Taas yskänrokko! Onko jokin vitamiinipuutos?
Ei, ei ole stressiä. Olen nukkunut hyvin. En ole tehnyt äärimmäistä fyysistä rasitusta. Enkä edes ole ollut auringossa.
Viimeiset 20 vuotta olen saanut sen kerran vuodessa, kun olen ollut auringossa paljon. Nyt tämä on jo neljäs kerta neljän kuukauden sisällä.
Onko jotain, mitä voin tehdä toisin? Jokin vitamiini?
Kommentit (26)
Reseptivapaana saa Aclovir-pillerit (25kpl) 5 päivän kuuriksi. Kun kerran nyt toistuu niin ostaisin tuon. Olen toisinaan syönyt kuurin pari viikkoa ennen jotain tärkeää matkaa, kun on ollut toistuvammin tuo yskänrokko kiusaamassa.
Ei sitä aina tiedä miksi kroppaa jostain syystä kyykkää ja vastustuskyky ei torju kaikkea. Jokin laukaisee viruksen aktiiviseksi.
Yskänrokko on herpes- infektio. Eli sun veressä on viirusta mikä aktivoituu välillä.
Sen kun kerran saa niin se on ikuinen riesa.
Toivottavasti ymmärrät olla tartuttamatta muita.
Vierailija kirjoitti:
Herpes on noin 90% ihmisistä..... Kaikilla se ei vaan aktivoidu.
Ei ole noin monella. Joskus koskaan bäitettiin noin. Se on noin 60 %:lla.
Mulla on kans Aclovir ihan reseptillä jatkuvasti käytössä ja silti jos sairastuu tai vastustuskyky heikkenee, niin meinaa tulla ja joutuu syömään vähän tujumman annoksen. Aclovir on siis viruslääke, sitä saa ilman reseptiä, mutta pitkäaikaiseen käyttöön kannattaa neuvotella lääkärin kanssa annostuksesta ja muista, ja siihen saa myös kela-korvauksen noin.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni syö tabletteja säännöllisesti. Aina ei silti täysin estä.
Kuka tuon takia syö säännöllisesti tabletteja. Jos joskus huuleen tule pikku rakkula. Kun tulossa, niin heti zovirax-voide käyttöön, nopeammin ohi ja menee pienin oirein.
D vitamiinin vajaus. Tarkista mmol verestä ja ota lisää niin että piisaa.
Ennen tuli harvoin, useampi vuosi saattoi olla väliä. Korona/rokotteiden jälkeen tullut useamman kerran vuodessa. Selkeä ero.
Tosiaan välillä se rakko tulee useamman kerran kuukaudessa ja sitten voi olla vuosia taukoa, ettei kertaakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuon takia syö säännöllisesti tabletteja. Jos joskus huuleen tule pikku rakkula. Kun tulossa, niin heti zovirax-voide käyttöön, nopeammin ohi ja menee pienin oirein.
Näkisitpä nämä puolen pään kokoiset "pikku rakkulat", voi olla tosi kivulias ja vittimäinen vaiva, mulla tulee myös nenän sisälle ja kun syön tabletteja, niin ei tule mihinkään
Itsellä Valavir resepti estolääkkeenä.Silti rakkula n. kerran vuodessa.Nuorempana rakkula pari kertaa vuodessa ja todella kipeä.Käy ihmeessä lääkärissä kysymässä vaihtoehtoja.Tsemppiä!
Jos herpes aktivoituu usein, kannattaa tarkistaa ettei kasvojenpesuaineessa tai hammastahnassa ole ainetta nimeltä sodium lauryl sulfate. Se on vaahdonmuodostaja joka saattaa ärsyttää ihoa ja limakalvoja. Varsinkin hammastahnoissa tuo aiheuttaa helposti ongelmia.
Puolisolla herpes puhkeaa nykyään ehkä 2x vuodessa kun jätti tuon aineen hammastahnasta pois. Aiemmin oli pienestäkin stressistä rakkula huulessa.
Auttaa muuten myös aftoihin, jos niitä tulee usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi lukea aloitus. Oliskos aloituksessa "jos joskus pieni rakkula.." Ja tuo voide nyt on täysin turha.
Voit vaikka kohdata tosiasiat.
Se sinun "yskänrokko" on herpes.
Herpes on viruksen aiheuttama tartuntatauti, joka ilmenee tyypillisesti rakkuloina huulilla tai sukuelinalueella.
Virus jää tartunnan jälkeen elimistöön ja voi aktivoitua ajoittain. Ei sitä kukaan voi tietää, mistä tuo virus juuri sinun kohdalla aktivoituu.
Vastustuskyky heikkenee vanhemmiten, joten alkaa puhjeta useammin. Ei voi mitään.
D-vitamiini ja hyvä fyysinen kunto.