Kokemuksia noroviruksesta tältä keväältä??
Saatiin pääsiäisenä todella ärhäkkä oksennustauti kuumeineen ja lihassärkyineen (kai norovirus). Minä ja mieheni sairastettiin 24h kovaa oksentelua ja ripulointia, mutta pikkumies (1v) on vieläkin todella kipeä. Itkee, nukkuu, oksentelee ja ripuloi nyt kolmatta päivää. Onneksi hän juo hyvin, syödä ei saata.
Jos kuulosti tutulta, montako päivää pukkuisenne ovat sairastaneet?
Kommentit (9)
Ensin alkoi kuopuksella ja oksensi 30 krt ja juniori 30 krt seuraavana päivänä. Sen jälkeen kuopus oksensi muutaman kerran päivässä 6 pv ja juniori 7 pv vähän enemmän. Molemmilla oli ripulia myös. Mikään ei pysynyt pienemmällä sisällä ja paino tippui luultavammin yli kilon verran. Kuitenkaan neuvolassa ei oltu huolissaan...Loppupäivinä sain nestettä muutaman tunnin pysymään sisällä, mutta kuitenkaan nestettä ei mennyt kuin muutama desi. Eli liian vähän.
Oksentelu loppu kuin seinään ja vähitellen, tosi vähitellen aloin tarjota ruokaa. Nyt sairaudesta on kulunu kohta kolme viikkoa ja juniori painaa saman verran kuin ennen sitä. Ja ruokahalu on mahdoton molemmilla!!
Huh,kyllä se oli aivan kauhea viikko,mutta vieläkin koputtelen sitä, että itse en tullut sairaaksi, kun isäntäkään ei ollut muutamaan yöhön kotona...
Tainu ja pojat
ja samaan tapaan kuin edellisilläkin. Kuumetta, ripulia, oksennusta n. viikon verran. Oli kyllä tosi flegu...ja oltiin kyllä tosi huolissaan.
Hyvä, että neste pysyy sisällä. Suolaa olis kyllä hyvä saada kroppaan, että sitä osmosalia. Meillä meni hienosti se pillillä. Kaivoin myös vanhan venttiilinokkamukin kaapista ja siitäkin oli lapsen mielestä hauskaa juoda.
Jossain vaiheessa puuro(!) alkoi maistumaan ja sitä sitten maustoinkin vähän suolalla. Muutenkin lääkäri sanoi, että jos lapsi saa alas jotain,vaikka sitten herkkuja, niin ihan mitä vaan voi antaa, kunhan lapsi vain syö jotain.
Meilläkin sairastettiin, minä ja mies ja poika 2 v. Ja tauti meni aika lailla kuten tuossa on selostettu. Ensin tolkutonta oksentelua, siis kymmeniä kertoja, sen jälkeen muutaman päivän ripulia. Ja vaikka meillä aloitettiin Osmosal heti ensimmäisestä oksennuksesta, poika silti kuivui hiukan. Se saattaa osaltaan johtua siitä, että oltiin itse niin huonossa kunnossa. Toisena tautipäivänä mies ei päässyt sängystä ja minä ryömin lattioita pitkin kun pyörryin heti noustessani. Se lapsen hoitaminen nyt oli vähän sitä sun tätä siinä vaiheessa.
Ihan kamalaa, järkyttävin mahatauti, mihin olen ikinä törmännyt.
Meillä oli vielä sellainen jälkiepisodi siinä, että poika sai kolmantena tautipäivänä kouristuksia. Nyt sitten ihmetellään, iskikö epilepsia vai aiheutuivatko infektiosta...
Noro-virus muuten tarttuu vielä viikon verran oireiden loppumisen jälkeen ihmisestä ihmiseen ja esineistä (esim. ovenkahvat, paikat, joihin on jäänyt hippunen oksennusta tms.) 12 päivän ajan. Että eipä ole mikään ihme, että se leviää kulovalkean tavoin!
Me sairastettiin noro (kai) ennen pääsiäistä ja varsinkin esikoiselle (kohta 4v) tauti otti tosi koville. Oksentelu alkoi aika äkkiä, iltapala maistui vielä AIVAN normaalisti ja poika söi hyvin. Sitten sängyssä alkoi valittamaan mahaansa ja sanoi, että kakkahätä. Kakkaa ei tullut mutta mahakipu ja tkui ja lopulta poika itki kunnolla kun maha tuli niin kipeäksi. Sen jälkeen alkoikin oksentelu, joka oli tosi voimakasta, alkuun oltiin suosiolla 2 h vessassa kun poika oksenteli lähes tauotta. Loppuyön oksenteli aina silloin tällöin mutta se alku oli ihan kamalaa. Seuraavana päivänäkin oksensi vielä muutaman kerran ja sitten alkoi ripuli, jota kesti ehkä vajaa pari päivää. Koko taudin ajan poika valitti tosi paljon mahaa ja oli välillä ihan kippuralla lattialla kun sattui masuun niin paljon.
Onko muilla kuulunut tautiin voimaksta mahakipua? Toisaalta esikoisemme on aina ollut aika herkkävatsainen ja tautien yhteydessä myös yleensä kipeämpi vatsastaan kuin muut.
Nuorempi selvisi paljon helpommalla, muutama oksennus ja yksi ripuli mutta väsynyt oli aika kauan ja ruoka ei kummallekaan maistunut luonnollisesti kunnolla päiväkausiin.
siis me, isovanhemmat ja meidän sisarukset perheineen. Anoppi sanoi että maha oli ihan tautisen kipeä monta päivää. Ja mitenpäs otti särkylääkettä kun suun kautta otettaessa oksensi pois ja jos yritti vauvasuppoa laittaa niin ripuloi ulos.
Kuulosti jotenkin tutulta tuo että meilläkin on vatsa ensin ollut kipeänä (ainakin 5v joka osaa jo kertoa ja minulla, 2v:stä en pysty sanomaan ja mies ei puhunut mitään kunhan oksensi). Vatsaa on sattunut todella myös taudin aikana. Lisäksi suolistoäänet on mielettömät, kurinaa ja kiertämistä paljon.
Tauti on alkanut joko suoraan oksentelusta tai ripulista ja siihen päälle oksentelusta. Oksentelua puolisen vuorokautta (ja pienimmällä päivän tauon jälkeen vielä kerran) ja miehellä ja keskimmäisellä lapsella oli melko tauotonta läpi yön (meni jo siihen että yökkäsivät vaikka mitään ei tullut). Pienimmällä monta tuntia ja minulla vain kerran (mutta tuli molemmista päistä). Lisäksi on ihan vesiripuli.
Pienimmällä oli kuumetta ja annoin kuumelääkkeen, minulla ainakin hirveitä vilunväristyksiä ja oksennus/ripulointiaikaan miehellä ja minulla hikiaaltoja.
Pitäisin tätä kuitenkin suht normaalina, mutta rajusti alkavana oksennustautina. Oksentelu on ohi 12h-1vrk, päälle useamman päivän ripuli. Neste pysyy jo siedettävästi oksentelun jälkeen sisällä, vaikka vesiripulia tuppaakin olemaan. Veto on todella pois ja voimaton, mutta ei mitenkään kuivumisen merkkejä. Osmosalia en ole antanut, mutta pienin söi sipsejä ja joi limsaa, jotta saatiin pysymään tolkuissaan (ja sama se vaikka ne tulivatkin melko heti ulos, mutta sai jotain sisäänsä). Me isommat (siis tuo 5v ja aikuiset) olemme sitten paastonneet ruoan suhteen, juomista on vain otettu varovasti, mutta me kestämmekin paremmin.
Meillä on ollut ajan myötä oksennustauteja ja ei tämä siitä nyt niin hirveästi poikkea. Ei ole helpoin, mutta ei pahinkaan (se taisi olla rotavirus kun esikoinen oli vasta 6kk ja täysimetyksellä ja kuume lähteli 40astetta monta päivää ja koko tauti kesti viikon). Tosin en tiedä onko tämä Noroa, mutta voisi hyvinkin olla sitä kun on juuri liikenteessä paljon täälläpäin ja teidänkin kuvaukset kuulostaa samalta kuin meidän tauti.
Unohdinkin sen mahakipuepisodin. Poika valitti toisena tautipäivänä mahaa, siis itki ja huusi putkeen sellaisen tunnin verran. Laitettiin sitten lämmitetty kauratyyny mahan päälle ja se vähän helpotti.
Ja kyllä, meilläkin oli noita mielettömiä suolikurnutuksia, ne olivatkin taudin humoristisin puoli.
Niin, onhan mahatauti aina epämiellyttävä. Ja meilläkin oli rota viime keväänä, lapsi oli vasta alle vuoden ja joutui tiputukseen. Silti se tuntui vähemmän pahalta, myöhemmin ajatellen tietysti siksi, että olimme itse suht kunnossa ja jaksoimme kunnolla lasta hoitaa.
Meidän 3v. poika alkoi oksentaa viime viikon keskiviikkoaamuna. Koska oli syönyt iltapuuron n. 10 h aiemmin, niin mahassa ei ollut mitään ja ekat pari kertaa oli vain yökkäilyä. Sitten joi muutaman kulauksen vettä ja kaikki tuli ulos viiden minuutin sisällä. Mies jäi sitten kotiin pojan kanssa ja oksentelu jatkui iltapäivään asti vartin välein. Väliajat oli aivan flegu ja nukahteli nojatuoliin, syliin, lattialle, kunnes jälleen oksensi. Iltapäivällä tahti vähän rauhottui, mutta yökkäsi edelleen tasaisin väliajoin. Illalla halusi kuitenkin syödä puuroa. Kahden lusikallisen jälkeen ykäsi kaikki. Yöllä heräsi keskellä yötä ja valitti, kun ei löydä asentoa, jossa maha ei satu. Vatsa oli ihan pinkeänä täynnä ilmaa ja hetken päästä tuli märkä paukku. Housut vaihtoon ja sitten nukku taas hetken. Sitten sama kuvio, ja sit taas oksensi. Se rauhoitti oloa ja nukku aamuun. Koko seuraavan päivän oli aivan vetelä, oli lämpöä ja nukku tosi paljon. Ei enää oksentanut, mutta ripuloi. Joi kuitenkin jo.
Seuraavana yönä olikin sitten mun vuoro oksentaa. Perjantaina sairastettiin yhdessä, tai poika alkoi parantua, ruoka ei vielä maistunut ja kakka oli vetelää, mutta energiaa alkoi taas löytyä. Itsellä meni päivä ripulilla. Sunnuntaina tauti oli sitten isoäidillä, joka oli hoitanut poitsua torstaina ja perjantaina. Ja seuraavana keskiviikkona miehen vuoro...
Kukaan meistä aikuisista ei oo oksentanut niin paljon kuin poika, vaan se on muuttunut ripuloinniksi nopeesti. Mutta sitkee on, kestää tosi monta päivää ja vie täysin voimat. Poitsu alko syömään kunnolla vasta viikkoa myöhemmin ja kakka on vieläkin (nyt on siis kulunut 9 päivää sen alkamisesta) keltaista. Karsea tauti!
Poika 1v10kk alkoi oksentelemaan tammikuisena sunnuntai-aamuna kaiken mitä suuhun laitettiin, myös vesi tuli ulos. Sen päivän aikana oksensi varmaan 15kertaa, seuraavana yönä 3 kertaa. Maanantai-aamuna alkoi vesiripuli ja oksentelu jatkui pahana. Käytin lääkärissä mutta oli vielä ok kunnossa, painokaan ei ollut laskenu.
Tiistaina aamulla oli jo ihan toiset sävelet, istui vain sylissä, eikä jaksanut edes siinä leikkiä. Vein uudestaan päivystykseen, paino oli laskenut vuorokaudessa melkein kilon. Otettiin verikokeet ja sen jälkeen tiputukseen osastolle.
Viimeisen kerran oksensi tiistain ja keskiviikon välisenä yönä, mutta kakka alkoi kiinteytymään vähän vasta torstai-aamuna, jolloin päästiin osastolta pois. Edelleen oli huono ruokahalu, mutta söi kuitenki vähän. Varsinaisesti ruokahalu palasi vasta sunnuntai-iltana (eli viikko ja yksi päivä) ja lapsi HUUSI ruokaa. Annoin myös aamu- ja välipalalla lämpimän ruoan, iltapalaksi puuro. Jogurtit tms. piti nälkää ehkä puoli tuntia... Paino korjautui 2vk:ssa takaisin mutta kyllä pikku-ukko söikin, varmaan enemmän ku minä ja mies yhteensä.
Oli tosi raju tauti, mikään ei pysyny sisällä. Yritin antaa Osmosalia, mutta eipä se auttanu kun ei pysyny sisällä 5minuuttia kauempaa.