Seksikumppani syytti sukuelinherpeksen tartuttamisesta - miehen tuomio nurin korkeimmassa oikeudessa
KKO:n mukaan ei voida poissulkea mahdollisuutta, että nainen olisi saanut herpestartunnan jo aiemmin toisaalta.
Korkein oikeus (KKO) on kumonnut kolmekymppisen miehen tuomion vammantuottamuksesta tapauksessa, jossa miestä syytettiin sukuelinherpeksen tartuttamisesta seksikumppaniinsa.
Asiassa oli kyse tapahtumista helmikuussa 2021, jolloin mies oli ollut naisen kanssa useita kertoja suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä.
He olivat ennen ensimmäistä sukupuoliyhteyttä keskustelleet sukupuolitaudeista. Mies oli sanonut, että hän oli käynyt testeissä ja ettei hänellä ole sukupuolitauteja.
Mies ei kuitenkaan kertonut naiselle, että hän oli aiemmin ollut sukupuoliyhteydessä henkilön kanssa, jolla oli sukuelinherpes. Mies sanoi, että koska hänellä ei ollut herpeksen oireita, häntä ei ollut testattu sen varalta.
Naisella oli myöhemmin helmikuun 2021 aikana todettu sukuelinherpes. Lääkärinlausunnon mukaan tartunta oli todennäköisesti saanut alkunsa edeltävien viikkojen aikana.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Eikös herpes voi tarttua kortsusta huolimatta?
Voihan se. Epätodennäköistä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä en ymmärrä. Tuosta miehen kertomuksesta nainen oli voinut päätellä että miehellä varmaan oli oireeton herpes. Nainen sntoi kuitenkin panna paljaalla, joten ihan oma vika kun hän sen sai. Mies kuitenkin todettiin syylliseksi.
Miten?
He olivat ennen ensimmäistä sukupuoliyhteyttä keskustelleet sukupuolitaudeista. Mies oli sanonut, että hän oli käynyt testeissä ja ettei hänellä ole sukupuolitauteja.
Mies EI kuitenkaan KERTONUT naiselle, että hän oli aiemmin ollut sukupuoliyhteydessä henkilön kanssa, jolla oli sukuelinherpes.
Vierailija kirjoitti:
En edes ymmärrä miksi tuosta piti mennä oikeuteen? Jos molemmat ovat yhteistuumin jättäneet kondomin pois, niin kuinka toinen on silloin syyllinen?
Mies on aina se sika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pertti 54v voi vapaasti mennä tartuttamaan suomalaisiin naiseen ne thaimaasta tuodut taudit.
Pertin tartuttaminen on todistettava.
Pertin on osoitettava puhtautensa ennen panemista. Mutta entäs Onervan?
Heh heh insel.
Tää oli ihan absurdi juttu lähtökohtaisesti.
Oikein! Jos kerran viides osa väestöstä kantaa virusta ja heistäkin suurin osa tietämättään niin älytön ajatus että tukitaan oikeuslaitos 15 000e korvausten toivossa.
Vierailija kirjoitti:
En edes ymmärrä miksi tuosta piti mennä oikeuteen? Jos molemmat ovat yhteistuumin jättäneet kondomin pois, niin kuinka toinen on silloin syyllinen?
🤔 Ja onko ihmiset oikeasti noin tyhmiä?? Siis eihän herpestä pysty oireettomalta edes testaamaan, eli herpestä ei testata ja sitä kantaa monet tietämättäänkin. Paljaalla paneskelu on AINA herpes/tautiriski vaikka toinen miten väittäisi "ei mulla mitään oo!"
Se että sukuelin herpes on 15-20% ihmisistä osoittaa todeksi sen että se on vain ne muutamat panomiehet jotka panee kaikkia naisia. Muutenhan se olisi melkein kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤔 Ja onko ihmiset oikeasti noin tyhmiä?? Siis eihän herpestä pysty oireettomalta edes testaamaan, eli herpestä ei testata ja sitä kantaa monet tietämättäänkin. Paljaalla paneskelu on AINA herpes/tautiriski vaikka toinen miten väittäisi "ei mulla mitään oo!"
Pystyy sen vasta aine testeistä näkemään.
Siihen on monta syytä miksei valtion tai omia rahojaan kannata tuhlata testiin:
Se on suurella osalla väestöllä.
Se on oireeton 80% tapauksissa. Monilla se oireilee kerran tai pari eikä uusiudu.
Vasta aine testi voi antaa väärän posarin eikä se kerro missä päin kroppaa se tartunta on. Hsv1/2 voi tarttua myös suuhun, tai varmaan mihin tahansa.
Siihen ei ole parantavaa lääkettä, joten mitä voisit edes tehdä jos sinulla on se oireettomana.
Herpeksen vasta-aineet voi testata verikokeella. Jos tulos negatiivinen niin ei ole herpestartuntaa. Jos positiivinen niin herpestartunta on jossakin päin kehoa. Testi ei kerro onko ei-aktiivinen herpes sukuelimissä tai suussa. Jos rakkuloita ei näy niin jää arvoitukseksi se missä tartunta piileskelee. Yleensä huulet, nenä, sieraimen sisällä,...
Kun suomalaisista herpes on jossakin päin kehoa noin joka toisella niin vasta-aineita ei yleensä testata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pertti 54v voi vapaasti mennä tartuttamaan suomalaisiin naiseen ne thaimaasta tuodut taudit.
Pertit on yleensä vanhempia. Aika harvan 54-vuotiaan nimi on varmaankaan Pertti. Ennemmin sanoisin, että Sami 54v tai Tommi 54v.
no mä olen 54 ja ennemmin sanoisin että ei noikaan. Vaan vaikkapa Jari, Marko, Jouni, Timo, Tomi vois olla yhdellä T:llä, Mika jne
1971 syntyneen top 10
1.Mika,2 138 kpl
2.Marko,2 039
3.Petri,1 344
4.Juha,1 194
5.Jari,1 173
6.Janne,1 092
7.Pasi,1 035
8.Sami,917
9.Timo,805
10.Kimmo,634
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en ymmärrä. Tuosta miehen kertomuksesta nainen oli voinut päätellä että miehellä varmaan oli oireeton herpes. Nainen sntoi kuitenkin panna paljaalla, joten ihan oma vika kun hän sen sai. Mies kuitenkin todettiin syylliseksi.
Miten?
Mies EI kuitenkaan KERTONUT naiselle, että hän oli aiemmin ollut sukupuoliyhteydessä henkilön kanssa, jolla oli sukuelinherpes.
Eli siis otettiin kantaa siihen pitäisikö herpeksen oireettomana tarttumisen mahdollisuus olla yleisesti tiedossa. Hovin mielestä pitäisi, korkeimman oikeuden mukaan ei.
Minun kumppanillani on huuliherpes joten vaikka minulla ei ole oireita olen todennäköisesti myös taudinkantaja.
On se hauskaa kun tää ketju meni pertti nimen jankkailuksi.
Oletteko nyt oikeasti todellakin sitä mieltä ettei 54v mies voisi olla pertti niminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Eli siis otettiin kantaa siihen pitäisikö herpeksen oireettomana tarttumisen mahdollisuus olla yleisesti tiedossa. Hovin mielestä pitäisi, korkeimman oikeuden mukaan ei.
Minun kumppanillani on huuliherpes joten vaikka minulla ei ole oireita olen todennä
Eiköhän tässä nyt annettu kaikille mahdollisuus mennä tartuttamaan herpes ihan vapaasti toisiin? Koska ainahan se on ennestäänkin voinut olla. Ehkä se menisi läpi jos on käynyt herpes testissä ja pystyy näyttämäään sen ettei ole sen jälkeen harrastanut seksiä kenenkään muun kanssa. Lisäksi pitäisi vielä pystyä todistamaan että partneri tiesi tartunnastaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko nyt oikeasti todellakin sitä mieltä ettei 54v mies voisi olla pertti niminen?
Sivusta totean, että en tunne yhtään ainoaa Perttiä, ja olen 50+ ikäinen. Pertti-nimiset ovat syntyneet 40-50 - luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on todellakin ketjun pääasia. Ja ei todellakaan 54v miehellä ole nimenä Pertti.
Tarttuuko se oireettomassa tilassa?
Vierailija kirjoitti:
Herpeksen vasta-aineet voi testata verikokeella. Jos tulos negatiivinen niin ei ole herpestartuntaa. Jos positiivinen niin herpestartunta on jossakin päin kehoa. Testi ei kerro onko ei-aktiivinen herpes sukuelimissä tai suussa. Jos rakkuloita ei näy niin jää arvoitukseksi se missä tartunta piileskelee. Yleensä huulet, nenä, sieraimen sisällä,...
Kun suomalaisista herpes on jossakin päin kehoa noin joka toisella niin vasta-aineita ei yleensä testata.
Hyh, miihin ne jotkut oikein nenänsä työntää.. tai sieraimen sisällä. Mitvit toi edes on mahdollista... Tilannut kukkohovin likaisia pikkareita ja nuuhkinut niitä??!!?!!
Naikaa lisää kenen kanssa tahansa ja alentakaa itsenne!
Nykyinen seksuaalikäyttäytyminen ei ole enää lajityypillistä.
No mä tiedän tuota ikäluokkaa olevia Sameja ja Tommeja. Ajatella. Pertit on pääsääntöisesti yli 80v. Se tässä oli se pointti.