VM: Suomalaiset säästävät Suomen puolikuoliaaksi - Suomaiset kuluttajat ovat nyt talouden kasvun heikoin lenkki,
Suomen taloudella menee nyt huonosti ja taantuma pitkittyy eikä vika ja syy ole hallituksen ja sen päätösten vaan tavankansalaisten jotka säästelevät ja välttävät kulutusta, kertoo Valtionvarainministeriö ja asiantuntijat. Tilanteen korjaamiseksi tulisi suomalaisten vähentää säästämistä ja sãästeliäästi elämistä ja sen sijaan alkaa taas kuluttamaan ja tekemään ostoksia jotta Suomi saataisiin nistettua suosta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6342b7d1-f17d-4b49-91ad-d85026831…
Kommentit (941)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästelin ahkerasti 1400e kk duunilla yli kymmenisen vuotta. Tein kahvit samoista puruista ja elin hyvin niukasti. Yllättävää ole että säästöön oli jäänyt lopulta vain kolmen kuukauden vuokrat.
Siinä vaiheessa nytkähti. Se oli iso muutos ajattelussa. Työnteko ei kannata.
Lopetin välittömästi työnteon ja siirryin tukien pariin. Minusta tuntui että minua on huijattu.
Lahjoitin säästöni punaiselle ristille sen kolme tonnia. Ja luovutin.
Olin tehnyt tosi pitkää päivää ja hankkinut kroppaani ihan fyysisiä kulumia, joita ei voi kuntouttaa ennalleen.
Jos saa kysyä, mitä teit työksesi?
Työskentelin puolalaisten kanssa rakennustyömaalla ja kokeilin myös marjanpoimintaa thaimaalaisten kanssa. Siinä ei polvet kestäneet pitkään ja jaksoin 5kk, kun lääkäri marssitti minut 2 vuoden osa-aikaiselle sairaseläkkeelle. Polvista meni kierukat rikki kokonaan.
Molemmissa palkka 6-8e h. Eli ylitöineenkin jäi alle 1400e kk. Keskimäärin 1000-1200e kk. Vuokara yksiö oli sen 900e kk.
Lopetin kuluttamisen ja rupesin säästämään puskureita jotta perheeni talous selviää SDPn tulevista verojen ja maksujen korotuksesta seuraavalla SDP vetoisella hallituskaudella. Myös maastamuutto on harkinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin kuluttamisen ja rupesin säästämään puskureita jotta perheeni talous selviää SDPn tulevista verojen ja maksujen korotuksesta seuraavalla SDP vetoisella hallituskaudella. Myös maastamuutto on harkinnassa.
Minä olen siirtänyt omaisuuteni käteisvaroja lukuunottamatta Suomen ulkopuolelle. Muutan maasta välittömästi jos demarirotat pääsevät valtaan.
Ai nyt on köyhäksi leikattu suomalainen heikoin lenkki, eikä suinkaan osaamaton hallitus? 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen siirtänyt omaisuuteni käteisvaroja lukuunottamatta Suomen ulkopuolelle. Muutan maasta välittömästi jos demarirotat pääsevät valtaan.
Heippa! Sano Nallelle terkkuja! Usa sopis teille trumpetisteille hyvin. Voi toki olla, ettette kelpaa. Maahanmuuttajia kun olette.
Vierailija kirjoitti:
Ai nyt on köyhäksi leikattu suomalainen heikoin lenkki, eikä suinkaan osaamaton hallitus? 🤣🤣🤣
Toisin kuin vasemmistotyrannit oikeistohallitus ei edes yritä pakottaa kansaa kuluttamaan. Jos demarit olisivat vallassa ongelmaa ei olisi, tilit olisi verotettu tyhjiin.
Ihmetyttää, että ihan koulutetut oikeistolaiset kyselee, että miten talouden nykytila on muka nykyhallituksen syy? Tällaisista VVM:n ulostuloista huolimatta. En ymmärrä, mitä ihmeen todisteita vielä haluavat? Ja miksi eivät teetä tutkimusta itse, jos asiassa jotain epäselvää.
Oma säästäminen johtuu ainakin 100 prosenttisesti nykyhallituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, että ihan koulutetut oikeistolaiset kyselee, että miten talouden nykytila on muka nykyhallituksen syy? Tällaisista VVM:n ulostuloista huolimatta. En ymmärrä, mitä ihmeen todisteita vielä haluavat? Ja miksi eivät teetä tutkimusta itse, jos asiassa jotain epäselvää.
Oma säästäminen johtuu ainakin 100 prosenttisesti nykyhallituksesta.
Onko näin?
Välillä mietin mistä noille ekonomisteillekin maksetaa. Jokainen vuoron peräänsä sanoo, että kasvu on ihan nurkan takana, mutta kuluttajat vain eivät _jostain_ syystä kuluta. Niin, eikö heidän pitäisi tietää mitkä ne syyt ovat ja mikä jarruttaa? Minun kulutustani ei ainakaan avata millään syyllistämisillä, vaan sillä, että joko palkat nousevat saman verran kuin hinnat ovat nousseet 2019 jälkeen tai sitten hinnat laskevat reilusti?
Pakkohan nyt on säästää, työelämä on niin epävarmaa etenkin kun ei ole enää nuori.
Vierailija kirjoitti:
Välillä mietin mistä noille ekonomisteillekin maksetaa. Jokainen vuoron peräänsä sanoo, että kasvu on ihan nurkan takana, mutta kuluttajat vain eivät _jostain_ syystä kuluta. Niin, eikö heidän pitäisi tietää mitkä ne syyt ovat ja mikä jarruttaa? Minun kulutustani ei ainakaan avata millään syyllistämisillä, vaan sillä, että joko palkat nousevat saman verran kuin hinnat ovat nousseet 2019 jälkeen tai sitten hinnat laskevat reilusti?
Maailma ei pyöri sinun tarpeiden ympärillä, joko sopeudut tai uppoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma säästäminen johtuu ainakin 100 prosenttisesti nykyhallituksesta.Onko näin?
No hs kysyi tätä 2000 lukijalta, joten aika kattava otos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellako?
No näin on tuossa jutussa, mutta toki ekonomistit voivat selvittää asiaa, jos haluavat tarkemmin tietää mistä kulutuksen väheneminen johtuu. Kysy vvm:stä että miksi eivät tee selvitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Ansiosidonnainen on leikattu käytännössä pois ja irtisanomissuojaa on heikennetty, joten järkevä ihminen säästää nyt useiden kuukausien kassaa, jottei menetä eläketurvaansa (asuntoa) samantien, kun työttömyys kutsuu ja se kutsuu vielä monia.
Se joka yllättyi näiden päätöksien vaikutuksista ei oikeastaan kuuluisi politiikkaan ollenkaan yksinkerttaisesti siitä syystä, että on aivan staatanan tyhmä.
Sitten vielä etukäteen tiedoksi, ettei tarvitse taas yllättyä, että seuraavaksi kriisi hiipii pankkisektorille, vienee yrityksiltä rahoituksen ja siitä se lama vasta alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma ei pyöri sinun tarpeiden ympärillä, joko sopeudut tai uppoat.
En selkeästi ole yksin ajatusteni kanssa kun näitä keskusteluita katsoo. Ehkä se on Suomi minkä pitäisi sopeutua tai upota, kuten se on jo 20 vuotta tehnyt.
Kukaan ei tiedä mistä säästöistä puhutaan kun rahaa, jota ns. 'tulisi kuluttaa', ei yksenkertiasesti ole olemassa. Osa-aikatyö ei ole enää kannattavaa, täydellinen +-0 talous.
Olisiko firmojen aika tukea Suomen valtiota talousahdingossa vai kaatuuko jälleen koko p**ka kuluttajien niskaan.
Kiitos Hallitus taas näistäkin.
Vuosina 2021-2024 inflaatio oli yhteensä yli 20 prosenttia. Korona, sotatilat, sähköhintojen voimakas vaihtelu ja kirsikkana kakussa hallituksen viikottaiset ulostulot ja huononnukset kansalaisten taloudellisiin olosuhteisiin ovat johtaneet suureen epävarmuuden tilaan. Kansantalous on paitsi lukuja ja matematiikkaa, mitä suurimmassa määrin psykologiaa. Me pelkäämme, turvaverkot ovat jo pettäneet mm sairaanhoidon saatavuuden, työttömyysturvan ja luottamuksen osalta. Jotta kuluttaminen elpyisi, tarvitaan uskoa tulevaisuuteen. Mielestäni kansalaiset osoittavat vain suurta viisautta. Politiikkaan tarvittaisiin visio paremmasta tulevaisuudesta.
Nyt kannattaa aloittaa säästäminen puskuriin jotta pärjää 4 vuotta SDPn tulevia veronkiristyksiä.
Jos saa kysyä, mitä teit työksesi?