Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotitöiden jakaminen ja epätasa-arvo

Vierailija
21.09.2025 |

Olisin kysynyt miten muilla parisuhteissa.. Meillä kotitöiden jakaminen (olemme lapsiperhe) menee jotakuinkin niin, että puoliso välillä ehkä täyttää pesukoneen tai tiskikoneen ja purkaa sen, mutta kaikki muu käytännön siivoaminen on yleensä minun vastuullani. Esimerkkinä viikottaiset imuroinnit, wcn siivoukset ja yleensä vaikkapa ihan vain käsisaippuan hankinta.

Sitten puoliso saattaa kuitenkin huomautella jos jokin on tehty hänen mielestään jotenkin toimimattomasti tai meillä on vaikka jokin komero siivoamatta, koska itsellä on ihan täysi työ koko arjen pyörittämisessä oman työn ohella ja jotenkin hän ei vain näe yhtään sitä miten paljon töitä teen pitääkseni arkea kasassa. Hoitaa kyllä ns. Miesten hommat, mutta aika usein ne on sellaisia mitä esim. Sinkkuna hoitaisin vain niin että maksaisin niistä jollekin (autonrenkaiden vaihto esim, tai muu huolto, maalaustyöt tms). 

Ja sitten joskus jos puoliso tekee jotain näistä arkisista kotitöistä tai yrittää saattaa tuloksena olla, että jää vaikka siivoamaan just sitä jotain komeroa jolla ei ole mitään väliä niiden muiden töiden kannalta ja siihen menee monta tuntia. Jotenkin ei ole mitään käsitystä siitä mikä on realistinen aika keskittyä mihinkin hommaan (en voi vain yhtäkkiä arjessa käyttää useita tunteja kaapin tai komeron hinkkaamiseen ja tyhjentelyyn). Sitten kommentointi on tyyliin kun "tätäkään ei ole tehty". 

Puhuminen asiasta ei vain auta, provosoituu vain puhumaan näistä miesten töistä. Miten muilla, onko teillä näin? Tuntuu että oma arki on vaan yhtä aikatauluttamista näiden hommien kanssa ja tiedän että jos eroaisimme tekisin todennäköisesti ihan yhtä paljon. En kuitenkaan haluaisi erota, mutta ottaa päähän.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ketä ensiksi vaivaa, siivoaa.

Vierailija
22/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tiedän että jos eroaisimme tekisin todennäköisesti ihan yhtä paljon"

Mikä ongelma tässä nyt siis olikaan? Jos sä siis et joudu tekemään sen enempää kotitöitä kuin yksin asuessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintarinnan kumpikin omia vahvuuksia ja mieltymyksiä käyttäen. Viikottaisen siivouksen hoitaa siivoojaa. Naurettavin asia jossa ihmiset säästää. 70e/kerta ostaa itselleen sekä aikaa, että mielenrauhaa. 

Vierailija
24/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän oli provo? Ei kai nyt kukaan enää tänä päivänä ole tuollaisessa suhteessa?

Jaa-a, kyllä se taitaa edelleen olla, että miehet onnistuvat itselleen koulimaan se kotipiian. Mies on suomalaisille naisille kuin lemmikki, jota hellitään ja lellitään.

Naisten valehtelun takia Suomessa syntyy edelleenkin lapsia...Ensin paapotaan sitä miestään toisena päivätyönään, että tämä suostuu niihin lapsiin. Ja sitten ihmetellään kun tämä pillalle hemmotellusta aikuislapsesta ei kehkeydykkään perheenisä yhdessä yössä, kun se lapsi syntyy. Samaa paapomista jatketaan lasten kanssa ja sitten ihmetellään kun nämä ovat teineinä kuin kopio isästään. 

Vierailija
25/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies (ei töissä) siivoaa, koska minä (osa-aikainen) teen ruoat. Minä täytän koneet, hän tyhjentää. Hakee mut iltavuoroista, säästää aikaa ja voimia. Tämä toimii mukavasti tk-eläkeläisen kanssa, ok-taloon en lähtisi. Lapsiperhe on Luojan kiitos selätetty jo, se kaatui vahvasti äidille.

Vierailija
26/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"tiedän että jos eroaisimme tekisin todennäköisesti ihan yhtä paljon"

Mikä ongelma tässä nyt siis olikaan? Jos sä siis et joudu tekemään sen enempää kotitöitä kuin yksin asuessa. 

Poistuu se odotus siitä, että toinen arvostaa eikä pidä itsestään selvyyteenä, joka normaaleissa suhteissa on läsnä.

Vierailija
27/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän oli provo? Ei kai nyt kukaan enää tänä päivänä ole tuollaisessa suhteessa?

Jaa-a, kyllä se taitaa edelleen olla, että miehet onnistuvat itselleen koulimaan se kotipiian. Mies on suomalaisille naisille kuin lemmikki, jota hellitään ja lellitään.

Ei tuo ole koskaan pitänyt paikkaansa, koska yksin asuvat miehet käyttävät kotitöihin vähemmän aikaa kuin naisen kanssa asuvat. 

Vierailija
28/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto erilleen. Kannattaa ap:lle ja mieskin saa siinä mahdollisuuden kehittyä aikuiseksi vastuunkantajaksi arjesta.

Vierailija
29/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa rajoittavassa vankilassa, jota miehen sorto, alistaminen ja epätasa-arvo aitaa? Odotat ja odotat, että kumppanisi muuttuisi? Ottaisi viimeinkin vastuun? Monesko odotusten vuosi on jo menossa? 

Vierailija
30/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutto erilleen. Kannattaa ap:lle ja mieskin saa siinä mahdollisuuden kehittyä aikuiseksi vastuunkantajaksi arjesta.

Miten se kannattaa AP:lle? 

Vierailija
31/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole koskaan pitänyt paikkaansa, koska yksin asuvat miehet käyttävät kotitöihin vähemmän aikaa kuin naisen kanssa asuvat. 

Tilastokeskuksen mukaan naisten ja miesten koti- ja ansiotöihin käyttämä kokonaistyöaika on molemmilla sukupuolilla likimain yhtä suuri ajankäyttötutkimuksen runsaan 40 vuoden pituisen mittaushistorian aikana. Miesten ansiotöihin käyttämä aika on vähentynyt ja kotitöihin käyttämä aika lisääntynyt. Miehillä etenkin lastenhoitoon käytetty aika on lisääntynyt. Naisten käyttämä aika niin ansio- kuin kotitöihinkin on vähentynyt. Etenkin ruoanlaittoon, ostoksiin ja asiointiin naiset käyttävät aiempaa vähemmän aikaa, kuin miehet.

Vierailija
32/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vuoroviikot...

Vierailija
33/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi huollettava vähemmän.

Vierailija
34/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen mukaan naisten ja miesten koti- ja ansiotöihin käyttämä kokonaistyöaika on molemmilla sukupuolilla likimain yhtä suuri ajankäyttötutkimuksen runsaan 40 vuoden pituisen mittaushistorian aikana. Miesten ansiotöihin käyttämä aika on vähentynyt ja kotitöihin käyttämä aika lisääntynyt. Miehillä etenki

No niin, aloittajalle ja muille vastaavassa tilanteessa oleville tilastollista faktaa siitä, ettei ole normaalia, että mies on arjen vapaamatkustaja. Tuollaiset ukot pihalle ja normaali tilalle tai sitten meilummin yksin.

Vierailija
35/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, ei meillä ole koskaan kotitöistä riidelty. Itse teen toki suurimman osan siivouksesta, koska olen tehokas ja rehellisesti siivoan vain paremmin. Asumme maalla , joten miehelle luonnollisesti kuuluu monia "miesten" töitä, mutta itse esim ajan nurmikon jne. En mä jaksa aikaani kuluttaa miettimiseen että meneekö joku homma tasan vai ei. Yleensäkin kun laittaa tavarat paikoilleen heti ja siivoaa aina vähän niin koti pysyy siistinä.

Nimenomaan näin. On ihan turha laskea kenen vuoro on viedä roskat. Se vie, joka ehtii. Ja jos unohtuu, nappaa vaan pussin mukaansa ihmettelemättä, että eikö tuo nyt voinut viedä, kun ulos lähti.

Joo, tässä tavassa se on tosiaan ihan turha laskea kuka tekee ja mitä: Kun yksi tekee ja toinen laskettelee vapaamatkustajana vieressä. Ainakin osassa tapauksia, Varmaan niitä ihan oma-aloitteisesti asioihin tarttuvia miehiäkin maailmassa on, omalle tai ystävinen kohdalle ei vain sellaisia ole sattunut. Ja siinä vaiheessa kun on niitä lapsia ja kummallakin vaativa työ (niin kuin näissä mun tuntemissa perheissä kaikissa on) niin ne asiat oikeast pitäisi olla yhteisiä. Eikä vain toisen ongelma.

Vierailija
36/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies tekee puolet kotitöistä, siis tiskaa, siivoaa, pesee pyykkiä, huolehtii autosta, järjestää lasten synttäreitä jne. Mutta vastaavasti hän suostuu maksamaan perheen kuluista tasan 50%, vaikka tienaan tuplasti sen, mitä minä. Hän vetoaa siihen, että koska osallistuu perheen töihin 50%, niin hänellä ei ole mitään velvollisuutta vielä maksaa lisäksi suurinta osaa kuluista, vaikka minulle jäisi joka kuukausi 100 e ja hänelle 3000 e.

Siinä taas mies kuvittelee olevansa nainen. Sinäkin repäisit perseestäsi nuo palkat, tuollaisia palkkaeroja ei ole juuri kenelläkään.

Vierailija
37/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ketä ensiksi vaivaa, siivoaa.

Hieno periaate. Tuon voi laajentaa kaikkeen muuhunkin, esimerkiksi ruuanlaittoon. Tuolla periaatteella minun ei tarvitsisi tehdä ikinä ruokaa, aina olisi miehen vuoro.

Vierailija
38/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä joskus miettii että mitä niiden miesten päässä liikkuu. Esim. itse olen nyt vuoteenomana, varmaan joku flunssa. Enkä siis ole tyhjentänyt tiskikonetta. Pyysin miestä tyhjentämään sen, koska hän on terve. Laittoi myös likaisia astioita koneeseen, mutta jätti minun jugurttikulhon pöydälle vaikka vierestä otti muut. Ei yhtään armoa vaikka toinen hädintuskin pysyy pystyssä. Tokaisi vielä että laitatko omasi.

Toinen hassu juttu on se, että jos HÄN osallistuu johonkin siivoamiseen, niin kaiken pitää mennä 50:50. Hän tyhjentää koneen - minä täytän likaisilla, HÄN vie roskat - minun kuuluu laittaa uusi roskapussi. Tämä on joskus raivostuttavaa, koska minä kuitenkin suurimmaksi osaksi hoidan huushollia enkä tee mitään 50:50 vaatimuksia. Jos puhdaspyykki on narulla roikkumassa, se olisi siinä varmaan vielä ensi vuonnakin, jos minä en niitä viikkaa pinoon. Nojatuolilla on ehkä 3 viikkoa sitten pesty pussilakana mytyssä, koska kukaan ei sitä siitä viikkaa pois. Ja hänen tietokonepöytänsä on puolen metrin päässä. Mutta missä se 50:50 on nyt jos minä olen pessyt pyykit, laittanut kuivumaan, ottanut pois kuivumasta, niin mikä hänen osuutensa nyt oli? Eikö se jakaminen nyt koskenutkaan kaikkia kotitöitä? Mistä mun pitäisi tietää, että mitä kotitöitä hän haluaa jakaa minäkin päivänä? Jos hän haluaa jakaa roskakaapin käsittelyn, niin eikä pyykin käsittelykin kuulu samaan? Onko tämä nyt sitä naisenlogiikkaa vai miehenlogiikkaa?

Vierailija
39/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi huollettava vähemmän.

Miten se näkyy? Ap kirjoitti, että eron jälkeen tekisi kotitöitä todennäköisesti ihan yhtä paljon. Joten mikä on se looginen syy hajottaa perhe?

Vierailija
40/59 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iänikuista marmarusta. Kannattaa erota jos huomaa laskevansa mitä se puoliso tekee. Suhde on ohi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän