VM: Suomalaiset säästävät Suomen puolikuoliaaksi - Suomaiset kuluttajat ovat nyt talouden kasvun heikoin lenkki,
Suomen taloudella menee nyt huonosti ja taantuma pitkittyy eikä vika ja syy ole hallituksen ja sen päätösten vaan tavankansalaisten jotka säästelevät ja välttävät kulutusta, kertoo Valtionvarainministeriö ja asiantuntijat. Tilanteen korjaamiseksi tulisi suomalaisten vähentää säästämistä ja sãästeliäästi elämistä ja sen sijaan alkaa taas kuluttamaan ja tekemään ostoksia jotta Suomi saataisiin nistettua suosta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6342b7d1-f17d-4b49-91ad-d85026831…
Kommentit (941)
Nyt säästetään puskureita jolla selvitään 4 vuotta seuraavan SDPn hallituksen veronkiristyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt säästetään puskureita jolla selvitään 4 vuotta seuraavan SDPn hallituksen veronkiristyksistä.
Väsynyttä. Keksi jotain uutta
Vierailija kirjoitti:
SDP laittakoot valtion tilit kuntoon kun viime kierroksella pakan sekoittivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SDP laittakoot valtion tilit kuntoon kun viime kierroksella pakan sekoittivatkin.
Taas samaa kulunutta skeidaa...
Viinaa saa sentään kohta tilata kotiovelle. Bensaa säästyy ja Wolt rikastuu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä hyvätuloisina tiukkaa, koska kukaan ei ostanut vanhaa asuntoamme ja uusi oli ostettu. Syinä kiinnostuneilla ettei saanut pankista lainaa tai (noussut) yhtiövastike oli liikaa. Nyt sitten lyhennellään kahta lainaa kunnes saadaan vuokrattua ja osin edes katettua. Tätä ennen meni yritys nurin ja siitä jäi velkaa. Onneksi saatiin hyväpalkkaiset päivätyöt. Kuluttamiseen ei jää penniäkään ylimääräistä.
90-luvun laman opetukset... älä takaa kenenkään lainoja. Älä osta uutta asuntoa, ennen kuin vanha on myyty.
2024 Sari Essayah: "maidon hinta 0.29c/litra"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kuluta, sillä en halua maksaa veroja, jotka syntyvät kulutuksesta. Koen, että tämä yhteiskunta ryöstää minut joka palkkapäivä, joten lisää en veroja maksa kuin pakon edessä. Katsotaan sitten asiaa uudelleen, kun palkasta jää nettona selvästi paremmin käteen ja mulle luvataan säädyllinen eläke ja mahdollisuus jäädä sille eläkkeelle kuusikymppisenä.
Tuollaista et tule saamaan tässä, etkä missään muussakaan yhteiskunnassa. Voit toki kokeilla.
Minä olen töissä. En lokkeile. Mitään sen enempää en halua, kuin mitä vanhempani ovat saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Oikea otsikko olisi:
Suomalaiset on verotettu kuoliaaksi
Täsmälleen näin!
En ole vasemmistolainen, mutta mitä nämä oikein ajattelevat, jos leikkaavat kaikesta, siis suoraan tuista ja toisaalta myös palveluista. En itse ole tukien saaja tällä hetkellä, mutta kun esim. terveydenhoidosta leikataan ja koko ajan puhutaan, mistä kaikesta joudutaan vielä leikkaamaan, pakkohan sitä on säästää, jotta on varaa ostaa samoja palveluita itse omalla rahalla.
Ja siis tätähän nämä tietyt oikeistopoliitikot oikein haluavatkin. Että ihmiset "ottavat itse vastuuta". No, ihmiset sitten ottavat. Eli säästävät. Varautuvat maksamaan itse. Hoitamaan itse. Ostamaan vanhemmilleen hoivapalveluita itse. Lapsille paikkoja inhimillisen kokoisista yksityisistä päiväkodeista (jos siis ylipäätään uskaltavat tehdä lapsia). Maksamaan osan lääketieteellisistä tutkimuksista ja hoidoista itse (kun esim. käypä hoito katsoo, että tietyt oireet ovat X prosentilla vain jotain flunssaa, joten kokeillaan ensin antibioottia eikä tutkita vakavamman sairauden mahdollisuutta, vaikka esim. syöpäkin sopisi oireisiin, tai kun uusimmat ja parhaimmat lääkkeet eivät kuulu Kela-korvattavuuden piiriin).
En siis ole vasemmistolainen (en kyllä oikeistolainenkaan), mutta viestiksi noille ihmetteleville kokkareille ja vastaaville: tätähän te halusitte. Ihmiset uskaltavat kuluttaa ja ottaa riskejä paremmin silloin kun jonkinlainen turvaverkko ja mahdollisuus inhimilliseen elämään, vaikka menisi pieleen, on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas samaa kulunutta skeidaa...
Totuushan tuo on. Alijäämä 5-kertaistui 2,5 miuljardista 12,5 miljardiin eikä siinä ole vielä susisoten kasvaneita kustannuksia. Velkaa otettiin 50 miljardia (106 milardista 156 miljardiin), lainat muutettiin vaihtuvakorkoisiin ja nyt korkomenot ovat nelinkertaiset. Julkista sektoria paisutettiin 55000 hengellä. Työttömyys alkoi kasvaa 2022 alkupuolella korkojen nousun vuoksi mutta sille ei tehty mitään. EU:lle annettiin 6 miljardia nettona. Oletko sitä mieltä että tämä oli ihan oikein?
Vierailija kirjoitti:
"Hah. Taisi osua, kolkuttaako omatunto?"
Osua? Ammuitko itseäsi?
Sinuahan tuossa sattui kun älähdit.
Maistuuko Virosta haettu verovapaa kalja hyvältä? Tai tuntuuko Kiinasta tilattu verovapaa lapsityövoiman tuottama roina hyvältä?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset säästävät Suomen puolikuoliaaksi
Hyvä. Suomalaiset osaavat sen, mitä valtio ei; ei voi kuluttaa rahaa, jota ei ole.
Vierailija kirjoitti:
"säästäminen kannattaa aina". Näin sanoi isoisäni joskus. Ihan viisas mies joten säästänpä siis minäkin. Valtio tekee mitä tekee mutta ainoa asia mihin minä voin vaikuttaa on oma talouteni.
Köyhät säästää. Fiksut sijoittaa. Säästäminen ei todellakaan kannata, vaan se nimenomaan on kannattamatonta toimintaa.
On se rankkaa kun törppöhallituksen virheitä on tässäkin ketjussa joku yrittämässä piilotella.
Ei ole moni hallitus vienyt kuluttajien luottamusta tulevaan, saati toiminut tahallisesti vastoin kansantaloustieteen periaatteita. Mutta Orpopurra on senkin tehnyt.
Saksitaan kulutus kunnes saadaan Suomen johtoon sellaiset, jotka eivät juokse EK:saa kumartelemassa..
Säästän maasta lähtöä varten, en mihinkään muuhun. Se on entistä vaikeampaa kun menivät viisaudessaan ALViakin nostamaan, mutta syödään sitten vielä entistäkin vähemmän nyt jonkin aikaa.
Ehkä se työttömyysongelma ratkeaakin sillä että tarpeeksi moni vastavalmistunut tai työttömäksi jäänyt korkeakoulutettu lähtee jonnekin missä asioita osataan hoitaa muutenkin kuin kurittamalla kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Kulutan sitten kun Purran akka peruu leikkaukset. Hänen on turha kuvitella, ettei kansalaiset vastaisi köyhdyttämiseensä sillä ainoalla keinolla joka meillä on.
Narisisi niille miljardööreille, joiden veronkevennyksillä väitti Suomen lähtevän nousuun!
Itsekin säästän joka kuukausi kaiken minkä voin.
Mitä ihmeen hyötyä siitä on, että valtion tuilla sä saat ostaa Temusta kamaa. Mene töihin ja suosi suomalaista
Vierailija kirjoitti:
Laitoin oman kulutukseni uusiksi. Ja Suomesta ostan vai ihan tarpeelliset tuotteet nekin eivät saa olla tässä maassa valmistettuja. Onneksi löysin uudet ostoskanavat suoraan ulkomaille, ja onneksi suomelle ei tule näistä myöskään alveja. Suosittelen lämpimästi muillekin
Tämä ei ainakaan paranna sinun, eikä kenenkään muunkaan tilannetta että ajetaan viimeisetkin kotimaan markkinat alas. Kallista on, tiedän mutta osta nyt helvetti edes niitä palveluja pienyrittäjiltä jos pakko sitä kiinaroinaa on tilata muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin oman kulutukseni uusiksi. Ja Suomesta ostan vai ihan tarpeelliset tuotteet nekin eivät saa olla tässä maassa valmistettuja. Onneksi löysin uudet ostoskanavat suoraan ulkomaille, ja onneksi suomelle ei tule näistä myöskään alveja. Suosittelen lämpimästi muillekin
Tämä ei ainakaan paranna sinun, eikä kenenkään muunkaan tilannetta että ajetaan viimeisetkin kotimaan markkinat alas. Kallista on, tiedän mutta osta nyt helvetti edes niitä palveluja pienyrittäjiltä jos pakko sitä kiinaroinaa on tilata muualta.
Palveluihin nyt varsinkaan ei ole ollut rahaa vuosiin, en uskalla edes kuvitella paljonko kampaaja maksaa nykyään. Itse en ostele Temusta, mutta enpä ylipäätään osta mitään muuta kuin ruokaa.
Se on todellakin erittäin voivoi miten tilanne on tehty tällaiseksi ja aidosti käy sääliksi pienten yritysten omistajia kun hallitus toimillaan saa aikaan vain konkursseja. Mutta tämä on kaikki äänestäjien käsissä. Toki taloudenhoito on ollut jo vuosikymmeniä aivan toivottoman surkeaa, mutta nykyistä pahemmaksi sitä on sentään vaikea saada.
"Hah. Taisi osua, kolkuttaako omatunto?"
Osua? Ammuitko itseäsi?