Mihin tarvitaan lakia sukupuolen vaihtamisesta?
Suomessa on mahdollista vaihtaa virallisissa asiakirjoissa, tietojärjestelmissä jne. oleva sukupuoli. Mutta mihin tällaista lakia tarvitaan?
Jokainen voi sukupuolestaan riippumatta pukeutua miten haluaa, meikata jos siltä tuntuu, harrastaa mitä huvittaa, valita itse oman työnsä ja koulutuksensa, mennä armeijaan jne.
Jos siis joku kokee samaistuvansa enemmän vastakkaiseen sukupuoleen, voi ihan vapaasti tehdä "vastakkaisen sukupuolen" juttuja. Ei siihen tarvita vastakkaisen sukupuolen henkilötunnusta.
Kommentit (121)
Ei sillä varmaan sinänsä ole mitään suurempaa juridista merkitystä täällä, kun muutkin lait on melko sukupuolineutraaleja. Mutta sillä saattaa olla enemmän merkitystä esimerkiksi jos muuttaa ulkomaille ja on vaikka naimisissa niin, että vaihdetun henkilötunnuksen perusteella kyseessä on heteroliitto. Jos kyseisessä maassa ei tunnusteta samaa sukupuolta olevien avioliittoa, sillä henkilötunnuksen vaihtamisella voikin olla aika paljonkin merkitystä.
Mutta varmaan lähtökohtaisesti Suomessa sillä on lähinnä merkitystä henkilölle itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Sitä tarvittiin siihen, että jatkossa ei ihmisten tarvitse silpoa kehoaan leikkauksilla ja poistaa lisääntymiskykyään, sillä se on brutaali jäänne jostain keskiajalta. Asia hoituu omailmoituksella. Minulla ei ole siihen tarvetta enkä tiedä noista asioista sen enempää, mutta uskon sen tarkoittavan sitä, ettei minulla pidäkään olla mielipidettä asiasta, joka ei minua kosketa ja johon en osaa samaistua.
Eli siis ihmiset menevät lääketieteellisiin toimenpiteisiin yhteiskunnan pakottamana, ja vastaisuudessa ahdistus omasta sukupuolesta poistuu, kun hetun loppuosa vaihtuu? Mielenkiintoista tuo, että ei pidä olla mielipidettä asiasta, joka ei just henkilökohtaisesti kosketa. Päteekö tää ihan kaikkeen muuhunkin, vai ainostaan transjuttuihin?
Vierailija kirjoitti:
Sitä tarvittiin siihen, että jatkossa ei ihmisten tarvitse silpoa kehoaan leikkauksilla ja poistaa lisääntymiskykyään, sillä se on brutaali jäänne jostain keskiajalta. Asia hoituu omailmoituksella. Minulla ei ole siihen tarvetta enkä tiedä noista asioista sen enempää, mutta uskon sen tarkoittavan sitä, ettei minulla pidäkään olla mielipidettä asiasta, joka ei minua kosketa ja johon en osaa samaistua.
Jos haluaa olla toista sukupuolta niin sitten pitää olla sitä toista sukupuolta. Eikä esittää miestä joka on muka oikeasti nainen vaikka on yhä edelleen mies.
Laittomuuden salaisen vaikutuksen edistämiseen. Eliitit haluavat kahmia kaiken vallan itselleen. Sukupuolen sotkeminen yksi työkalu tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis ihmiset menevät lääketieteellisiin toimenpiteisiin yhteiskunnan pakottamana, ja vastaisuudessa ahdistus omasta sukupuolesta poistuu, kun hetun loppuosa vaihtuu? Mielenkiintoista tuo, että ei pidä olla mielipidettä asiasta, joka ei just henkilökohtaisesti kosketa. Päteekö tää ihan kaikkeen muuhunkin, vai ainostaan transjuttuihin?
Jotkut menivät, jotkut haluavat itse yhä ottaa leikkauksia. Etkö erota, mitä eroa on sillä, että pakotetaan tai tekee vapaaehtoisesti?
Ja kyllä, se pätee ihan kaikkeen. Jos en tiedä asiasta tarpeeksi, että voisin muodostaa siitä mielipiteen, niin en muodosta siitä mielipidettä. Ilman pohjaa se kun ei ole edes mielipide, vaan täysin perseestä temmattu haku uskoa johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut menivät, jotkut haluavat itse yhä ottaa leikkauksia. Et
Halu*
Kyllähän se on niin että miehet pelaavat jalkapalloa ja jääkiekkoa ja naiset kutovat sekä meikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut menivät, jotkut haluavat itse yhä ottaa leikkauksia. Et
kö erota, mitä eroa on sillä, että pakotetaan tai tekee vapaaehtoisesti?
Ja kyllä, se pätee ihan kaikkeen. Jos en tiedä asiasta tarpeeksi, että voisin muodostaa siitä mielipiteen, niin en muodosta siitä mielipidettä. Ilman pohjaa se kun ei ole edes mielipide, vaan täysin perseestä temmattu haku uskoa johonkin.
Ketään ei pakoteta menemään mihinkään transtoimenpiteisiin. Ne ovat vapaaehtoisia.
Sinulla ei ole asiasta tietoa, mutta kuitenkin nyt olet täällä kertomasta asioista. Miksi?
Mun syyni vastustaa tätä lakia on se, että sukupuoli on ihan olemassa oleva asia. Se on kehollinen ominaisuus. Ihminen syntyy mieheksi tai naiseksi (on olemassa toki myös sukupuolen kehityksen häiriöitä, joista voimme keskustella erikseen, jos haluat). On olemassa ihmisiä, jotka syystä tai toisesta kokevat, että oma sukupuoli on heille vieras, mutta se ei tee heistä vastakkaisen sukupuolen edustajaa. Ei ole olemassa tieteellistä näyttöä, että ihminen voi syntyä väärään sukupuoleen. Tämä laki rapauttaa koko juridisen sukupuolen käsitteen. Nythän nähtiin esim. tämä uimahallijuttu, jossa miestä, juridiselta sukupuoleltaan naista, estettiin menemästä naisten pukuhuoneeseen. Eli mitä tuossa tapauksessa tarkoitti juridinen sukupuoli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut meniv
No tiedän minä sen verran, miten uusi translaki eroaa vanhasta. Se on yleissivistystä. Se ei ole yleissivistystä, että rupean määräilemään, miten muut elävät elämäänsä.
Selkein esimerkki on läpimenevät tran sut. Siis jos näytät vaikka mieheltä mutta papereissas lukee nainen, jokainen joka ne paperit tarkastaa luulee ettei ole omat paperit kyseessä
"No tiedän minä sen verran, miten uusi translaki eroaa vanhasta. Se on yleissivistystä. Se ei ole yleissivistystä, että rupean määräilemään, miten muut elävät elämäänsä."
Ei tässä ole kyse siitä, että sinä määräilet. Lainsäädännössä on kyse siitä, että valtio määräilee. Se määräilee aika paljon kaikkea muutakin, kuten aikuisena tiedät.
Varmaan siksi ettei tule väärinkäytöksiä.
Muutenhan sitä sukupuolta voisi muuttaa kaikenmaailman pelleilijät.
Vierailija kirjoitti:
Selkein esimerkki on läpimenevät tran sut. Siis jos näytät vaikka mieheltä mutta papereissas lukee nainen, jokainen joka ne paperit tarkastaa luulee ettei ole omat paperit kyseessä
Silloinhan tuo ihminen on käynyt läpi transprosessin, eikä hän tarvitse itseilmoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi ettei tule väärinkäytöksiä.
Muutenhan sitä sukupuolta voisi muuttaa kaikenmaailman pelleilijät.
Nythän sen voi muuttaa omalla ilmoituksella kerran vuodessa.
Lain voi myös aina kumota. Miksei porvarihallitus tee niin?
Ainahan näitä marginaaliryhmiä on ollut, ei mitään uutta. Ne vaan ovat olleet ennen kaapeissaan (ja ovat sitä usein vieläkin), mutta lakimuutoksilla pyritään takaamaan heillekin ihmisarvoinen elämä.
Sciencen vastainen laki tulisi tosiaan kumota per heti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinhan tuo ihminen on käynyt läpi transprosessin, eikä hän tarvitse itseilmoitusta.
Lueppas aloitus uusiks
Vierailija kirjoitti:
Ainahan näitä marginaaliryhmiä on ollut, ei mitään uutta. Ne vaan ovat olleet ennen kaapeissaan (ja ovat sitä usein vieläkin), mutta lakimuutoksilla pyritään takaamaan heillekin ihmisarvoinen elämä.
Miten se, että sukupuolen voi vaihtaa omalla ilmoituksella, takaa ihmiselle ihmisarvoisen elämän? Minusta se lähinnä rapauttaa sukupuolen käsitettä yhteiskunnallisesti.