jos valikoima olisi yhtä laaja, kuin naisille, ei kauppa todennäköisesti kävisi samalla tavalla. Miehet arvostavat vaatetuksessa naisia enemmän kestävyyttä ja ajattomuutta
Hieman asian sivu, kun appiukko kuoli niin sain hänen käytetyn nahkatakkinsa kierrätykseen ja hyvä niin. Meni useampi vuosi ja se sitten alkoi kulua tai siis väri haalistua kirjavaksi niin poikani toi synttärilahjaksi saksalaisen poliisin uuden nahkarotsin, jostain ylijäämäkaupasta (näkyy POLIZEI selässä kun läheltä katsoo vinovalossa). On paksua nahkaa, tosi raskas ja jäykkä, joten olen ruvennut epäilemään että onkohan jonkinlainen terä- tai viiltosuojakerros rakenteissa? Nyt on wanhapierulle (M68) rotsia loppuiäksi.
Hyvin hoidetulta kirpputorilta, täällä päin SPR:n, voi mieskin löytää laadukasta ja persoonallista päällepantavaa, edullisesti. (Laatuvaate kestää seuraavallekin käyttäjälle.)
Tuttu nainen, 185 cm pitkä, ostaa hänkin neuleita vaateliikkeiden miestenosastoilta, sopivat paremmin pitkäselkäiselle ja -käsivartiselle, monet värit ja kuviot käyvät myös naisille, laatu paljon parempi, yleensä myös hinta edullisempi. Niin ja myös sukkia ostaa sieltä. Nmä ovat ns. vanhanajan vaatekauppoja, eivät marketteja tai nuorisoputiikkeja. Suomalaiset nettikaupat kannattaa myös tutkia, ei kaikkea tarvitse ulkomailta hankkia.
Vierailija kirjoitti: Mikset tee itse?
Ennätysmäärä pukuompelijoita ja vaattureita on työttömänä. Heidän palvelunsa eivät ole niin kalliita kuin kuvitellaan. Itselle teetettyyn voi jo tekovaiheessa jättää sellaisen viiden kilon painonvaihteluvaran saumojen sisään. Kertaalleen mittojen mukaan tehtyjä kaavoja voi käyttää seuraavan vaatteen tekemisessä. Sinällään yksinkertaisella, mutta mittojen mukaan tehdyllä kaavalla, saa lukuisan erilaisen näköisiä versioita samasta vaatemallista.
Jos säilyttää mittansa, ei tarvi siis teettää joka kerta alusta lähtien kaavoja ja se toinen, kolmas jne tulevat ensimmäistä edullisemmiksi, mikäli materiaali itsessään ei ole jotain paljon vaikeammin ommeltavaa tai vaatteeseen tarvi tehdä paljoa työtä vaativaa kirjailua tai vastaavaa.
Suomen kivijalkaliikkeiden tarjonta on melko ankeaa naisillekin ja täällä menestyvät lähinnä halpaketjut. Kaikki vähänkin mielenkiintoisempi löytyy nettikaupoista nykyään.
ASAP Rockylla on aivan ihana tyyli.
No ei muuta kuin temuttamaan. Sieltä löytyy vaikka mitä erikoista.