Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan some ahdistaa

Vierailija
27.09.2025 |

Nykyajan some on muuttunut todella ahdistavaksi monen asian vuoksi. Yhtenä esimerkkinä ihmettelen, että miksi ihmeessä itsensä myymisestä ja p*rnoilusta julkisesti sekä netissä on muuttunut yhtäkkiä normaalia toimintaa?! Tuntuu että suurin osa naisista myy jo itseään mm. Onlyfansissa jne. ja mainostavat sitä ylpeänä, vaikka monessa tapauksessa taustalla on mielenterveyshäiriöt ym, joita tuollainen ei varmasti ainakaan helpota. 

Lisäksi kaikki muukin postailu elämästä ja itsestä siloteltuna ja lavastettuna tuntuu ihan älyttömän typerältä, joista sitten tykkäillään porukalla ihan aivottomina. 

Myös kiusaaminen (lasten sekä aikuisten) netin kautta on julmaa ja järkyttävää ja kaikki leviää. Pettäminen myös valitettavasti monen parisuhteen ongelma, jota tuo some pahentaa.

Olen 32-vuotias, eli sitä ikäluokkaa, joka muistaa vielä ajan ennen somea. Toki myös itse olen ollut somessa jo kauan, siitä asti kun ne alkoivat yleistyä. Nyt olen kuitenkin ajatellut enemmän tätä typeryyttä, kuinka ihmiset ns. elävät laitteidensa kautta ja kaikki tuo paska mitä siellä on, alkaa valitettavasti normalisoitua ja hullummaksi menee. Monella sekoittuu jo todellinen elämä tuohon mitä netissä on. 

Olen pitänyt tietoisesti jo taukoa noista sovelluksista ja alkanut arvostamaan ihmisiä, joilla ei someprofiileja ole. Luultavasti tulen myös itse poistamaan profiilini, sillä tuo on aivan typerää ja kaukana normaalista luonnollisesta elämästä.

En halua myöskään jakaa lapsestani sinne mitään, sillä silloin olen vienyt häneltä itsekkäästi päätösvallan, haluaako hän joskus olla siellä vai ei. 

Onko muilla alkanut menemään maku jo tuohon? Vai onko tämä tosiaan asia joka on tullut jäädäkseen, vai vaan meidän sukupolvien muotijuttu.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut poissa sieltä ja ollut kivaa se. Mutta some se on tämäkin ja samoin kommenttikentät videoiden alla. Ihmiset eivät kommunikoi livessä aina ehkä ujoja, pitäisi kai mennä takaisin someen, mutta koin ahdistelua siellä ja tylyjäkin.

Vierailija
2/6 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei somea ole pakko käyttää, jos se ahdistaa. Itse olen ollut someton (jos keskustelupalstoja ei lasketa) jo 8 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vasta 5 vuotta, kun lähdin facebookista, ei ole ollut ikävä.

Vierailija
4/6 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtavan hyvä aloitus kolmekymppiseltä. 

Allekirjoitus täältä 

jokaiseen lauseeseesi, Ap.

Et tiedäkään, miten usein

kaipaan sitä aikaa, mitä me 

vielä elimme 15 vuotta sitten.

Nyt.. kaikkialla minut valtaa lähinnä 

puistatus, halu poistua paikalta. 

Maailma on muuttunut irvokkaaksi

ja epäaidoksi. Ei voi muuta sanoa. 

Vierailija
5/6 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei somea ole pakko käyttää, jos se ahdistaa. Itse olen ollut someton (jos keskustelupalstoja ei lasketa) jo 8 vuotta.

Someton = kaveriton. Lähes aina. 

Vierailija
6/6 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtavan hyvä aloitus kolmekymppiseltä. 

Allekirjoitus täältä 

jokaiseen lauseeseesi, Ap.

Et tiedäkään, miten usein

kaipaan sitä aikaa, mitä me 

vielä elimme 15 vuotta sitten.