Ohimenevä täydellinen muistinmenetys TGA
Haluaisi kuulla onko Sinulla ollut tai oletko tuntenut henkilön kenellä on ollut tämä "ohimenevä täydellinen muistinmenetys TGA"
Minulla oli ja se oli kyllä traumaattinen kokemus näin jälkeen ajatellen. Haluaisin tietää miten olet kokenut sen ja oletko saanut sen uudelleen?
Minulla oli aivan äsken että siksi askarruttaa tuleeko helposti uudelleen vaikka netin terveystiedoissa on että ei uusi helposti. Mutta kuka tietää. Minä olin aivan "pois" tyttäreni huolehti minut sairaalaan missä palasin tajuihin. Ei mitään havantoa mistään.
Kerro minulle jos sinulla on ollut ja miten olet palautunut onko jäänyt traumaa tapahtuneesta? Tuleeko sinulla mieleen että saat muistinmenetyksen uudelleen vaikka ulkona niin mitä tapahtuu mihin menet , minulla tulee koska voin kertoa että silloin ei pysty huolehtimaan itsestään. Tuo on pelottavaa.
Minulla ei ole ketään tuttavaa kuka olisi saanut kohtauksen keneltä kysyisin asiasta.Odotan🍂
Kiitos paljon🌻
Kommentit (3)
Ohimenevällä täydellisellä muistinmenetyksellä (TGA, transient global amnesia) ja migreenillä on todettu selvä tilastollinen ja oireellinen yhteys. Vaikka TGA:n tarkkaa syytä ei tunneta, migreeni on yksi sen merkittävimmistä riskitekijöistä.
Keskeiset yhteydet
Lisääntynyt riski: Migreeniä sairastavilla on tutkimusten mukaan jopa 2,56 kertaa suurempi riski kokea TGA-kohtaus kuin muilla.
Yhteiset mekanismit: Molempiin tiloihin arvellaan liittyvän aivojen verisuoniston toimintahäiriöitä tai hermosolujen sähköisen toiminnan vaimenemista (cortical spreading depression), erityisesti aivojen takaosien verenkiertoalueilla.
Laukaisevat tekijät: Sekä migreeniä että TGA:ta voivat laukaista samat tekijät, kuten voimakas stressi, kova fyysinen rasitus tai äkilliset lämpötilan muutokset.
Ikä: Nuoremmilla potilailla (alle 50-vuotiailla) TGA esiintyy useammin nimenomaan migreenin yhteydessä, kun taas iäkkäämmillä se voi liittyä muihin tekijöihin.
TGA alkaa äkillisesti ja tärkein oire on kyvyttömyys muodostaa uusia muistikuvia. Siksi potilaat kyselevät toistuvasti samoja asioita, usein saman päivän tapahtumista. Lisäksi oirekuvaan kuuluu jonkinasteinen takautuva muistinmenetys. Tajunnantaso, käytös, oma minätunne, lähiomaisten nimien muistaminen ja älylliset toiminnot säilyvät kuitenkin normaaleina.
Mitään poikkeavia löydöksiä ei kliinisissä tutkimuksissa tule esiin. Taudin toteaminen perustuu ainoastaan kliiniseen arvioon, verikokeet ja kuvantamistutkimukset jäävät kaikki normaaleiksi. TGA:n tunnistaminen on kuitenkin tavallisesti helppoa, koska mikään muu neurologinen sairaus ei aiheuta juuri samanlaista oirekuvaa. Jos oirekuvassa tai kliinisessä tutkimuksessa on jotain poikkeavaa, tehdään tarpeellisia lisätutkimuksia."
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01151