Oletteko joskus tehneet huoli-ilmoituksen. Miten siihen on reagoitu ja miten nopeasti
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan taitaa riippua kunnasta. Joku pieni paikkakunta niin reagoidaan nopeammin. Suurissa nää hukkuu helposti byrokratiaan.
Oma kokemukseni läheisestäni tehdystä huoli-ilmoituksesta on Helsingistä. Siellä reagoitiin samana päivänä, kun ilmoitus meni perille.
Lapsista on joutunut tekemään, mutta häiriökäyttäytyminen julkisilla paikoilla jatkuu. Kotona on kuitenkin kaikki periaatteessa hyvin, niin ilmeisesti mitään ei voi viranomaiset tehdä.
Helsinki. Mitään ei tehty kunnes naapurin muistisairas sit sai pikku tulipalon tehtyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exästä tein pari kertaa kun meni aika tosi huonosti, toisella kerralla oli jo mennyt kämppäkin ja itsemurhauhka.
Taisivat aika pian ottaa yhteyttä, parin päivän sisään.
Siis sinuun vai Exään
Mieheen siis, eihän ne mulle mitään kerro. Taisivat soitella sekä mt-puolelta ja sosiaalitoimistosta miehelle, sehän näyttäisi tosi huonolta jos siellä on itsariuhka tiedoissa että kukaan edes kyselis perään. Osastopaikkaa tarjosivat ainakin ja asuntoasiassa ohjailivat useampaankin eri paikkaan.
Mikä on hätänä?
Miksi te teette näitä? Suomen lakien mukaan ketään aikuista ei auteta väkisin. Jos se vanhus tai päihdeongelmainen sanoo ettei halua apua, se on siinä. Sossuilla on kädet täynnä töitä ihan apua haluavienkin asiakkaitten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te teette näitä? Suomen lakien mukaan ketään aikuista ei auteta väkisin. Jos se vanhus tai päihdeongelmainen sanoo ettei halua apua, se on siinä. Sossuilla on kädet täynnä töitä ihan apua haluavienkin asiakkaitten kanssa.
Siksi, että jos jotakin hyvin ikävää tapahtuu niin on ainakin itse tehnyt etukäteen sen mitä voi tapahtuman estämiseksi. Kerrostalossa muistisairaan vahingossa aiheuttama tulipalo on varsin ikävä tapahtuma myös naapureille.
Itse soittelin tälläisen yhteydessä ensin isännöitsijälle ja sitten vanhuksen lähiomaiselle. Lähiomainen ei halunnut tehdä asialle mitään vaikka tiesi dementiasta joten siksi huoli-ilmoitus. Tässä auttoi se, että vanhus oli jo kaupungin ruokapalvelun piirissä.
Kun ilmoitus on tehty niin myöhemmin ei kunnan sosiaalitoimi voi väittää etteikö ollut tilanteesta tietoinen.
M59+
Jss 🤣