Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotitöiden jakaminen ja epätasa-arvo

Vierailija
21.09.2025 |

Olisin kysynyt miten muilla parisuhteissa.. Meillä kotitöiden jakaminen (olemme lapsiperhe) menee jotakuinkin niin, että puoliso välillä ehkä täyttää pesukoneen tai tiskikoneen ja purkaa sen, mutta kaikki muu käytännön siivoaminen on yleensä minun vastuullani. Esimerkkinä viikottaiset imuroinnit, wcn siivoukset ja yleensä vaikkapa ihan vain käsisaippuan hankinta.

Sitten puoliso saattaa kuitenkin huomautella jos jokin on tehty hänen mielestään jotenkin toimimattomasti tai meillä on vaikka jokin komero siivoamatta, koska itsellä on ihan täysi työ koko arjen pyörittämisessä oman työn ohella ja jotenkin hän ei vain näe yhtään sitä miten paljon töitä teen pitääkseni arkea kasassa. Hoitaa kyllä ns. Miesten hommat, mutta aika usein ne on sellaisia mitä esim. Sinkkuna hoitaisin vain niin että maksaisin niistä jollekin (autonrenkaiden vaihto esim, tai muu huolto, maalaustyöt tms). 

Ja sitten joskus jos puoliso tekee jotain näistä arkisista kotitöistä tai yrittää saattaa tuloksena olla, että jää vaikka siivoamaan just sitä jotain komeroa jolla ei ole mitään väliä niiden muiden töiden kannalta ja siihen menee monta tuntia. Jotenkin ei ole mitään käsitystä siitä mikä on realistinen aika keskittyä mihinkin hommaan (en voi vain yhtäkkiä arjessa käyttää useita tunteja kaapin tai komeron hinkkaamiseen ja tyhjentelyyn). Sitten kommentointi on tyyliin kun "tätäkään ei ole tehty". 

Puhuminen asiasta ei vain auta, provosoituu vain puhumaan näistä miesten töistä. Miten muilla, onko teillä näin? Tuntuu että oma arki on vaan yhtä aikatauluttamista näiden hommien kanssa ja tiedän että jos eroaisimme tekisin todennäköisesti ihan yhtä paljon. En kuitenkaan haluaisi erota, mutta ottaa päähän.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs otatte sen ukkonne jostain Pihtiputaalta. Kyllä meillä minä pyykkään, imuroin, viikkaan, raivaan ja laitan wc:n käsisaippuat jne. Ja olin lasten kanssa hoitovapaalla yms. Varmaan vaimo tekee silti enemmän, mut on jotenkin tarkempi siivouksen suhteen muutenkin. Ei ole ollut tyytymätön tietääkseni, yli 20 vuotta tuo on katellut. Ehkä tälle 🐷:lle on vasta Karjakunnan auto tulossa.

Vierailija
42/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutto erilleen. Kannattaa ap:lle ja mieskin saa siinä mahdollisuuden kehittyä aikuiseksi vastuunkantajaksi arjesta.

Miten se kannattaa AP:lle? 

Yksi huollettava vähemmän.

Miten se näkyy? Ap kirjoitti, että eron jälkeen tekisi kotitöitä todennäköisesti ihan yhtä paljon. Joten mikä on se looginen syy hajottaa perhe?

Ei tarvitse katsella laiskamatoa. Jos sinulla on työkaveri, joka ei tee hommiaan vaan ne kaatuu sinulle, niin haluatko, että työkaveri irtisanotaan vai haluatko, että hän saa jatkaa töissä täydellä palkalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutto erilleen. Kannattaa ap:lle ja mieskin saa siinä mahdollisuuden kehittyä aikuiseksi vastuunkantajaksi arjesta.

Miten se näkyy? Ap kirjoitti, että eron jälkeen tekisi kotitöitä todennäköisesti ihan yhtä paljon. Joten mikä on se looginen syy hajottaa perhe?

Ei tarvitse katsella laiskamatoa. Jos sinulla on työkaveri, joka ei tee hommiaan vaan ne kaatuu sinulle, niin haluatko, että työkaveri irtisanotaan vai haluatko, että hän saa jatkaa töissä täydellä palkalla?

En näe kumppaniani työkaverina enkä perhettäni työpaikkana, joten vertaus ontuu. 

Vierailija
44/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä nyt kahdessa lapsessa on paljon vähemmän työtä kuin kolmessa.

Vierailija
45/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe kumppaniani työkaverina enkä perhettäni työpaikk

Eli sinulle on yksi lysti vaikkei puolisosi tee kotona mitään vaan sinä teet kaiken. Varmaan sinulle sopii sekin, että maksat yksin koko perheen kulut?

Vierailija
46/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä naisen kuuluu tehdä kaikki kotityöt. Hoitaa pienet lapset, viedä ja hakea hoidosta. Laiska nainen tuhoaa kaiken perheessä. 

Miksi kuuluu?

Vierailija
47/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä joskus miettii että mitä niiden miesten päässä liikkuu. Esim. itse olen nyt vuoteenomana, varmaan joku flunssa. Enkä siis ole tyhjentänyt tiskikonetta. Pyysin miestä tyhjentämään sen, koska hän on terve. Laittoi myös likaisia astioita koneeseen, mutta jätti minun jugurttikulhon pöydälle vaikka vierestä otti muut. Ei yhtään armoa vaikka toinen hädintuskin pysyy pystyssä. Tokaisi vielä että laitatko omasi.

Toinen hassu juttu on se, että jos HÄN osallistuu johonkin siivoamiseen, niin kaiken pitää mennä 50:50. Hän tyhjentää koneen - minä täytän likaisilla, HÄN vie roskat - minun kuuluu laittaa uusi roskapussi. Tämä on joskus raivostuttavaa, koska minä kuitenkin suurimmaksi osaksi hoidan huushollia enkä tee mitään 50:50 vaatimuksia. Jos puhdaspyykki on narulla roikkumassa, se olisi siinä varmaan vielä ensi vuonnakin, jos minä en niitä viikkaa pinoon. Nojatuolilla on ehkä 3 viikkoa sitten pesty pussilakana mytyssä,

Naisen typeryyttä.

Vierailija
48/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuuta ap äläkä minua, jos kerran ap:ta paremmin tiedät hänen tilanteensa.

Vierailija
49/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä joskus miettii että mitä niiden miesten päässä liikkuu. Esim. itse olen nyt vuoteenomana, varmaan joku flunssa. Enkä siis ole tyhjentänyt tiskikonetta. Pyysin miestä tyhjentämään sen, koska hän on terve. Laittoi myös likaisia astioita koneeseen, mutta jätti minun jugurttikulhon pöydälle vaikka vierestä otti muut. Ei yhtään armoa vaikka toinen hädintuskin pysyy pystyssä. Tokaisi vielä että laitatko omasi.

Toinen hassu juttu on se, että jos HÄN osallistuu johonkin siivoamiseen, niin kaiken pitää mennä 50:50. Hän tyhjentää koneen - minä täytän likaisilla, HÄN vie roskat - minun kuuluu laittaa uusi roskapussi. Tämä on joskus raivostuttavaa, koska minä kuitenkin suurimmaksi osaksi hoidan huushollia enkä tee mitään 50:50 vaatimuksia. Jos puhdaspyykki on narulla roikkumassa, se olisi siinä varmaan vielä ensi vuonnakin, jos minä en niitä viikkaa pinoon. Nojatuolilla on ehkä 3 viikkoa sitten pesty pussilakana mytyssä,

Minua kiinnostaa nyt enemmän naisena mikä tuossakin miehessä sinua oikein kiehtoo? 

Vierailija
50/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se toinen ei tee parisuhteessa sitä mitä haluatte, on hyvin todennäköistä ettei se toinenkaan saa parisuhteelta sitä mitä haluaa. Näin käy usein kun esimerkiksi siisteyskäsitykset ovat kaukana toisistaan. Usein ne omat standardit tekee elämästänne vaikeaa. Olen nähnyt lukemattomia parisuhteita missä toinen osapuoli haalii valtaa ja vastuita, ja sitten syyttää toista tekemättömyydestä. Jos kyttäätte puolison tekemisiä, te ette ole soveltuvia parisuhteeseen. 

Vierailija
51/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies teki valtaosan kotitöistä, koska teki etätöitä eli pystyi käyttämään sen ajan, mitä itse "tuhlasin" työmatkoihin joka päivä, kotitöihin. Sitten minä jäin työttömäksi ja vastaavasti mies sai nopeaan tahtiin pari ylennystä. Nyt tilanne on se, että mies vie lapset aamuisin hoitoon ja hakee ne sieltä. Muut hoidan minä. Jos mies on työmatkalla (matkustaa nykyään noin 30 päivää vuodessa), hoidan minä myös lasten viemisen ja hakemisen. Olen yrittänyt hakea oman alani töitä, mutta mitään ei tunnu löytyvän. Siksi nykyinen systeemi on hyvä, varsinkin, kun saan mieheltä rahaa saman, mitä kotitöiden ulkoistaminen maksaisi.

Vierailija
52/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Levoton pillu.

Vierailija
53/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe

Niinhän minä maksoinkin, vaimolla ei ollut tuloja.  Ei hän siltikään runsasta vapaa-aikaansa kotitöihin käyttänyt.

Vierailija
54/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradwife

Vierailija
55/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradwife

Nowife.

Vierailija
56/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän minä maksoinkin, vaimolla ei ollut tuloja.  Ei hän siltikään runsasta vapaa-aikaansa kotitöihin käyttänyt.

Ai se vaimosi työttömyys oli aikana, jolloin puolison tulot vaikutti työttömyyspäivärahaan eli tulosi olivat niin suuret, että hän ei saanut penniäkään. Nythän te olette jo eläkkeellä.

Vierailija
57/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuuta ap äläkä minua, jos kerran ap:ta paremmin tiedät hänen tilanteensa.

En mä mitään vakuuta, vaan vastaan kysymyksiisi. Älä kysele, jos et halua vastauksia.

Vierailija
58/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmassa suhteessa mieheni ei tehnyt juuri mitään, kun taas minä pyykkäsin, siivosin, tiskasin, hoidin pihan, maalasin seinät yms. Kun sairastuin, niin nuo hommat jäivät tekemättä. Ei ollut toimiva suhde monessa muussakaan asiassa.

Nykyisessä suhteessa teen myös suurimman osan kotitöistä, mutta mieheni tekee aina kaiken, mitä pyydän ja jos olen kipeä tai väsynyt, niin pyytämättäkin. Usein teemme myös yhdessä. 

Jos jostain tarvitsee miestä joskus huomauttaa, niin se asia korjaantuu yhdellä sanomisella. Aika harvoin tarvitsee. 

Vierailija
59/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai se vaimosi työttömyys oli aikana, jolloin puolison tulot vaikutti työttömyyspäivärahaan eli tulosi olivat niin suuret, että hän ei saanut penniäkään. Nythän te olette jo eläkkeellä.

Tai sitten kumpainenkaan meistä ei ollut sosialisteja ja mitään tukia ei haettu kun kykenin elättämään ilmankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän