Miten noilla hyvinvointialueilla on tarkoitus hoitaa potilaita, asiakkaita, kun vähennetään henkilökuntaa?
Nytkään ei ole riittänyt henkilökuntaa hoitamaan tai tekemään lakisääteisissä rajoissa työtään. Onko tarkoitus vähentää tehtäviä? Hoidetaan vain jotain sairauksia tai asiakasryhmiä ja jätetään osa oman onnensa nojaan?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno ajoitus tuolla Lapin hyvinvointialueella aloittaa yt:t, jotka kohdentuvat hoitohenkilöstöön ja tukipalveluihin. Tavoite säästää 700 henkilötyövuotta (=600 - 700 hlön palkat).
Turistikausi tulossa: joulumatkailu, siitä sitten siirtyminen kevään laskettelukauteen, jne. Kuka tuonne suostuu enää kausitöihin, kun siellä ei pelaa terveydenhuolto. Toimenpide häätää hyvin myös matkailun ja turismin, koska
a)ei ole tarjontaa, koska ei ole työvoimaa > turistipalvelut katoavat, ja koska ei ole turistipalveluja tarjolla ei ole myöskään turisteja, jotka TOISIVAT SITÄ RAHAA,
b)myös turistit tarvitsisivat terveydenhuoltopalveluja, joita kohta siis ei Lapin alueella ole.
Hyvin vedetty. Vitsi mitä suomalaisaivojen ilotulitusta taas kerrannaisvaikutuksia ja seuraamuksia miettimättä.
Työnantajien kuuluu järjestää lakisäätein
Lakisääteinen työterveyshuolto on sitten suppeimmillaan työhöntulotarkastus ja pakolliset rokotukset. Jopa houkuttaa. Paskatyönantajat (seimm vuokratyöfirmat) käyttävät usein tuota,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päälliköitä ja johtajia on niin paljon että päät kolisee eikä he itsekään tiedä aina mitä heidän pitäisi tehdä.
Oliko ihan lähdettä laittaa? Että virkakunta olisi lisääntynyt?
En siis kysy vaaleilla valituista edustajista vaan johtajista, isoista ja pienistä pomoista?
Pelkäätkö työpaikkasi puolesta, penkinkuluttaja
Ja miten nämä yt:t nyt liittyy työterveyteen, mikä on yleensä yksityisten järjestämää? Pysykää aiheessa, ihmiset.
Pirhan hoitohenkilökunta saikuttaa keskimäärin 22pv/henkilö vuodessa. Aika sairasta porukkaa.. Eiköhän tuolta löytyisi nopeimmin se puuttuva henkilökunta.
Terveydenhoito varsinkin vanhuspuolella on siitä helppoa, että se on itsensä korjaava ala. Kun säästetään ja hoito heikkenee, asiakkaat kupsahtaa ja töitä on vähemmän. Tämä jo näkyy, kun oman äitini hoitopaikassa muutaman vuoden olen jo touhua seuraillut.
Vierailija kirjoitti:
Pirhan hoitohenkilökunta saikuttaa keskimäärin 22pv/henkilö vuodessa. Aika sairasta porukkaa.. Eiköhän tuolta löytyisi nopeimmin se puuttuva henkilökunta.
Hlökunta vedetään niin piippuun, että on pakko saikuttaa. Tuplavuoropyyntöjä yms. muuta säätöä jatkuvasti.
No eihän ne hoidakaan!
Itse seurustelin kuumeessa, laryngitiksessa ja poskiontelontulehduksessa 3 vkoa tk-chatin kanssa, viikkoa myöhemmin 1. kontakti hoitajaan joka ehdotti nenäsumutetta ja -kannua (joita olin jo käyttänyt 4 vkoa!).
Sitten olinkin jo niin sairas että oli pakko mennä yksityiseen hakemaan lopultakin ne antibiootit joita olin pyytänyt jo 3 vkoa aiemmin tk:sta. Kiva maksaa turhasta tk:een ja kalliisti yksityiselle
Vattu tätä maata!!! Ja Pahoinvointialueita, sotesotkua ja konkurssikypsyyttä!!!
Jatkossa, jos hoitaja ei pysty tekemään nykyistä työtä niin työnantajan ei tarvitse järjestää sulle toista työtä.
Saa irtisanoa.
Ja hyvinvointialue irtisanoi tekstinkäsittelijät. Lääkärin sanelut kirjoittaa nykyään tekoäly.
Lausuntopalvelussa oli menossa käsittelyyn asia, että tekoäly tekee jatkossa sairaaloissa työvuorolistat ja lisäksi tulee älylattia jolloin hoitajia tarvitaan vähemmän.
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Tulee voimaan tammikuussa.
Ei yhtään mitenkään. Itse en saa kuntoutusta, jonka järjestäminen kuuluu hyvinvointialueelle. Eli jätetään potilaat heitteille. Vahvimmat ja onnekkaimmat selviytyköön itse ja muut sitten...
Tammikuusta alkaen irtisanomiseen riittää asiallinen syy.
Esim. saikuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään mitenkään. Itse en saa kuntoutusta, jonka järjestäminen kuuluu hyvinvointialueelle. Eli jätetään potilaat heitteille. Vahvimmat ja onnekkaimmat selviytyköön itse ja muut sitten...
En minäkään. En ole siivonnut vuokra-asuntoa vuoteen.
Jospa olisi tarkoitus että alkavat tekemään töitä vihdoin ja viimein. Aiemmin oli hoitohenkilökuntaa vähemmän ja ehtivät tekemään työnsä. Mitä enemmän henkilökuntaa sen laiskemmaksi menee
Nimenomaan, miten. Erittäin hyvä kysymys, johon ainakaan hyvinvointialueilla ei ole vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hlökunta vedetään niin piippuun, että on pakko saikuttaa. Tuplavuoropyyntöjä yms. muuta säätöä jatkuvasti.
Plus tilastoissa on mukana ympäri vuoden saikuttavat eläkkeen odottajat.
Jatkossa voi irtisanoa työntekijöitä, joille on kertynyt lisiä ja lomia 38 lomapäivää. Saikuttaminen niin saa irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kannattais maksaa veroja jos haluaa niillä tuotettuja palveluita. Ei se sen kummempaa ole kuin liikaa loisia käsi ojossa ja liian vähän maksajia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä arvelet että johtuu? Olisko esim huono työilmapiiri ja jatkuvat tuplavuorot yksi syy tähän.
Ei yksinkertaisesti hoideta.
Tai no hoitavat lopulta päivystyksessä kertoen miten se, tämä ja tuo pitäisi kyllä onnistua hoitaa terveyskeskuksessa, mutta ei esimerkiksi perussairauden kontrolliaikaa ole herunut senkään jälkeen, kun päivystys kirjasi, että pitäisi tehdä kontrollit, jottei tulisi päivystysreissuja.
Ok. No, jos ei kerran raha kelpaa valtion kirstuun, niin mikäs siinä (ne yksityisen valuutatsiirtyy pääsääntöisesti ulkomaisten omistajien tileille 😁). Voihan sen Lapin turismin saman tien lopettaa elinkeinona vaikka kokonaan, olet varmaan samaa mieltä?
Lainsäädäntö, ja varsinkin sen noudattaminen suomalaisessa terveydenhuollossa on varsin venyvä käsite, eikä työterveyshuollon järjestämistä kukaan niin innokkaasti valvo.