Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niskajumi/kipu, apua?

Vierailija
30.09.2025 |

Eli niska on ollut jo ehkä kk kipeä. Kivun/jumin määrä vaihtelee päivästä riippuen. Olen syönyt relaksanttia, tehnyt kevyitä niska harjoitteita, ostin uuden tyynyt ja patjan, kokeillut lämpöhoitoa. Nyt varasin vielä fyssarille ajan huomiselle kun meni osa yöstä valvoessa.

Eli niska tuntuu etenkin aamuisin jumiselta, on ollut puutumista käsissä. Nyt illalla hetken makoiltuani sängyssä alkoi tykyttävä päänsärky joka valvotti osan yöstä. Niska tuntuu kireältä päätä kääntäessä ja hartiat myös. Mitä tällä kannattaisi tehdä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan särkyyn buranaa ja panadolia yhtä aikaa. Kun kipu vähenee niin saa niskat rentoutettua paremmin. Väliin muutaman päivän kuureina. Lenkkeily helpottaa kun muistaa kädet pitää rentona. Jumppa ei mulle sopinut. Kylmää ja lämmintä vuorollaan niskaan. Hierojalla käynyt.

Vierailija
2/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa harrastan säännöllisesti. Kipulääkkeet ovat ongelma, aiheuttavat urtikariaa(minulla on ihottumasairaus joka pahenee tulehduskipulääkkeistä sekä panadolista). Siksi yritän etsiä lääkkeettömiä keinoja.

Onko kylmä vai lämpöhoito parempi ja miten sitä kannattaisi toteuttaa?

-ap

Vierailija
4/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuuko tuo jumi työstä? Tarkista työasentosi ja muista pitää taukoja, tauoilla teet taukojumppaa. Jos työsi on paikallaan oloa, lisää liikuntaa.

Vierailija
5/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viina ja pilvi sekaisin avaa varmasti yhden niskajäykkyyden.

Vierailija
6/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntaa harrastan säännöllisesti. Kipulääkkeet ovat ongelma, aiheuttavat urtikariaa(minulla on ihottumasairaus joka pahenee tulehduskipulääkkeistä sekä panadolista). Siksi yritän etsiä lääkkeettömiä keinoja.

-ap

Mitä tämä liikunta on?

Vierailija
7/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota kipulääkettä, kuuma 15min suihku niskaan, juo paljon vettä että ei johdu nestehukasta sekä käy tarvittaessa hierojalla

tarkista töissä työ ergonomia että et ole jatkuvassa niskajännityksessä, kädet eteenpäin, keppijumppaa välillä töissä, venyttelyä niskoille

Vierailija
8/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua auttoi roikkuminen. Menin pyöräkellariin ja siellä oli juuri sopivat "kahvat" katossa, joissa roikuin pari minuuttia kerrallaan, muu kroppa aivan rentona.

Vierailija
9/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa AIDS:in ensioireilta. "Niskakivusta se alkoi."

Vierailija
10/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Vuorollaan kylmää ja lämminta. Kylmä vähentää turvotusta lihaksissa ja lämmin rentouttaa. Sauvakävely myös tehokasta

Vierailija
11/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Lämpöä niskalle, kylmä saa sen pahemmin jumiin. Laita vaikka kuumavesipullo

Vierailija
12/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työergonomian lisäksi kannattaa tarkastaa vapaa-ajan ergonomia. Eli tuleeko paljon istuttua läppärin, tabletin tai puhelimen knssa kumarassa?

Nykyään kun töissä on ergonomia jo valvottua, se on yleensä tämä vapaa-ajan puoli, joka niskakipua tuottaa. Ruutuajan radikaali vähentäminen auttaa.

Vierailija
13/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Vuorollaan kylmää ja lämminta. Kylmä vähentää turvotusta lihaksissa ja lämmin rentouttaa. Sauvakävely myös tehokasta

Ei kylmää niskaan! Tuskin siellä mitään turvotusta edes on, vaan ylivenyttyneet ja kireät lihakset 

Vierailija
14/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntana on lenkkeilyä, pyöräilyä, lihaskuntoa jne.

Työ on myös liikkuvaa, enkä koe että nämä työasennot kuormittavat niskaan. Lääkkeet on tosiaan ongelma, tähän saakka olen mieluummin ollut ilman(relaksantti ei ongelma)koska tuo kipulääkkeiden haitta on todella iso ja voi kestää päiviä yhdenkin tabletin jälkeen.

-ap

Vierailija
15/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Qigong neck-harjoitteet Youtubesta

Vierailija
16/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ on myös liikkuvaa, enkä koe että nämä työasennot kuormittavat niskaan. Lääkkeet on tosiaan ongelma, tähän saakka olen mieluummin ollut ilman(relaksantti ei ongelma)koska tuo kipulääkkeiden haitta on todella iso ja voi kestää päiviä yhdenkin tabletin jälkeen.

-ap

Mene kuntosalille.

Vierailija
17/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

väärät liikuntalajit. Sun pitää hankkia jotain sellaista liikuntaa, mikä tuo liikettä käsiin ja hartioihin ja niskaan. Se on verenkierto, joka lohaskumin avaa jos avaa. Nuo ei auta, ellet lenkkeile sauvakävelemällä.

Ja varsinkin pyöräily voi pahentaa niskajumia pahasti, koska pyöräilyasento on sellainen virtaviivaisedti maata kohti kumartunut, jossa sit niska väännetään kenolleen että näkee eteenpäin. Vaihda nyt ainakin se pyöräily johonkin muuhun siksi aikaa että saat niskasi kuntoon.

Vierailija
18/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liike on lääke eli yläkropan harjoitteita painoilla, jumppakepillä ja pallolla. Päivittäinen rullaus kallonpohjasta ristiselkään saakka ja olkapäille kunnon venytykset, sitten lämpötyyny. Tiikeribalsamia kipulääkkeen sijaan ja magnesiumia myös.

Vierailija
19/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös niskajumia joka on hankala. Itse sain hyvän avun jooga/tanssinopettaja Fatima Witickin niskanrentoutus liikkeistä. Voi että, miten hyvän fiiliksen sain niskaan. Hän neuvoo niskanrentoutukseen myös muuta kaularangan ja pään hellää rentoutusta. Tein ne kaikki liikkeet parina aamuna ja kyllä tuntui niska paremmalta. Liikkeet oli tosi helppoja. Kannattaa käydä katsomassa Fatima Witickin Instagram sivulta. Sieltä löytyy koko keholle hyviä liikkeitä, mutta itse keskityin niskajumiin. Hän on tehnyt kansiot liikkeistä jokaiselle kehonosalle, valitse niskajumi kansio ja kokeile.

Vierailija
20/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen siis ihan lihaskuntoa painoilla, esim ylävartalon liikkeitä. Mikä olisi parempi jos tuo ei ole ok?

Noita hoitavia voiteita täytyy myös miettiä tarkkaan koska urtikaria ottaa nokkiinsa myös useista iholle levitettävistä tuotteista.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi