Voitko sanoa puolisolle "rakastan sinua"
Voisi olla ihan aihe vapaa- puolellakin tämä mutta tehdään nyt tänne.
Minua ihmetyttää kun vaimo ei ole koskaan sanonut minulle rakastavansa minua. Ja oletetaan nyt, kaikesta päätellen että rakastaa, yhteiselämä kun on ollut hyvää jo 40 vuotta.
Mutta onko se joku kasvatus juttu vai mistä johtuu että jotkut meistä eivät vain tunteista PYSTY puhumaan.
Kommentit (32)
Paras mihin pystyn on jos hän kysyy asiasta suoraan niin vastaan kyllä.
- mee terapiaan
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin, mutta harvemmin tullut sanottua. Sen sijaan teoillani osoittanut päivittäin, että rakastan ja haluan häntä. Ruuhkavuosina ehkä vähemmän, mutta mitä enemmän tullut ikään sen enemmän myös sanonut ja varsinkin viestitellyt emojein. Mutta rakkaus ollut alusta lähtien selvää, kun menty nukkumaan alusta alkaen lusikassa tai vaimo selällään ja minä siinä kyljellä halaten ja hänen pilluaan silitellen. Jälkimmäinen sellainen tapa ja läheisyyden osoitus, että jos en siihen nukkumaan mennessä mene ja laita kättänyt pillulle, kysyy vaimo heti, että miksi murjotan tai mikä vialla. Vaimoni rauhoittuu ja nukahtaakin paremmin kun silittelen hänet uneen ja toisinaan jopa vaatii rauhoittuakseen turvallisuuden tunnetta lisäämään pillun hierontaa pikkareiden päältä. Silloin tuntee ja saa varmuuden, että haluan häntä ja pillua yhä edelleen. Tämä myös herättää hänen halunsa.
Pillu ei ole rakkaus.
Olin exälle pelkkä pillu. Kertaakaan ei sanonut rakastavansa.
😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin, mutta harvemmin tullut sanottua. Sen sijaan teoillani osoittanut päivittäin, että rakastan ja haluan häntä. Ruuhkavuosina ehkä vähemmän, mutta mitä enemmän tullut ikään sen enemmän myös sanonut ja varsinkin viestitellyt emojein. Mutta rakkaus ollut alusta lähtien selvää, kun menty nukkumaan alusta alkaen lusikassa tai vaimo selällään ja minä siinä kyljellä halaten ja hänen pilluaan silitellen. Jälkimmäinen sellainen tapa ja läheisyyden osoitus, että jos en siihen nukkumaan mennessä mene ja laita kättänyt pillulle, kysyy vaimo heti, että miksi murjotan tai mikä vialla. Vaimoni rauhoittuu ja nukahtaakin paremmin kun silittelen hänet uneen ja toisinaan jopa vaatii rauhoittuakseen turvallisuuden tunnetta lisäämään pillun hierontaa pikkareiden päältä. Silloin tuntee ja saa varmuuden, että haluan häntä ja pillua yhä edelleen. Tämä myös herättää hänen halunsa.
Pillu ei ole rakkaus.
Olin exälle pelkkä pillu. Kertaakaan ei sanonut rakastavansa.
Vaimolleni on. Hänelle seksi ja rakastelut ovat olleet aina tärkeitä rakkauden- ja läheisyyden osoituksia. Oltu vuosikausia yhdessä, eikä tästä ole montaa vuotta kun vaimo sanoi, että olisi huolissaan jos hänen pillunsa ei kiinnostaisi ja olisi haluttava. Mutta sama se on toisinkin päin, jos naisen tai vaimo ei enää ole kiinnostunut eikä halua miehensä kullia, on rakkaus loppunut. Mies tuntee itsensä hylätyksi, sanoi nainen muuten mitä tahansa. Sanoa voi mitä tahansa tyhjänpäiväistä, mutta teot ratkaisee. Siinä vaiheessa lähtisin perisuhteesta välittömästi, enkä vetkuttelisi kuukausia, vuosista puhumattakaan. En suostuisi elämään suhteessa, jos en kokisi rakkautta ja että toinen haluaa minua ja kulliani. Enkä ole koskaan sellaisessa suhteessa elänyt.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan en ole sanonut yhtään kenellekään rakastavani tätä - rakkaudelle ei ole määritelmää, jokaisella on jokin oma unelma/harha siitä. Sen sijaan jokaiselle kaunottarelle, jonka kanssa olen ollut parisuhteessa, olen sanonut että "tykkään sinusta", "sä oot tosi hyvä".
ChatGPT listaa seuraavia adjektiiveja joilla rakkautta lisämääritellään hömppäkirjallisuudessa: aito, ehdoton, hellä, horjumaton, ikuinen, intensiivinen, intiimi, intohimoinen, kestävä, kuolematon, oikea, omistautunut, päättymätön, pyhä, pysyvä, raivokas, rajaton, romanttinen, särkymätön, syvä, syvällinen, täydellinen, todellinen, vahva, vankkumaton, vilpitön, ääretön.
Olematonta on niin vaikea määritellä tarkasti.
Rakastaminen on esimerkiksi sitä että jos puoliso sairastuu ja halvaantuu niin jatkat hänen hoitamistaan kaikin keinoin verrattuna siihen että otat eron.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan en ole sanonut yhtään kenellekään rakastavani tätä - rakkaudelle ei ole määritelmää, jokaisella on jokin oma unelma/harha siitä. Sen sijaan jokaiselle kaunottarelle, jonka kanssa olen ollut parisuhteessa, olen sanonut että "tykkään sinusta", "sä oot tosi hyvä".
ChatGPT listaa seuraavia adjektiiveja joilla rakkautta lisämääritellään hömppäkirjallisuudessa: aito, ehdoton, hellä, horjumaton, ikuinen, intensiivinen, intiimi, intohimoinen, kestävä, kuolematon, oikea, omistautunut, päättymätön, pyhä, pysyvä, raivokas, rajaton, romanttinen, särkymätön, syvä, syvällinen, täydellinen, todellinen, vahva, vankkumaton, vilpitön, ääretön.
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä , mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä baski tai kilisevät kulkunen.
Rakkaus on pitkämielinen ,rakkaus on lempeä, rakkaus ei kadehdi ,rakkaus ei kerskaa,ei pöyhkeile ,ei käyttäydy sopimattomasti,ei etsi omaansa,ei katkeroidu,ei muistele kärsimäänsä pahaa,
ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa
kaikki se peittää,kaikki se uskoo kaikki se toivoo ,kaikki se kärsii 1kor 13
"Rakastaminen on esimerkiksi sitä että jos puoliso sairastuu ja halvaantuu niin jatkat hänen hoitamistaan kaikin keinoin verrattuna siihen että otat eron.
---
Itsekin ajattelisin näin. Että todellinen rakkaus on syvää kiintymystä, arvostusta ja hellyyttä. Toivoo toiselle hyvää ja on -järkevyyden rajoissa - valmis olemaan epäitsekäs sitä hyvää hänelle tarjotakseen. Eli ei siis että kestää vaikka ilkeää tai vaarallista puolisoa tai jos toinen elintavoillaan tuhoaa itsensä vaikka apua tarjotaan. Vaan että auttaa jos tulee jokin oikea paha tilanne.
Kyllä minä olen ennen liittoani miettinyt mikä kaikki toisen voisi muuttaa, rumentaa, tehdä minulle ns. hyödyttömäksi. Ja voisinko silti jäädä. Joidenkin kevyempien tapailujen kohdalla vastaus on ollut kiusallisen helposti pääni sisällä että lähtisin heti jos asia X muuttuisi likaa. Mutta mieheni kohdalla on vaikea kuvitella ettenkö voisi kestää melkein mitä vain. Mukaanlukien jos sairaus hänet heikentäisi ja rumentaisi jopa ennen aikojaankin.
Meidän rakkausliitto täyttää noi kaikki.
Tottakai sanotaan! Vähintään joka ilta ennen nukahtamista. Ja myös näytetään teoin arjessa ja seksin kautta.
NN
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastaminen on esimerkiksi sitä että jos puoliso sairastuu ja halvaantuu niin jatkat hänen hoitamistaan kaikin keinoin verrattuna siihen että otat eron.
Tuohan on kahdenkeskinen hoivatakuu tai -vakuutus. Tilanteessa jossa ihminen muuttuu aivan toisenlaiseksi kuin joka oli parisuhteeseen mennessään, on törkeän itsekästä odottaa/vaatia että kumppaninsa pilaisi oman elämänsä sairaan/vammaisen hoitajana. Tämä hoitotakuu kyllä sisältyi parisuhteen formaattiin taannoin, vielä -50 luvulla kun julkista hoivaa ei ollut saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
"Rakastaminen on esimerkiksi sitä että jos puoliso sairastuu ja halvaantuu niin jatkat hänen hoitamistaan kaikin keinoin verrattuna siihen että otat eron.
---
Itsekin ajattelisin näin. Että todellinen rakkaus on syvää kiintymystä, arvostusta ja hellyyttä. Toivoo toiselle hyvää ja on -järkevyyden rajoissa - valmis olemaan epäitsekäs sitä hyvää hänelle tarjotakseen. Eli ei siis että kestää vaikka ilkeää tai vaarallista puolisoa tai jos toinen elintavoillaan tuhoaa itsensä vaikka apua tarjotaan. Vaan että auttaa jos tulee jokin oikea paha tilanne.
Kyllä minä olen ennen liittoani miettinyt mikä kaikki toisen voisi muuttaa, rumentaa, tehdä minulle ns. hyödyttömäksi. Ja voisinko silti jäädä. Joidenkin kevyempien tapailujen kohdalla vastaus on ollut kiusallisen helposti pääni sisällä että lähtisin heti jos asia X muuttuisi likaa. Mutta mieheni kohdalla on vaikea kuvitella ettenkö voisi kestää melkein mitä vain. Muk
Mitä mielestäsi on (pelkkä) rakkaus, kun tosi rakkaus on tuota kaikkea?
Tietenkin parisuhteessa aina ja mielellään tarjotaan kumppanille sekä käytännön tukea että tunneilmaisuja eli rakkaudellisia tekoja, kumpikin resurssiensa ja kykyjensä mukaan. Mielestäni rakkaus on hyvin pitkälti eräänlainen kompromissi eli vaihtokauppaa, mutta molemmilla osapuolilla on myös ostovaatimuksia, ei vain myyntitarjouksia. Miehillä on suuresti erilaiset kyvyt ja taidot kuin naisilla, joten juurikaan mikään ei voi olla 50/50 parisuhteessa, vaan vaihtokauppaa, kummatkin tarjoavat sen mihin parhaiten kykenevät.
Ei pystynyt siihenkään itsenäisesti. Piti urkkia ja kysyä. Vässykkä pystyi jotenkin vastaamaan, että ei rakasta.
😆