A-studio: Ulkomaisten työntekijöiden hyväkikäyttöä puolessa tutkituista yrityksistä
Tere Sammallahti koittaa puolustaa yrityksiä A-studiossa vähätellen ongelmaa ja syyttäen Marinin hallitusta.
Kommentit (129)
Menkää töihin vitosen tuntipalkalla ja kuluttakaa saamari.
T. Ek
Vierailija kirjoitti:
Olin raksatöissä ja siinä firmassa ulkomaalaiset kertoi että saivat 5 euroa tunnissa ja minä sain 17 euroa. Olin myös telakalla maalaamassa laivaa ja sielläkin ulkomaalaiset kertoi etttä saavat 5-7 euroa tunti.
Jossain mediassa oli kanssa juttua 4 euron metsureista. Marja-alalla saatiin yksi ihmiskauppavyyhti tuomioineen istuttua käräjillä, niin nyt tulee jo seuraavaa käsittelyyn.
Minkä takia meillä on yrityksiä, joiden mielestä työntekijälle ei kuulu palkka työstään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin raksatöissä ja siinä firmassa ulkomaalaiset kertoi että saivat 5 euroa tunnissa ja minä sain 17 euroa. Olin myös telakalla maalaamassa laivaa ja sielläkin ulkomaalaiset kertoi etttä saavat 5-7 euroa tunti.
Jossain mediassa oli kanssa juttua 4 euron metsureista. Marja-alalla saatiin yksi ihmiskauppavyyhti tuomioineen istuttua käräjillä, niin nyt tulee jo seuraavaa käsittelyyn.
Minkä takia meillä on yrityksiä, joiden mielestä työntekijälle ei kuulu palkka työstään?
Metsähallituksellakin on noita 4€:n metsureita alihankintaketjun alimmaisena.
Mites jos valvottaisiin paremmin? Virolaiset firmat, ukrainalaiset johtaa firmoja ja palkkaa maanmiehiään. Eipä ihme, että ei ole töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsähallituksellakin on noita 4€:n metsureita alihankintaketjun alimmaisena.
Kun mihin tahansa työhön varataan x määrä rahaa niin siitä suurin osa menee muille kuin työn tekijöille. Sanotaan että metsäpalstan istutukseen on varattu kymppitonni niin jostain pitää löytää tonnilla työn tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Mites jos valvottaisiin paremmin? Virolaiset firmat, ukrainalaiset johtaa firmoja ja palkkaa maanmiehiään. Eipä ihme, että ei ole töitä.
Mielestäni pitäisi olla kansallinen vihjepalvelu, mihin epäilyksiä voisi ilmoittaa yksinkertaisesti ja anonyyminä. Olisi pienempi riski esim. ilmiantaa oma työntantaja, kuten esim. minun tapauksessa. Samoin yritykset pitäisi julkaista mediassa ja mielellään röykkyyttää muutenkin julkisuudessa. Alinhankintaketju ei saa olla mikään selitys joka vapauttaisi vastuussa.
Pääurakoitsijoille pitää lätkäistä myös kunnon sanktiot, myös alihankkioiden laiminlyönneistä.
Kun puolessa tutkituista löytyy väärinkäytöksiä niin tuo homma on erittäin laajalle levinnyttä. Voisi sanoa että se on maan tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöyristyttävää että niin moni yritys hyväksikäyttää ulkomaisia työntekijöitä!!
Onko tämä käsitys "paikallisesta sopimisesta" ?
Kyllä se on kun siinä jää kato enemmän rahaa ahneen käteen. Oikeasti pitäisi lisätä harmaan talouden tutkintaa. Suomessa on vain 20 talousrikostutkijaa kun ruotsissa on 200.
Nää Kokoomus-Teretkö haluaisi talousrikostutkintaa, veronkiertotakoushan on niiden ihanne 😆